ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل به ایران، روسیه و ترکیه در مورد حمله شیمیایی به ادلب

استفان دی‌میستورا هشدار داده که یک «طوفان مرگبار» جان سه میلیون نفر در شمال سوریه را تهدید می‌کند. طرفین درگیری یکدیگر را متهم به تدارک حمله شیمیایی کرده‌اند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که اوضاع در ادلب بحرانی است. استفان دی‌میستورا از روسیه، ایران و ترکیه خواست که مانع از حمله نظامی ارتش سوریه به استان ادلب شوند برای حمایت از غیرنظامیان تلاش کنند. حکومت اسد و روسیه می‌گویند شورشیان مستقر در ادلب در حال تدارک حمله شیمیایی هستند آمریکا اما می‌گوید این دمشق است که ممکن است از سلاح شیمیایی در ادلب استفاده کند. سازمان ملل نسبت به حمله شیمیایی هشدار داده است.

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه

به‌گزارش رویترز، استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پنج‌شنبه ۳۰ اوت / ۸ شهریور به خبرنگاران گفت در ادلب شمار زیادی از جنگجویان خارجی، از جمله «۱۰ هزار تروریست» از گروه‌های جبهه النصره و القاعده حضور دارند و باید راهکاری در این‌باره یافت.

دی‌میستورا از احتمال یک «طوفان مرگبار» در ادلب خبر داد و گفت بهتر است که گذرگاه‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامیان ایجاد شود.

به‌گفته فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هر دو طرف درگیری‌ها قدرت استفاده از گاز کلر به‌عنوان سلاح شیمیایی را دارند.

او روسیه، ایران و ترکیه را فراخواند تا برای جلوگیری از بروز تنش نظامی در ادلب و حمایت از غیرنظامیان تلاش کنند.

ادلب در شمال غربی سوریه و در نزدیکی ترکیه، پناهگاهی است برای غیرنظامیان، شورشیان و خانواده‌های‌شان که به‌دلیل گسترش دامنه جنگ از مناطق دیگر سوریه به این شهر آمده و یا به این منطقه در شمال سوریه منتقل شده‌اند. ۳,۵ میلیون نفر غیرنظامی در ادلب زندگی می‌کنند.

در همین حال رویترز به‌نقل از یک مقام سوری نوشته است که ارتش سوریه خود را برای حمله به ادلب آماده می‌کند. این حمله مراحل مختلفی خواهد داشت و در آغاز نه خود شهر ادلب که بخش‌های جنوبی و غربی مناطق تحت کنترل شورشیان مورد هدف قرار خواهند گرفت.

این منبع درباره زمان آغاز حمله چیزی نگفت اما اعلام کرد که آخرین اقدامات درباره مرحله نخست عملیات در ساعات آینده تکمیل خواهد شد.

او همچنین از ادامه مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه درباره حمله به ادلب خبر داد. این در حالی است که آنکارا تلاش می‌کند مانع از حملات نیروهای وفادار بشار اسد به این منطقه شود. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه جمعه گذشته ۲۴ اوت / ۲ شهریور گفت: «راه حل نظامی در این‌جا (ادلب) یک فاجعه است، نه فقط برای منطقه ادلب، بلکه برای آینده سوریه.»

نیروهای دولتی سوریه، از چند هفته پیش با پشتیبانی هوایی روسیه به جنوب استان ادلب حمله کردند و موفق به تصرف چند روستا شدند.

انتقاد روسیه از آمریکا

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته چهارشنبه ۲۹ اوت / ۷ شهریور در دیدار با عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در مسکو از سیاست آمریکا در قبال سوریه انتقاد کرد و گفت آن‌ها از تروریست‌ها استفاده کرده و پنهانشان می‌کنند تا قصد خود برای تغییر رژیم در سوریه را عملی سازند.

لاوروف گفت: «این نخستین بار نیست که دولت‌های مختلف آمریکا در پی تغییر یک رژیم برای ریشه‌کن کردن تروریسم و افراط گرایی هستند. این مسئله در عراق و لیبی دیده شد و در سوریه نیز برای همین تلاش می‌کردند، حتی می‌توانم بگویم آن‌ها در سوریه تلاش کردند که چنین کنند اما نقشه‌شان عملی نشد.»

دولت سوریه و وزارت دفاع روسیه گفته‌اند که شورشیان درصددند که در ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کنند. بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل می‌گوید «تروریست‌ها» هشت کانتینر گاز کلر به روستای حلوص در ادلب منتقل کرده‌اند.

نمایندگان رژیم سوریه و روسیه می‌گویند آمریکا احتمالاً چنین حمله‌ای را بهانه‌ای برای سرزنش دولت سوریه و حمله نظامی به آن قرار می‌دهد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا روز پنج‌شنبه از نگرانی مسکو درباره تحرکات نظامی آمریکا در سوریه خبر داد. روسیه همچنین آمریکا را متهم کرده که در خاورمیانه نیروهای خود را تقویت می‌کند تا حملات احتمالی به نیروهای دولتی سوریه را تدارک ببیند.

نیروی دریایی روسیه کشتی‌های جنگی خود را در دریای مدیترانه مستقر کرده است. رسانه‌های روسیه از بزرگترین حضور نظامی این کشور در دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۵ تاکنون در جنگ سوریه خبر داده‌اند.

از سوی دیگر آمریکا هم نسبت به استفاده رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی در این کشور هشدار داده است.

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده «به هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ادلب یا جاهای دیگر سوریه به شیوه‌ای سریع و مناسب واکنش نشان خواهد داد».

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته به ترکیه رفت و پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار و درباره سوریه گفت‌وگو کرد.

رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه قرار است ۱۶ شهریور در ایران دیدار کنند. این سومین نشست رهبران سه کشور در مورد سوریه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    *** از توهین علی مطهری نماینده مجلس به مردم ، تهدید اخوند همراه مطهری به تو گونی کردن منتقدان