ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: چاره‌ای جز بی‌اعتمادی به اروپا نداریم

فرانسه خواهان مذاکره با ایران درباره نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه شده. بهرام قاسمی در پاسخ گفته که این موضوعات غیر قابل مذاکره‌اند.

وزارت خارجه ایران در پاسخ به درخواست فرانسه برای از سر گیری گفت‌وگوها درباره مکمل‌های توافق هسته‌ای (تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه) گفت که ایران به دلیل ناتوانی فرانسه در برابر «قلدری و زیاه‌خواهی» برخی شرکایش راهی جز بی‌اعتمادی به اروپا ندارد.

وزارت خارجه ایران: چاره‌ای جز بی‌اعتمادی به اروپا نداریم (عکس: آرشیو)

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه همزمان با انتشار دومین گزارش فصلی آژانس بعد از خروج آمریکا از برجام خواستار مذاکره ایران با غرب درباره موضوع‌های غیر هسته‌ای شد. موضوعات غیر هسته‌ای هم عبارت‌اند از نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی به ویژه در عراق و سوریه و همچنین برنامه موشکی سپاه پاسداران. لودریان پنجشنبه ۳۰ اوت/ ۸ شهریور در دیدار با وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت:

 «ایران باید به اصول پایه‌ای معاهده هسته‌ای احترام بگذارد و من فکر می‌کنم این کار را انجام می‌دهد، اما با این حال ایران نمی‌تواند از بحث ‌و مذاکره در مورد موضوعات بزرگ دیگر که موجب نگرانی ما هستند، اجتناب بورزد.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه ۳۱ اوت/ ۹ شهریور در پاسخ به درخواست وزیر خارجه فرانسه با گوشه‌چشمی به خروج آمریکا از برجام گفت:

«جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که از گفت‌وگو و مذاکره هراس و واهمه‌ای نداشته و ندارد و به آن معتقد است، اما در شرایطی که نتایج آن همه تلاش و کوشش همه جانبه ایران و دیگر قدرت‌های جهانی با قلدری و از سر زیاده‌خواهی توسط برخی شرکای وزیر خارجه فرانسه و به سادگی در برابر عدم توانایی آنان نقض می‌شود و دولتمردان اروپایی هم بیشتر تاکنون به اعلام مواضع سیاسی و تکرار آنها بسنده کرده و نتوانسته‌اند در جهت ارایه تضمین های لازم و کافی مورد انتظار اقدام چشمگیری برای حفظ یک توافق بین‌المللی به عمل آورند، دلیل ، ضرورت، اعتبار و اعتمادی برای مذاکره آن هم برای موضوعات غیرقابل مذاکره باقی نمی‌ماند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۷ شهریور در دیدار با اعضای هیأت دولت و رئیس جمهوری اسلامی، از دولت روحانی خواسته بود که در موضوع برجام از اروپا قطع امید کند. خامنه‌ای گفته بود:

«باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آن‌ها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد. (…)اروپایی‌ها باید از بیان و عمل مسئولان دولتی ایران بفهمند که اقدامات آن‌ها تدابیر و واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.»

ژان ایو لودریان در سخنان روز پنجشنبه خود بر یافتن ساز و کاری با همکاری آلمان برای ادامه فعالیت‌های تجاری ایران به رغم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا تاکید کرده و گفته بود:

«مهم است که بتوانیم ساز و کارهای مالی بیابیم که به ایران اجازه ادامه تجارت بدهد. با اراده به تلاش‌ها [برای حفظ برجام] ادامه می‌دهیم، چراکه بحث ثبات بین‌المللی و استقلال اروپا مهم است.»

 سخنگوی وزارت خارجه ایران به وزیر خارجه فرانسه پاسخ داده که فرانسه چاره‌ای جز انجام تعهداتش در برجام ندارد و ایران هم چاره‌ای جز بی‌اعتمادی به اروپا نمی‌بیند.

شامگاه گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به دومین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به ژان ایو لودریان، همکار فرانسوی خود یادآوری کرده بود که ماندن در توافق هسته‌ای تنها گزینه‌ای نیست که پیش روی ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • براندازم

    ج.ا. در این دوره فقط بی اعتمادی به خود و آینده اش دارد و بس. دیگه تمومه ماجرا! براندازم.