ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات- از میان آن‌ها: رونمایی از سرود کارگران نیشکر هفت‌تپه

علاوه بر این، احضار عده‌ای از کارگران معترض فولاد اهواز به دادگاه و اعتراض رانندگان تاکسی خرم‌آباد خبرساز بود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که دوشنبه پنجم شهریور صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

اعتصاب رانندگان تاکسی در خرم آباد

رونمایی از سرود همبستگی در دهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه دوشنبه ۵ شهریور دهمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند. به گزارش سندیکای کارگری این مجتمع، کارگران تمامی بخش های کارخانه در اعتصاب امروز شرکت داشتند.

در دهمین روز اعتصاب، از سرود همبستگی کارگران رونمایی شد. سرود به فارسی، لُری و عربی سروده و اجرا شده است.

دهمین روز اعتصاب در هفت تپه

بخشی از متن سرود:

مدیر عامل، وکیل(نماینده مجلس)، فرماندار/ میخوان کارگر بشه بیکار

همدستن با سرمایهدادار/ نقشه اینه بشیم استثمار/ کور خوندین کارگر شده بیدار!

کارگر وایساده پشتِ کارگر/ تو کارخونه، کارمند یا برزگر

همدوش کارگرِ مرد/ زنا تو صفِ اول نبرد

...

تشکل آزاد و مستقل/ شوراهای مردمی، شوراهای مستقل کارگری/ تشکل ازاد و مستقل: اینه راه علاج مشکل!

سرود همبستگی کارگران نیشکر هفت‌تپه را بشنوید:

دور تازه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه شنبه هفته گذشته ۲۷ مرداد آغاز شده است. کارگران خواستار پرداخت معوقات مزدی، بازگشت کارگران اخراج شده به محل کار، تبدیل قراردادهای موقت به دائم و توقف واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی مجتمع صنعتی هستند.

کارگران در توضیح وضعیت معیشتی خود به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفته‌اند:

«بیش از دو ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده‌ داریم. آنقدر وضع مالی‌مان خراب شده که همه منطقه فهمیده‌اند. مغازه‌داران شوش مدتهاست که دیگر به ما جنس نسیه نمی‌فروشند. بگذریم از مصائب دیگری که داریم. نه خانه به ما کرایه می‌دهند و نه بانک‌ها به ما کارگرانِ هفت‌تپه تسهیلات می‌دهند.»

به تازگی کارگران هفت‌تپه شورای مستقل کارگری شامل نمایندگان بخش های مختلف کارخانه را انتخاب کرده‌اند. شورای ۲۲ نفره کارگران ۹ تن را از میان خود به عنوان هیات مدیره برگزیده است که امر اعتصاب و مذاکره با نمایندگان کارفرما و مقامات محلی و دولتی را رهبری می‌کنند.

کارگران اعتصابی اعلام کرده‌اند تا واگذاری شرکت به بخش دولتی و یا نهادی صلاحیت‌دار و پاسخگویی به مطالباتشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

دهمین روز اعتصاب در فولاد اهواز: راهپیمایی کارگران در شهر، احضار به دادگاه انقلاب

دوشنبه ۵ شهریور کارگران شرکت ملی فولاد اهواز دهمین روز اعتصاب خود را آغاز کردند. در همان حال دادگاه انقلاب اهواز گروه دیگری از کارگران را احضار کرده است.

احضار شدگان باید خود را به شعبه دوازدهم بازپرسی دادگاه انقلاب معرفی کنند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، شعبه دوازدهم دادگاه انقلاب به ریاست بازپرس هاشمی از اعتراضات دی ۹۶ مردم اهواز جهت رسیدگی به اتهامات امنیتی بر پا شده است. ۲۰ مرداد نیز جمع دیگری از کارگران احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

کارگران احضار شده گفته‌اند مرعوب سرکوب و فشارهای دستگاه قضایی نخواهند شد. کارگران گروه ملی فولاد در راهپیمایی‌ها و تجمع‌های اخیر خود بارها شعار داده‌اند: نه تهدید، نه زندان دیگه فایده نداره.

اعتصاب اخیر کارگران در اعتراض به وضعیت «نامشخص تولید» و «عدم پرداخت معوقات مزدی» آغاز شده است. در پی تجمع یک هفته قبل کارگران مقابل سرپرستی بانک ملی، مدیران بانک ملی که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارند، اعلام کردند یک ماه از دستمزد کارگران پرداخت خواهد شد. کارگران اما خواستار پرداخت یکباره مطالبات مزدی هستند.

دو ویدئو از اعتراضات کارگران را ببینید:

کارگران در تجمع امروز خود خواستار شفاف سازی اتفاقات پشت پرده عدم تولید شرکت گروه ملی، راه اندازی مجدد تمام خطوط تولید، و پرداخت کامل مطالبات خود شدند.

رکود تولید و بیکاری کارگران کارخانه‌های فرش ماشینی کاشان، آران و بیدگل

اکثر کارخانه های تولید فرش ماشینی کاشان، آران و بیدگل در چند ماه اخیر با توقف یا کاهش تولید مواجه شده و بخشی از کارگرانشان اخراج شده اند. محمود تولایی رئیس اتاق بازرگانی کاشان گفته است در ماه‌های اخیر «شرکت‌هایی در شهرک صنعتی جعفر آباد، هلال و شهرک صباحی بیدگلی و چندین شرکت تولیدی در جاده راوند و جاده قمصر تعطیل و کارگران آن ها بیکار شده‌اند.»

به گفته او  گرانی مواد اولیه و بلاتکلیف بودن قیمت‌ها مهمترین دلایل رکود تولید در این واحدهاست.

محمدمهدی کمالیان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی همزمان با رکود تولید یا تعطیلی کارخانه‌های این رشته تولید از افزایش ۳۰ درصدی قیمت فرش ماشینی خبر داد.

اعتصاب رانندگان تاکسی در خرم‌آباد  

رانندگان تاکسی خرم‌آباد دوشنبه ۵ شهریور دست از کار کشیدند و در یکی از میدان‌های شهر تجمع کردند. علت اعتصاب و اعتراض رانندگان اعتراض به وضع بد معیشتی عنوان شده است.

پنجمین روز تجمع پرسنل بیمارستان امام کرج

دور جدید اعتصاب و تجمع کارکنان بیمارستان خمینی کرج که از ۵ روز قبل در اعتراض به تعویق ۱۰ ماه مزد و حقوق آغاز شده است دوشنبه ۵ مرداد نیز ادامه یافت.

کارگران و کارکنان این بیمارستان که هفته گذشته نیز مقابل ساختمان سازمان همیاری شهرداری‌ها تجمع کرده بودند این بار به نشانه اعتراض مقابل ساختمان یک سفره خالی پهن کردند که بیانگر وضعیت معیشتی کارگران است.

قاسم طاهری نایب رئیس شورای اسلامی کارگری این بیمارستان به ایلنا گفته که «هیچ یک از مسئولان سازمان همیاری شهرداری در جمع کارگران حاضر نشدند».

بیمارستان خمینی کرج تحت مالکیت مشترک سازمان همیاری‌ شهرداری کرج، استانداری و بنیاد شهید البرز قرار دارد.

پیش از این نمایندگان کرج در مجلس شورای اسلامی از «واگذاری» بیمارستان به بخش خصوصی خبر داده بودند.

قاسم طاهری نیز همزمان با تجمع ۳۰ مرداد کارگران و کارکنان بیمارستان گفته بود: «به نظر می‌رسد قصد اصلی از مزایده، ایجاد تمهیداتی برای اعلام ورشکستگی بیمارستان بوده است».

عزیز اکبریان نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی هم در یک برنامه رادیویی گفته که سهامداران جدید «برای زمینی که بیمارستان دارد، دندان تیز کرده و می‌خواهند آن را به مجتمع تجاری- اداری تبدیل کنند».

مدرسان حق‌التدریسی دانشگاه‌های مازندران زیر خط فقر زندگی می‌کنند

به گفته رئیس کانون انجمن صنفی مدرسان حق‌التدریسی استان مازندران اغلب این مدرسان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و درگیری با مشکلات معیشتی از انگیزه آنان برای تدریس و ارتقای کیفی درس‌ها کاسته است.

سمیه صمدی به خبرگزاری ایلنا گفته است مدرسان حق‌التدریسی این استان برای هر ساعت تدریس ۸ تا ۱۴ هزار تومان حق‌الزحمه می‌گیرند و از بسیاری از امکانات رفاهی و اجتماعی و اقتصادی بی‌بهره‌اند. او افزوده است: «مسئولان دانشگاه‌ها به آسان‌ترین شکل ممکن با سرنوشت اساتید بازی کرده و نگاهی تحقیرآمیز به همکاران ما دارند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    این ترانۀ زیبا مربوط به سال 1385 یا 86 است و جدید نیست. البته کهنه هم نشده و با ادامۀ مبارزات برحق کارگران هفت تپه، خواندن و شنیدن آن هم لطف خود را دارد. اکنون دیگر اعتراضات منحصر به هفت تپه نیست و تمام ایران را در نوردیده است. امید است که این تلاش ها در نهایت به خودگردانی کارگری بینجامد و «شوراهای مستقل کارگری» تشکیل شود. عرب و لر و فارس و ... ، پیر و جوان و مرد و زن همه در این راه متحد هستند.