ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکارم شیرازی: تعبیر حوزه به «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین‌آمیز است

دفتر مرجع تقلید شیعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در حوزه تعداد ۷۰۰ مرجع تقلید وجود ندارد. تعداد رساله‌ها هم کمتر از این است.

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی در سخنانی که ۲۵ مرداد بر اساس نظرات مصباح یزدی در جمع طلبه‌های معترض مدرسه فیضیه قم ایراد کرده بود، گفته بود «ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه است». دفتر ناصر مکارم شیرازی اکنون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که حوزه علمیه قم بر خلاف گفته‌های ازغدی «کارخانه انبوه تولید مرجع نقلید» نیست. پیش از این مکارم شیرازی، ازغدی را به بی‌سوادی متهم کرده بود. ازغدی هم پاسخ داده بود که ۷۵ هزار جلد کتاب خوانده است. اسلام سیاسی حوزه سنتی را له می‌کند. آیت‌الله‌ها که تاکنون از سلطه اسلام سیاسی نفع می‌برده‌اند و همچنان می‌برند، مدام نگران‌تر می‌شوند. نزاع بین مکارم شیرازی با ازغدی جلوه‌ای از این نگرانی‌ست.

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع دینی شیعه

حسن رحیم‌پور ازغدی، که از حلقه جبهه پایداری و نزدیکان مصباح یزدی است  ۲۵ مرداد در گردهمایی گروهی از طلبه‌های حوزه علمیه قم گفته بود: «علی‌رغم این‌که برخی از افراد ریشه سکولاریسم را در دانشگاه دنبال می‌کنند، باید گفت که ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه بوده و در حوزه علمیه به مسائل روز کشور و مسائل حل نشده توجه نمی‌شود و در زمینه فقه بانکی و اقتصادی بی‌سوادی حوزه و دانشگاه موج می‌زند.»

او با بیان این‌که در حوزه علمیه مدام از «طهارت و نجاست و طواف و این‌ها» حرف می‌زنند، افزوده بود: «اغلب این‌هایی که می‌خواهند رساله بدهند، هفتصد تا و هشتصد تا و هزار تا، اغلب هیچ چیز برای گفتن ندارند، این که می‌گویند جمهوری اسلامی ناکارآمد است و سیستمش درست نیست، یکی همین بی‌سوادی‌هاست.»

مبنای سخنان رحیم پور ازغدی، نظرات محمدتقی مصباح یزدی، از نظریه‌پردازان حوزه علمیه قم درباره «سکولاریسم حوزوی» است که به گمان او «اسلام را می‌خورد».

دفتر ناصر مکارم شیرازی، از مراجع دینی شیعه اکنون به مضمون سخنان ازغدی پاسخ داده و گفته است او که «سوابق خوبی» هم دارد «هیچ آگاهی از وضع حوزه علمیه ندارد».

دفتر مکارم شیرازی در بیانیه خود گفته است که «انقلاب از حوزه‌های علمیه برخاسته و الان هم مهم‌ترین پشتیبان انقلاب حوزه‌های علمیه و مراجع بزرگ هستند. اگر اقلیت کوچکی در حوزه خلاف این عمل می‌کنند، آن را نمی‌شود به حوزه تسرّی داد».

در بیانیه انتقاد از پرداختن به «طهارت و نجاست»، «بی‌اعتنایی به فقه جواهری» عنوان شده که مورد توجه خمینی و همه علما «بوده و هست».

بیانیه انتقاد ازغدی از کم بودن دروس خارج از حوزه و نپرداختن به مسائل روز سیاسی را هم رد کرده و آورده است: «کدام مسئله است که در جامعه مطرح شده و جواب آن در دروس مراجع بزرگ و مدرسین سطوح عالی نیامده است.»

رحیم پور ازغدی گفته بود «من شنیدم هفتصد، هشتصد رساله در قم می‌خواهند بدهند، ما اصلاً هفتصد تا مرجع می‌خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، این که کاری نشد؟»

دفتر مکارم شیرازی گفته است «یک دهم» این آمار هم صحیح نیست و ازغدی با این سخن خود به مراجع دینی توهین کرده است.

حسن رحیم‌پور ازغدی پیش از این، در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره سخنرانی اخیرش در حوزه علمیه گفته بود همه آن‌چه در مدرسه فیضیه گفته، «حرف امام و مطهری» بود. او همچنین تأکید کرده بود که «سکولاریسم در حوزه عین جمله رهبری است».

با این حالی ازغدی حاضر نشد که بیشتر درباره این موضوع حرف بزند چون به‌گفته او «دشمن می‌خواهد از این قضیه سوءاستفاده کند».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۱ در دیدار با روحانیون خراسان شمالی گفته بود: «این‌که یک آقایی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است. روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است، با همه‌ وجود استقبال کند. (...) حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار باشند. این‌که ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.»

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ایران نیز آذرماه سال گذشته «خطر سکولاریسم» را خطر بزرگی دانسته بود که «در اشکال مختلف می‌تواند اندیشه انقلاب را تهدید کند».

ناصر مکارم شیرازی پیش از این نیز در واکنش به گردهمایی ۲۵ مرداد گروهی از طلاب در اعتراض به دولت حسن روحانی بیانیه‌ای منتشر کرده اما در آن بیانیه بیش‌تر به پلاکاردی که طلاب در دست داشتند پرداخته و نوشته بود: «متأسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس جمهوری محترم را تهدید به مرگ می‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت.»

مکارم شیرازی به پلاکاردی اشاره کرد که روی آن نوشته شده بود: «ای آن که مذاکره شعارت / استخر فرح در انتظارت». اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۹ دی ۹۵ هنگام شنا در استخر دچار عارضه قلبی شد و درگذشت. طرفداران دولت روحانی این شعار را به تهدید به قتل رئیس جمهوری اسلامی تعبیر کردند، بیان این معنا که اگر بخواهی با آمریکا مذاکره کنی سر تو را هم مثل سر هاشمی رفسنجانی زیر آب می‌کنیم.

در همین حال امروز، چهارشنبه ۷ شهریور جعفر سبحانی، مرجع تقلید و مدرس خارج حوزه علمیه قم در سخنانی ورود حوزه علمیه به دسته‌بندی‌های سیاسی را نادرست خواند و گفت: «طلبه و عالم نباید جزو دسته‌بندی‌های سیاسی و احزاب باشند. آگاهی، اطلاع و اظهارنظر لازم است اما ورود حوزه به حزب و دسته‌بندی سیاسی درست نیست. طلبه باید مرجع و محل حل مشکلات احزاب باشد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.