ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم ونیز «با اولین مرد» کار خود را آغاز کرد

از آثار فیلمسازان زن، جز یک فیلم خبری نیست. سینمای ایران در بخش‌های جانبی با امیر نادری و مصطفی سیاری حضور دارد. فاطمه معتمد آریا یکی از داوران بخش افق‌هاست.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز با نمایش فیلم «اولین مرد» ساخته دمین شازل کار خود را آغاز کرد. در این دوره از ونیز فقط یک فیلم از یک کارگردان زن حضور دارد و به این ترتیب نه تنها یکی از مردانه‌ترین جشنواره‌های سینمایی‌ست، بلکه تحت تأثیر سینمای هالیوود هم قرار دارد. سینمای ایران با حضور امیر نادری، رامین بحرانی و مصطفی سیاری در بخش‌‌های جانبی ونیز حضور برجسته‌ای دارد. فاطمه معتمد آریا، یکی از دوران بخش «افق‌ها»ست.

نمایی از فیلم «اولین مرد» ساخته دمین شازل، فیلم افتتاحیه ونیز

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه ۲۹ اوت با نمایش فیلم «اولین مرد» ساخته دمین شازل کار خود را آغاز کرد. قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان با فیلم «حماسه باستر اسکراگز» ساخته برادران کوئن در ژانر وسترن، «پیترلو» ساخته مایک لی درباره قتل عام سال ۱۸۱۹ در منچستر، فیلم سیاه و سفید «رم» ساخته آلفونسو کوارون کارگردان مکزیکی  و فیلم «برادران و خواهران» ژاک اودیار کارگردان فرانسوی درباره دو آدمکش حرفه‌ای که در سال‌های دهه ۱۸۵۰ یک جوینده طلا در اورگن را تعقیب می‌کنند (با بازی جیک جیلنهال و ریز احمد) و همینطور فیلم «غیر داستانی» ساخته اولیویه آسایاس کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد فرانسوی (با بازی ژولیت بینوش و گیوم کانه)بیش از هر دوره‌ای در پی رقابت با اسکار برآمده است.

— Ryan Gosling Page (@PageGosling) 29. August 2018

از فیلم‌هایی که شانس دریافت جایزه شیر طلای جشنواره را دارند می‌توان به «۲۲ ژوئیه» به کارگردانی پل گرین‌گرس اشاره کرد. این فیلم درباره حمله تروریستی سال ۲۰۱۱ در نروژ است که ۷۷ قربانی بر جای گذاشت. «کاپری-انقلاب» به کارگردانی ماریو مارتونه کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی داستانِ گروهی از هنرمندان اروپایی در سال ۱۹۱۴ در ساحل ناپل و در دورانی که ایتالیا در آستانه ورود به جنگ قرار دارد را روایت می‌کند. لاسلو نمش کارگردان مجارستانی با «غروب» درباره دختری که در بوداپست پیش از جنگ جهانی دوم بزرگ می‌شود، در ونیز حضور دارد. پیش از این، نمش در سال ۲۰۱۵ با فیلم «پسر شائول» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

نمایی از فیلم «همچنان که می‌مردم» ساخته مصطفی سیاری

در بخش «افق‌ها»ی جشنواره فیلم ونیز «همچنان که می‌مردم» اولین ساخته مصطفی سیاری، کارگردان ایرانی از میان ۵۰ فیلم برای نمایش در این بخش برگزیده شده است.  در این فیلم، مجید که در آخرین سال‌های زندگی پدر سالخورده و بیمارش با او زندگی می‌کرده، قصد دارد به وصیت پدر عمل کند و جسد او را در روستایی دورافتاده به خاک بسپرد. او و برادران و خواهر ناتنی‌اش، جنازه پدر را لای یخ می‌پیچند و با دو اتوموبیل به اتفاق رهسپار روستای دورافتاده می‌شوند. راه طولانی و هوا گرم است و جسد هم پوسیده و این شرایط سبب می‌شود که تنش بین اعضای خانواده بالا بگیرد و اختلافات و بحران‌هایی که سال‌ها ناگفته مانده بوده بیرون بزند. آیا پدر به آرامش می‌رسد؟

علاوه بر این فیلم، فیلم کوتاه «پاگرد» ساخته محسن بنی‌هاشم نیز در ونیز به نمایش درمی‌آید.

امیر نادری، کارگردان سرشناس ایرانی مقیم نیویورک با فیلم جدید خود، «فانوس جادوئی» در بخش «اسکونفینی» جشنواره ونیز شرکت می‌کند. نسخه ترمیم‌شده فیلم «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش کلاسیک جشنواره ونیز ۲۰۱۸ به روی پرده می‌رود.

ریاست هیات داوران بخش مسابقه بر عهده «گی‌یرمو دل تورو» هنرمند مکزیکی است که سال گذشته با فیلم «شکل آب» جایزه شیرطلائی جشنواره ونیز، و جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد. فاطمه معتمدآریا، بازیگر برجسته سینمای ایران یکی از اعضای هیات داوران بخش «افق‌ها» است و رامین بحرانی در هیات داوران بخش «فیلم اولی‌ها» حضور دارد.

رامین بحرانی علاوه بر عضویت در هیات داوران فیلم‌اولی‌ها، با فیلم کوتاه «خویشاوند نزدیک» درباره واکنش اهالی شهرکی در ایالت تگزاس به پدرکشی در ونیز حضور دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.