ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارزش لیر ترکیه باز هم کاهش یافت

در حالی‌که وزیر دارایی ترکیه از یک برنامه اقتصادی جدید برای کنترل بازار خبر داده بود و به فرانسه رفت تا برای مقابله با بحران اقتصادی به اروپا نزدیک شود، لیر بار دیگر ارزش خود را از دست داد.

در پی هشدار وزیر دارایی ترکیه مبنی بر این‌که تحریم‌های تجاری علیه آنکارا خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند و پس از آن‌که سرمایه‌گذاران تلاش‌های ترکیه علیه دلار را سنجیدند، پول ترکیه باز هم ارزش خود را از دست داد.

عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، تنش با واشنگتن در ارتباط با بازداشت اندر برانسون، کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی بر کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا سرعت بیش‌تری بخشید. لیر از آغاز سال جاری میلادی تاکنون در برابر دلار ۳۸ درصد ارزش خود را از دست داده است.

بامداد سه‌شنبه ۲۸ اوت / ۶ شهریور هر دلار آمریکا ۶,۲۰۰۰ لیر قیمت داشت در حالی‌که در روز دوشنبه قیمت هر دلار ۶,۱۲۰۰ لیر بود. روز دوشنبه کاهش مجدد ارزش لیر در برابر دلار ۳ درصد شده بود.

برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه و داماد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با دیدار روز گذشته (دوشنبه) خود با برونو لومیر، ‌وزیر اقتصاد فرانسه نشان داد که ترکیه می‌خواهد برای مقابله با آمریکا بیشتر به اروپا نزدیک شود. او پس از این دیدار گفت تحریم‌های آمریکا تروریسم را در منطقه تقویت و بحران پناهندگی را تشدید می‌کند.

آلبایراک با بیان این‌که تصمیم‌گیری‌های اخیر آمریکا برای تحمیل تحریم‌های تجاری، به‌ویژه در مورد ترکیه و اتحادیه اروپا، موضوع اصلی مذاکرات بین دو طرف بود، گفت: «ما معتقدیم که این اقدامات با انگیزه‌های سیاسی نه تنها بر سیستم مالی جهانی تأثیر می‌گذارد، بلکه تجارت جهانی و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و همچنین می‌تواند مشکلات غیرمنتظره‌ای را ایجاد کند.»

وزیر دارایی ترکیه ادامه داد: «با این وضعیت، به عنوان کشورهای متحد، ما تصمیم گرفتیم در برابر این اقدامات همکاری کنیم.»

دونالد ترامپ ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد از افزایش تعرفه گمرگی آلومنیوم به میزان ۲۰ درصد و فولاد به میزان ۵۰ درصد خبر داد که منجر به اقدامات مقابله ای از آنکارا شد. ترامپ گفت: «رابطه ما در حال حاضر با ترکیه خوب نیست.»

به دنبال این وضعیت برات آلبایراک اعلام کرد که دولت یک برنامه اقتصادی جدید برای کنترل بازار به اجرا خواهد گذاشت. هر چند سخنان او توانست کمی از ارزش لیر را بازگرداند اما ترامپ در توئیتر نوشت با توجه به ضعیف شدن لیر، تعرفه آلومینیوم و فولاد را دو برابر خواهد کرد.

همچنین پس از تحقیقات وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط هالک بانک ترکیه و احتمال جریمه سنگین این بانک توسط آمریکا سرمایه‌گذاران نگران هستند. هالک بانک گفته است که تمامی مبادلاتش قانونی بوده است.

ترکیه و آمریکا بر سر منافع متفاوتی که در سوریه دارند و طرح آنکارا برای خرید سامانه دفاعی از روسیه هم اختلاف نظر دارند.

با این حال سقوط لیر از دو سال پیش آغاز شد، هنگامی که دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ بسیاری از مخالفان را دستگیر و زندانی کرد. اختلافات درونی ترکیه و افزایش خشونت علیه مخالفان روابط ترکیه و شرکای تجاری‌‌اش را تحت تاثیر قرار داد. همچنین افزایش ناآرامی‌ها سهم ورودی گردشگران به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد ارزی را کاهش داد.

با این حال نهادهای دولتی ترکیه همچنان نرخ رشد اقتصادی را رو به بالا و مناسب اعلام کردند. اما همزمان نرخ تورم و بیکاری از ۱۰ درصد عبور کرد.

اردوغان برای مقابله با این وضعیت بانک مرکزی را برای کاهش نرخ سود بانکی به منظور رونق اقتصادی تحت فشار قرار داد. مسئله‌ای که به باور منتقدان او، استقلال بانک مرکزی را خدشه دار کرد و موجب کاهش اعتماد به آینده شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bardia

    مردم ترکیه با دادن رأی به اردوغان اشتباه تاریخی ایرانیان در انتخابات 57 را تکرار کردند. و اشتباه اردوغان در پای گذاردن در جای پای مسئولین ورشکسته جمهوری اسلامی اشتباه دوم ترکیه است. دین سیاسی سالهاست که ارزش خود را بعنوان راهکاری برای نجات بشر از دست داده است. دین دولتی فقط فاصله مردم را از هم زیاد می‌کند و در حد بینهایتی قادر است رانت و فساد و تبعیض را بوجود بیاورد. موضوعی که در ایران و چندین کشور دیگر آزمایش شد و به بن بست رسید.