ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات- از میان آن‌ها: یازدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه پس از احضار و تهدید نمایندگان کارگری

کارگران کارتن ایران، راه‌آهن، نازنخ و فرنخ قزوین تجمع کردند. روستائیان جفیر در اعتراض به قطعی آب، راه را بستند. تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و سپرده‌گذاران کاسپین نیز خبرساز بود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که سه‌شنبه ششم شهریور صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

نیشکر هفت‌تپه ۶ شهریور ۱۳۹۷

یازدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه پس از احضار و تهدید نمایندگان کارگری

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در یازدهمین روز در حالی ادامه یافت که شامگاه دوشنبه نمایندگان کارگری به بازداشت تهدید شدند. کارگران معترض به رغم این تهدیدها «به صورت یکپارچه» اعتصاب و در تجمع مقابل ساختمان مدیریت تاکید کردند: «تا تحقق کامل خواست‌هایشان به اعتصاب ادامه می‌دهند».

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، اداره اطلاعات شوش عصر دوشنبه ۵ شهریور طی «تماس تلفنی» با اسماعیل بخشی و برخی دیگر از نمایندگنان کارگران، از آنها خواسته تا به این اداره «مراجعه کنند» و تهدید کرده بود «در صورت عدم حضور در اداره اطلاعات» بازداشت خواهند شد.  به دنبال این تماس، بخشی، یکی از نمایندگان کارگری در اداره اطلاعات شوش حاضر شده و بر «تحقق خواسته‌های کارگران تاکید کرده است».

آنگونه که کارگران گفته‌اند، قرار است که عصر امروز - سه‌شنبه ۶ شهریور- نمایندگان کارگران در جلسه‌ای که به منظور رسیدگی به مسائل کارگران نیشکر هفت‌تپه در فرمانداری شوش برگزار می‌شود، شرکت و درباره تعیین یک فرصت زمانی برای تحقق مطالبات کارگران توسط کارفرما توافق کنند.

خواسته‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه «قراردادی شدن و تبدیل وضعیت همه پرسنل شرکت اعم از روزمزد و نیروی اقبالی، به روز رسانی کامل حقوق ،پرداخت مرتب بیمه درمانی و سابقه پرسنل، شروع کشت و فراهم کردن نیازهای آن، شفاف سازی موضوع تفکیک اراضی و بازگشت بخش های تفکیک و تجزیه شده شرکت نیشکر هفت تپه ، خوراک دام ، تاکستان ، مزارع  به کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و خروج شرکت های نوظهور مانند شرکت باغ جاوید پارس ، شرکت دریای نور زئوس» اعلام شده است.

کارگران همچنین خواستار «سلب مالکیت» بخش خصوصی در صورتی که در فرصت زمانی تعیین شده به تعهدات خود عمل نکند، شده‌اند.

دور تازه اعتصابات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۲۷ مرداد آغاز شده است.

یازدهمین روز اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز

تجمع کارگران فولاد اهواز مقابل استانداری خوزستان ۶ شهریور ۱۳۹۷

کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای یازدهمین روز پیاپی مقابل استانداری  و ساختمان سرپرستی شعب بانک ملی خوزستان تجمع کردند. اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز از شنبه ۲۷ مرداد آغاز شده است.

کارگران معترض خواستار دریافت مطالبات مزدی و تعیین تکلیف این واحد تولیدی هستند. در ویدئوهایی که از اعتراض امروز کارگران منتشر شده، آن‌ها شعار می‌دهند: «می‌ایستیم، می‌میریم/ حق‌مون رو می‌گیریم، سوریه را رها کن/ فکری به حال ما کن». معترضان مقابل ساختمان بانک ملی هم شعار می‌دهند: «ام‌الفساد همینجاست».

اتحادیه آزاد کارگران نیز گزارش کرد: کارگران در یازدهمین روز اعتراض نخست «به صورت راهپیمایی» وارد میدان فلسطین شده و پس از تجمع در مقابل استانداری خوزستان با سر دادن شعارهای «نه غزه نه لبنان/ فقط مردم ایران، استاندار بی‌عرضه نمی‌خوایم نمی‌خوایم، این همه بی‌عدالتی/ هرگز ندیده ملتی، همشهری بگوش باش/ ما کارگریم نه اوباش» به طرف فرمانداری اهواز حرکت کردند.

کارگران مقابل فرمانداری نیز با شعار «فرماندار بی‌عرضه استعفا استعفا» خواستار استعفای فرماندار اهواز شدند و سپس به سمت میدان ساعت راهپیمایی و مقابل دادگستری اهواز تجمع کردند. آنها در مقابل دادگستری با شعارهای « نه تهدید نه زندان/ دیگه فایده نداره، کشور ما دزدخونه است/ توی جهان نمونه است، نه حکم داریم نه حاکم/ دزدن خودِ محاکم» اعتراض خود به احضار و تهدید کارگران را نشان دادند.

در ادامه، کارگران مقابل ساختمان سرپرستی شعب بانک ملی خوزستان تجمع کردند و شعار دادند:«مرگ گروه ملی/ به دست بانک ملی و ام‌الفساد همینجاست همینجاست». شماری از کارگران هم به درهای بسته بانک ملی «هجوم بردند اما با برخورد تند ماموران نیروی انتظامی ناچار به عقب‌نشینی شدند».

ویدئویی کوتاه از اعتراض کارگران فولاد را ببینید:

[video width="520" height="320" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/اهواز_کارگران_گروه_ملی_فولاد_سوریه.mp4"][/video]

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران به فاصله کوتاهی پس از تجمع «خشمگیانه» مقابل بانک ملی، «نیروهای یگان ویژه و یگان امداد منطقه را به محاصره درآورند». کارگران در ادامه مقابل استانداری بازگشتند و در آنجا به اعتراض خود پایان دادند.

کارگران فولاد اهواز پیش از این اعلام کرده بودند در صورتی که مسئولان «ارشد» استانی و نمایندگان مجلس در باره «دست‌های مافیایی پشت‌پرده که مانع تولید است» افشاگری نکنند، در تهران به اعتراض و تجمع دست خواهند زد.

گروه ملی فولاد اهواز از مجموعه شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا- مه‌آفرید خسروی- است که به اتهام فساد اقتصادی اعدام شد. این واحد تولیدی پس از آن برای یک دوره زمانی کوتاه در اختیار قوه قضائیه قرار گرفت و سپس به بانک ملی واگذار شد.

سال گذشته بانک ملی، فولاد اهواز را به «بخش خصوصی» واگذار کرد. اعتراض کارگران به این واگذاری و آنچه که «ناتوانی مالک جدید» عنوان شد، این شرکت  به بانک ملی بازگردانده شد.

بستن جاده توسط اهلی روستای جفیر

ساکنان روستای جفیر در هویزه در اعتراض به قطع آب تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری ساکنان محلی این روستا که از توابع هویزه در استان خوزستان است، در اعتراض به عدم تامین آب جاده‌های منتهی به شرکت‌های نفت و گاز مستقر در این منطقه را مسدود کردند.

ساکنان محلی می‌گویند که شرکت‌های مستقر در منطقه پس از اعتراض مردم در ماه‌های گذشته، وعده کردند آب روستا را تامین کنند اما به این وعده عمل نکرده‌اند.

دانشجویان  دانشگاه تهران در اعتراض به دریافت شهریه تجمع کردند

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران

وزارت علوم دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی را به پرداخت شهریه برای دروس جبرانی موظف کرده است.

به شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هنگام ثبت‌نام برای ترم جدید متوجه بخشنامه وزارت علوم شده‌اند.

دانشجویان هم در اعتراض به این بخشنامه و «اقدام غیرقانونی» دانشگاه‌های دولتی برای دریافت شهریه بابت دروس جبرانی از شنبه سوم شهریور در دانشگاه تهران تجمع کردند. آنها شنبه در کوی دانشگاه و دوشنبه ۵ شهریور هم مقابل ساختمان معاونت آموزشی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تجمع کردند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای از این تجمع حمایت کرده و خواسته دانشجویان را «کاملا صنفی» عنوان کرده است.

تجمع کارگران بازنشسته فرنخ و نازنخ قزوین مقابل استانداری

کارگران بازنشسته فرنخ و نازنخ قزوین بار دیگر مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند. این کارگران پیش از نیز چند مرتبه مقابل فرمانداری و استانداری قزوین تجمع کرده‌اند.

معترضان می‌گویند با گذشت ۱۰ سال از پایان کار و تعطیلی این مجتمع تولیدی، هنوز برخی از مطالبات مزدی و سنوات آن‌ها پرداخت نشده است.

در یک ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، یکی از کارگران می‌گوید: مطالبات آنها مربوط به ۱۰ سال قبل است و هر یک از کارگران ۳۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان معوقات مزدی دارند. کارگر دیگری هم می‌گوید: قرار بوده شورای امنیت استان هفته گذشته برای رسیدگی به این مسئله تشکیل جلسه بدهد. یک کار دیگر هم می‌گوید: مسئولان حرف‌ کارگران را نمی‌شنوند و خود را به خواب خرگوشی زده‌اند.

این ویدئو را ببیند:

[video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/نازنخ.mp4"][/video]

فرماندار قزوین پیش از این عدم حضور مالک نازنخ را دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران دانسته و گفته بود: اقدامات قانونی برای فروش زمین‌های شرکت انجام شده و با فروش آن مطالبات کارگران پرداخت خواهد شد.

نازنخ و مه‌نخ از واحدهای تولیدی صنایع نساجی در شهر صنعتی البرز قزوین بود که پس از واگذاری به بخش خصوصی، به صورت تدریجی تعطیل شد.

اعتصاب کارگران راه‌آهن در شاهرود

در ادامه دور تازه اعتراضات کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن، کارگران ایستگاه راه‌آهن شاهرود دست از کار کشیدند. پیش از این نیز کارگران در ایستگاه‌های حوزه آذربایجان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی، قرارداد کار موقت و عملکرد شرکت‌های پیمانکار تامین نیروی انسانی در شرکت گسترش راه‌آهن جمهوری اسلامی تجمع و اعتصاب کرده بودند.

اعتصاب کارگران راه‌آهن شاهرود ۶ شهریور ۱۳۹۷

کارگران راه‌آهن ۲۹ تیر تا ۱۷ مرداد امسال نیز اعتصاب سراسری را سازمان دادند که با وعده مسئولان مبنی بر پیگیری و حل مشکلات به اعتراض خود پایان دادند.

با این حال شورای هماهنگی کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه‌آهن هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد دور تازه اعتراضات به دلیل عدم تحقق وعده‌های مسئولان اعتراضات خود را از سر می‌گیرند.

حدود ۷ هزار کارگر خط و ابنیه فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی تحت قرارداد چهار شرکت پیمانکاری مشغول به کار هستند. بر اساس اعلام شورای هماهنگی کارگران و کارکنان راه‌آهن این کارگران از ۶ تا ۳۳ ماه مطالبات مزدی معوق دارند.

دومین روز تحصن کارگران شرکت کارتن ایران در اعتراض به اخراج و بیکاری

کارگران شرکت کارتن ایران در اعتراض به اخراج ۴ تن از همکارانشان و نگرانی از احتمال اخراج‌های بیشتر از روز دوشنبه پنجم شهریور دست از کار کشیده و در کارخانه تحصن کرده‌اند.

کارفرما که ۴ تن از کارگران را به بهانه اتمام قرارداد و «مشکل انظباطی» اخراج کرده است، امروز سه‌شنبه ۶ شهریور نیز مانع ورود ۲۰ تن دیگر از کارگران به کارخانه شد.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از اصغر عبادی رییس شورای اسلامی کار شرکت کارتن ایران نوشته است این کارخانه از ابتدای سال جاری بدلیل کمبود نقدینگی و مشکل تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده و شایع است که مدیریت قصد بیکارسازی بخش دیگری از کارگران را دارد. شرکت کارتن ایران واقع در محله شادآباد تهران حدود ۴۰۰ کارگر دارد که به نوشته ایلنا، ۱۲ تن از آنان رسمی و سایر کارگران قراردادی هستند.

تجمع سپرده‌گذاران کاسپین مقابل دادسرای جرایم پولی

اعتراضات سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین همچنان ادامه دارد. جمعی از سپرده‌گذاران امروز در تهران مقابل ساختمان دادسرای جرائم مالی و پولی تجمع کردند.

همزمان شماری از سپرده‌گذاران کاسپین در رشت هم مقابل یکی از شعب این موسسه تجمع کردند.

معترضان همانند تجمع‌های پیشین مسئولین دولتی و قوه قضائیه را به حمایت از مدیران کاسپین متهم کردند و علیه آنان شعار دادند.

یک ویدئو از تجمع در تهران را ببینید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.