ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با حکم خامنه‌ای مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی تغییر کرد

یکی از بحران‌های امپراطوری فرهنگی رهبر، این است که به جای اندیشه، کارمند تولید می‌کند. هیأت امنا تغییر کرد، اما اهداف همان است: مبارزه با تهاجم فرهنگی.

رهبر جمهوری اسلامی در حکمی اعضای هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی را منصوب کرد. پیش از این مهدی خاموشی از ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، بزرگ‌ترین تشکیلات فرهنگی – تبلیغی خامنه‌ای برکنار و شیخ محمد قمی به جای او به ریاست این سازمان منصوب شده بود. یکی از بحران‌های امپراطوری فرهنگی رهبر، این است که به جای اندیشه، کارمند تولید می‌کند. هیأت امنا تغییر کرد، اما اهداف همان است: مبارزه با تهاجم فرهنگی.

مسجد آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه هنری در محل مصادره شده حظیره‌القدس

هیات امنای سازمان تبلیغات اسلامی که در عملاً یک امپراطری فرهنگی با بودجه‌ای کلان است که زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود، اساسنامه سازمان‌های وابسته و نیز سازماندهی تشکیلات کلان و تفصیلی آن‌ها را بر عهده دارد. مؤسسه‌ انتشاراتی امیرکبیر، حوزه هنری، روزنامه‌ تهران تایمز، دارالقران کریم، مؤسسه‌ فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، خبرگزاری مهر و پژوهشکده‌ باقرالعلوم قم زیر نظر هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شوند.

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۶ شهریور حجج اسلام سید مهدی خاموشی، محمد قمی، احمد واعظی، محمدحسین روحانی‌نژاد و محمدرضا فلاح را به عنوان اعضای هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کرده و از آن‌ها خواسته است به وظایفی که اساسنامه به عهده آن‌ها گذشته عمل کنند. مهم‌ترین این وظایف عبارت است از مقابله به آنچه که رهبر جمهوری اسلامی «تهاجم فرهنگی» می‌نامد، گزارش‌دهی از تحولات فرهنگی در جامعه به خامنه‌ای و ترویج سبک و شیوه زندگی مورد پسند رهبر در میان جوانان.

علی خامنه‌ای پیش از این ۲۸ مرداد سال جاری مهدی خاموشی را از ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برکنار و محمد قمی را به جای او به این سمت منصوب کرده بود. در حکم خامنه‌ای وظایف سازمان تبلیغات اسلامی یک بار دیگر یادآوری شده بود:

  • تبیین و عرضه فکر و فرهنگ و معارف اسلامی با توجه به نیازهای روز و با نوآوری در ادبیات و روش‌ها بگونه‌ای که بر جان و دل مخاطبان بنشیند
  • رصد و مقابله‌ هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور است

خامنه‌ای به اعضای هیأت امنا یادآوری کرده که این دو هدف یاد شده را «مجدانه» دنبال کنند.

بودجه‌ سازمان تبلیغات اسلامی در سال جاری مجموعاً چهار هزار و ۳۶۴ میلیارد و ۵۸۲ میلیون ریال است که از میان زیرمجموعه‌های آن، سهم سازمان تبلیغات اسلامی یک‌هزار و ۷۰۲ میلیارد و ۴۱۶ میلیون ریال، موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی (۲۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال)، بنیاد دایره‌المعارف اسلامی (۹۱ میلیارد و ۷۳۱ میلیون ریال)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (۱۴۰ میلیارد و ۸۳۹ میلیون ریال)، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه (۴۲۴ میلیارد ریال)، مرکز رسیدگی به امور مساجد (۳۸۵ میلیارد ریال) و همچنین ستاد اقامه نماز (۲۲۹ میلیارد ریال) برآورد شده است.

حسام سیروس، معاون تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد که در ایران حدود ۱۰۰هزار تشکل دینی وجود دارد. یکی از مشکلات این تشکل‌ها این است که به بنگاه اشتغال بدون کارآیی تبدیل شده‌اند. این بحران در حوزه هنری، برجسته‌تر است:

علی کاشفی خوانساری که از ۲۰ سال پیش تاکنون با حوزه هنری کار می‌کرده، درباره دگرگونی ماهیت این موسسه فرهنگی – تبلیغی می‌گوید: « اگر نگاهی به نمازخانه  یا غذاخوری حوزه بیندازید، می‌بینید که در مقابل هر ۳۰ـ  ۴۰ نفر کارمند‌ حداکثر یک نفر هنرمند به چشمتان خواهد خورد. و جالب آنکه مدیران حوزه با اهتمامی تحسین‌برانگیز در بیرون راندن همین هنرمندان معدود یا تبدیل کردن ایشان به کارمند می‌کوشند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.