ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«صادرات نفت ایران به صفر نمی‌رسد»

مشاور وزیر نفت عربستان سعودی می‌گوید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌طور کامل صادرات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد، افزون بر این ایران نمی‌تواند حتی بخشی از تنگه هرمز و باب‌المندب را ببندد.

یکی از مشاوران بلندپایه وزارت نفت عربستان سعودی در یک کنفرانس نفتی گفته است که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مانع از آن نخواهد شد که صادرات نفت جمهوری اسلامی کاملاً متوقف شود. او همچنین گفت ایران قادر نخواهد بود حتی بخشی از تنگه‌های هرمز در خلیج فارس و باب‌المندب در دریای سرخ را مسدود کند.

دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بیشتر تحریم‌های نفتی است از ۱۴ آبان / ۵ نوامبر به‌ اجرا در خواهد آمد. ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، ابراهیم المحنا، مشاور ارشد وزیر نفت عربستان سعودی سه‌شنبه ۶ شهریور / ۲۸ اوت در کنفرانس نفتی شهر استاوانگر نروژ، درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز و یا باب‌المندب گفت ایران اولین کشوری خواهد بود که مانع انتقال نفت از مسیرهای اصلی خواهد شد و چنین اقدامی تحریم‌های بیشتری را علیه ایران تحمیل خواهد کرد.

ایران پیش از این تهدید کرده بود که اگر آمریکا مانع از صادرات نفت‌اش شود هیچ کشور دیگری در منطقه نمی‌تواند از تنگه هرمز نفت خود را انتقال دهد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در تیرماه گذشته در جمع رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور خطاب به رهبران آمریکا که قصد دارند تا آبان /  نوامبر سال جاری صادرات نفت ایران را به صفر برسانند گفته بود: «کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی‌گوید جلوی صادرات نفت ایران را می‌گیریم. تنگه‌های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آن‌هاست.» پیش از این هم فرماندهان سپاه پاسداران در چندین نوبت به احتمال مسدود شدن تنگه باب‌المندب در واکنش به تحریم نفتی ایران علاوه بر تنگه هرمز اشاره کرده بودند.

ابراهیم المحنا در نروژ گفت: «میزان نفتی که از تنگه هرمز عبور می‌کند بسیار زیاد است. انتقال بیش از ۱۸ بشکه نفت در روز، و حدود دو سوم تجارت دریایی نفت در جهان در این منطقه صورت می‌گیرد. این به معنای آن است که مسدود کردن این منطقه منجر به کمبود شدید نفت خواهد شد و قیمت‌ها صعود خواهد کرد.»

مشاور وزیر نفت عربستان سعودی افزود: «آیا ایران قادر است تنگه هرمز و باب‌المندب را به‌طور کامل یا حتی بخشی از آن‌ها را مسدود کند؟ پاسخ این است که نه، و واقعاً یک "نه" بزرگ... تحریم‌های کنونی صادرات ایران را کاملاً متوقف نخواهد کرد.»

تنگه هرمز آبراهی بین‌المللی است که آب‌های آزاد اقیانوس هند و دریای عمان را به منطقه اقتصادی خلیج‌فارس متصل می‌کند. این تنگه در مجاورت کشورهای ایران و عمان قرار دارد. تنگه باب‌المندب میان یمن در شبه جزیره عربستان، و جیبوتی و اریتره در شاخ آفریقا  واقع شده و قسمت جنوبی دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس هند می‌پیوندد.

علیرضا تنگسیری فرمانده جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران دوشنبه ۵ شهریور / ۲۷ اوت در نخستین اظهاراتش بعد از انتصاب به این سمت اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه و ارتش بر خلیج فارس و بر دریای عمان تسلط کامل دارند. او خواهان خروج نیروهای خارجی از خلیج ‌فارس شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سخنان تنگسیری با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «جمهوری اسلامی ایران تنگه هرمز را کنترل نمی‌کند. این تنگه یک آبراه بین‌المللی است. ایالات متحده آمریکا به همکاری با شرکای خود ادامه می‌دهد با این هدف که  آزادی کشتیرانی و تردد آزاد تجاری در آب‌های بین‌المللی را تضمین کند.»

در مورد تنگه هرمز مقررات و معاهده‌ ویژه‌ای که متضمن حاکمیت ایران باشد وجود ندارد. در زمان صلح، تمامی کشتی‌ها، اعم از جنگی، دولتی و تجاری، به‌هنگام عبور از تنگه هرمز، بر طبق معاهده ۱۹۸۲، از حق عبور ترانزیت برخوردارند. جمهوری اسلامی اما این حق را صرفاً برای کشورهایی به‌رسمیت می‌شناسد که عضو عهدنامه حقوق دریاها باشند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد و سپس دور اول تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را از ۱۵ مرداد / ۶ اوت آغاز کرد. دور دوم تحریم‌های آمریکا که بیشتر تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود از۱۴ آبان / ۵ نوامبر به‌ اجرا در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    سخنان روحانی در مجلس شورای اسلامی بازار ارز و طلا و بورس را به هم ریخت - دلار با افزایشی حدود 500 تومان روبرو و تا ظهر سه‌شنبه بیش از 11200 تومان معامله شد. - قیمت سکه و طلا نیز افزایش یافت و قیمت سکه بهار آزادی با 127هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به چهار میلیون و 52هزار تومان رسید. - تالار بورس تهران نیز شاهد اُفت شدید سهام به ویژه در پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی و نفتی‌ها بود.