ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف عربی منکر جنایت جنگی در یمن شد

پس از آنکه وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که حمایت از نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان بی‌قید و شرط نیست، ائتلاف عربی به گزارش سازمان ملل واکنش نشان داد.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در بیانیه‌ای گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره احتمال وقوع جنایت جنگی در یمن را رد کرده و این گزارش را جانبدارانه و نادقیق خوانده است. ائتلاف عربی گفته است که در گزارش سازمان ملل نقش ایران در حمایت از حوثی‌ها نادیده گرفته شده است. همزمان وزیر دفاع آمریکا گفته است که کمک‌های این کشور به ائتلاف عربی بی قید و شرط نیست و این ائتلاف باید از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کند.

عکس از آرشیو

در بیانیه ائتلاف عربی به پرتاب موشک از سوی شیعیان حوثیِ مورد حمایت ایران به خاک عربستان سعودی اشاره شده و  گفته شده که گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل «اشاره‌ای به نقش ایران در ادامه جنگ در یمن و دامن زدن به درگیری‌ها و حمایت مستمر از حوثی‌ها، به‌رغم وجود دلایل واضح که ائتلاف به نهادهای بین‌المللی ارائه داده، نکرده است».

به‌گفته ائتلاف عربی حوثی‌های به‌عمد با موشک‌های خود مناطق شهری را مورد هدف قرار داده و موجب مرگ شماری از شهروندان شده‌اند.

ائتلاف عربی همچنین اعلام کرده که خود را ملزم به به‌کارگیری همه اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به شهروندان در عملیات نظامی می‌داند و به همکاری مستمر با سازمان ملل و دیگر نهادهای امدادرسانی برای تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه برای شهروندان یمنی و تسهیل ارسال کالاهای تجاری تأکید دارد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه ۲۸ اوت / ۶ شهریور در گزارشی اعلام کردند که ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی با حملات هوایی خود به مکان‌هایی که مردم غیرنظامی یمن در آن‌ها حضور دارند شمار زیادی از آن‌ها را کشته و احتمالاً مرتکب جنایت جنگی شده است.

این گزارش همچنین افزوده بود که نیروهای ائتلاف عربی محدودیت‌های شدیدی در بنادر دریای سرخ و فرودگاه صنعا اعمال کرده‌ و مردم یمن را از منابع حیاتی محروم کرده‌اند که امر این ممکن است در زمره جنایات بین‌المللی محسوب شود.

ائتلاف عربی نوشته است که گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل جانبدارانه است و بر اساس اطلاعات نادرست نوشته شده و ائتلاف در آینده به آن پاسخ حقوقی کاملی خواهد داد.

در همین حال، به‌فاصله چند ساعت از انتشار گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ادامه حمایت نظامی ایالات متحده از کشورهای‌ ائتلاف عربی در جنگ یمن بستگی به میزان تلاش‌های آن‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان دارد.

متیس افزود کمک‌های آمریکا که شامل سوخت‌گیری هوایی، فروش اسلحه و به اشتراک‌گذاری اطلاعات است، «بی قید و شرط نیست».

متیس گفت کمک به کشورهایی که علیه شورشیان حوثی عملیات نظامی انجام می‌دهند زمانی ادامه خواهد یافت که این کشورها «همه امکانات را به‌کار گیرند تا مانع از مرگ انسان های بی‌گناه شوند و از روند صلح با میانجی‌گری سازمان ملل حمایت کنند».

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به گزارش حقوق بشری سازمان ملل  واکنش نشان داد و نسبت به نقض قوانین بین‌المللی ابراز نگرانی کرد. او گفت اگر جنایاتی رخ داده است «هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد».

حمایت واشنگتن از ائتلاف عربی در طی سال‌های گذشته، با حمله به اهداف غیرنظامی، از جمله حمله هوایی ۹ اوت / ۱۸ مرداد که در آن بیش از ۴۰ کودک در اتوبوسی در شمال یمن کشته شدند، مورد سئوال قرار دارد.

این حمله هوایی مخالفان جنگ در مجلس نمایندگان آمریکا را تقویت کرد. آن‌ها این تابستان تدابیری را به تصویب رساندند که براساس آن دولت دونالد ترامپ باید گواهی ‌دهد که ائتلاف عربی اقدامات ویژه‌ای، از جمله حمایت از غیرنظامیان را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که سوخت‌رسانی هوایی ادامه می‌یابد.

پس از حمله هوایی به اتوبوس حامل کودکان، جیمز متیس به یکی از فرماندهان ارتش آمریکا دستور داد تا در مورد عملیات هوایی ائتلاف عربی با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

با این حال، وزیر دفاع آمریکا از کمک ایالات متحده به ائتلاف عربی در برابر حملات شبه‌نظامیان حوثی دفاع کرد.

شبکه المسیره، وابسته به شیعیان حوثی، شامگاه چهارشنبه از پرتاب سه فروند موشک «زلزال ۱» به مناطق الشرفه، السدیس و الصوح در اطراف شهر نجران، واقع در جنوب غربی عربستان سعودی خبر داد.

المسیره گفته است که این حملات در پاسخ به حملات توپخانه‌ای به ساحل غربی یمن صورت گرفته که در آن یک زوج و یکی از فرزندانشان کشته و چهار تن از اعضای این خانواده هم زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.