ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: عربستان احتمالاً در یمن مرتکب جنایت جنگی شده

سازمان ملل می‌گوید ائتلاف سعودی در حملات هوایی خود به مناطق غیرنظامی شمار زیادی از مردم را کشته و حوثی‌های یمن نیز با حملات موشکی مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی با حملات هوایی خود به مکان‌هایی که مردم غیرنظامی یمن در آن‌ها حضور دارند شمار زیادی از آن‌ها را کشته و احتمالاً مرتکب جنایت جنگی شده است. سازمان ملل همچنین حوثی‌های یمن را به‌دلیل حملات موشکی خود به خاک عربستان سعودی، اعمال شکنجه و مسدود کردن ارسال کمک‌ها به مردم شهر تَعِز متهم به جرایم جنگی کرده است.

جنگ یمن ـ عکس از آرشیو

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود از سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت یمن در برابر شیعیان حوثی مورد حمایت ایران مداخله نظامی خود در یمن را آغاز کرد.

به‌گزارش رویترز، کارشناسان مستقل در نخستین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند که نیروهای ائتلاف عربی محدودیت‌های شدیدی در بنادر دریای سرخ و فرودگاه صنعا اعمال کرده‌ و مردم یمن را از منابع حیاتی محروم کرده‌اند که این ممکن است در زمره جنایات بین‌المللی محسوب شود.

در این گزارش آمده است که روش‌های بازرسی ائتلاف عربی در بندر حدیده «نقش بازدارنده‌ای در حمل‌ونقل تجاری کشتی‌ها» در کشوری که ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم آن در آستانه گرسنگی قرار دارند، داشته است؛ و این به‌رغم آن صورت گرفته که نه سازمان ملل و نه ائتلاف هیچ سلاح قاچاقی در یمن نیافته‌اند.

گزارش می‌افزاید: «حملات هوایی نیروهای ائتلافی بیشترین تلفات ثبت‌شده غیرنظامیان را موجب شده است. در سه سال گذشته چنین حملاتی مناطق مسکونی، بازار، مراسم تشییع جنازه، مراسم عروسی، بازداشتگاه‌ها، قایق‌های غیرنظامی و حتی تأسیسات پزشکی را هدف قرار داده‌اند.»

تحقیقات در مورد ۱۱ مورد این‌چنینی، «نگرانی جدی در مورد هدف‌گیری‌های ائتلاف» را برمی‌انگیزد، حملاتی که مردم یا مکان‌هایی که تحت حمایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه هستند هدف قرار می‌دهند، نقض این قوانین و غیرقانونی است.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که «افراد در دولت (یمن) و ائتلاف عربی، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ممکن است حملات را با نقض اصول تمایز، تناسب و احتیاط انجام داده باشند که احتمالاً به جنایات جنگی منجر شده است.»

کشورهایی که نسخه‌ای از این گزارش سازمان ملل را دریافت کرده‌اند هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

براساس این گزارش ۴۱ صفحه‌ای، همه طرف‌های درگیری‌ کودکان بین ۱۱ تا ۱۷ ساله را به خدمت گرفته‌اند و از آن‌ها برای شرکت در درگیری‌های نظامی و همچنین جرایم جنگی استفاده کرده‌اند.

این گزارش پیش از آغاز مذاکرات میان شیعیان حوثی و دولت یمن که قرار است در روز ۶ سپتامبر / ۱۵ شهریور در ژنو برگزار شود، منتشر شده است.

کارشناسان سازمان ملل به‌مدیریت کمال جندوبی کارشناس تونسی، در گزارش خود به طور خاص به آمریکا و بریتانیا که سلاح و اطلاعات در اختیار ائتلاف عربی قرار می‌دهند و همچنین ایران که از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند، اشاره‌ای نکرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز ۲۴ اوت / ۲ شهریور در گزارش ۹۰ صفحه‌ای خود «تیم مشترک ارزیابی حوادث یمن» (JIAT) را که متشکل از عربستان سعودی، کویت، یمن، قطر، بحرین و امارات متحده عربی، کشورهای عضو ائتلاف عربی است، متهم کرد که «در اکثریت قریب به اتفاق حملات، مسئولیت‌های قانونی اعضای ائتلاف [عربی] را نادیده گرفته» و «هیچ تلاش رسمی برای بررسی مسئولیت کیفری افراد در حملات هوایی غیرقانونی» صورت نداده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.