ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصمیم بانک مرکزی برای دانشجویان: تحصیل در خارج از ایران با دلار بازار آزاد

۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دانشجویی ایرانی در دانشگاه‌های خارج از ایران برای ادامه تحصیل باید دلار را به سه برابر نرخ فعلی تهیه کنند. معاون وزیر علوم هم توصیه کرده: دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی بازگردند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست‌های ارزی، پرداخت ارز دانشجویی را متوقف کرد. براساس اعلام بانک مرکزی دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های خارج از کشور تنها تا پایان شهریور امسال ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت خواهند کرد.

اعتراض دانشجویان به حذف ارز دانشجویی، ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: ارز دانشجویی از مهر امسال «به نرخ بازار و از طریق دو بانک» پرداخت خواهد شد.

این تصمیم بخش دیگری از سیاست‌های بانک مرکزی و دولت جمهوری اسلامی ایران برای «کنترل منابع ارزی» و «ساماندهی بازار ارز» است.

بانک مرکزی پیشتر نیز در فروردین و مرداد امسال دو بسته سیاست ارزی را به بانک‌ها ابلاغ کرد. این سیاست‌ها سهمیه‌های ارزی تعیین شده برای بخشی از کالاها و خدمات را محدود و متوقف کرده است.

بانک مرکزی ایران پیش از این سالانه حداکثر ۱۵۰۰۰ دلار سهمیه ارزی به دانشجویان خارج از کشور تخصیص می‌داد. علاوه بر این ۵۰۰ دلار نیز به هر یک از اعضای خانواده این دانشجویان پرداخت می‌شد.

با اجرای بخشنامه جدید دانشجویان باید ارز مورد نیاز را به نرخ بازار آزاد تعیین کند. نرخ دلار در بازار آزاد ایران هم طی ماه‌های گذشته به بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده و ممکن است پس از اجرای مرحله دوم تحریم‌های امریکا افزایش یابد.

در چنین وضعیتی شرایط برای ادامه تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های خارج از ایران دشوارتر خواهد شد.

آمار دقیقی از شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج از ایران در دست نیست. آذر سال گذشته دبیرخانه نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور، شمار این دانشجویان «تعیین وضعیت شده» را ۷۰ هزار تن اعلام کرد. با این حال مسئول این دبیرخانه گفته است: با دانشجویانی که «وضعیت خود را ثبت نکرده‌اند» شمار دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد.

راهکار وزارت علوم: دانشجویان در دانشگاهای داخلی درس بخوانند

دانشجویان و خانواده‌های آنان چندی پیش در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی برای قطع سهمه ارز دانشجویی یک کارزار مجازی راه انداختند. شماری از دانشجویان و خانواده‌هایشان نیز چندین مرتبه مقابل ساختمان بانک مرکزی و وزارت علوم تجمع کردند.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم ایران اما اردیبهشت امسال، پس از افزایش نرخ برابری دلار «بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی» را یکی از راهکارهای مقابله با افزایش هزینه دانشجویان پس از بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران دانسته بود.

او گفته بود که دانشگاه‌های داخلی «آماده پذیرش دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور هستند و این دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند به کشور بازگشته و در یکی از دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند».

به گفته معاون وزیر علوم این دانشجویان «می‌توانند درخواست خود را برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های داخلی ارسال کنند تا روند انتقال آن‌ها به داخل کشور مورد بررسی قرار گیرد».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.