ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان: تهران را در دوران دشواری تنها نمی‌گذاریم

اسلام‌آباد از موضع ایران در برجام حمایت کرده. عمران خان، نخست‌وزیر جدید پاکستان همچنین به دنبال رابطه‌ای متعادل با ایران و عربستان است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفری دو روزه به پاکستان رفت. تهران تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده و بحران اقتصادی است اما اسلام‌آباد می‌گوید که در «دوران دشواری»، تهران را تنها نمی‌گذارد.

ورود ظریف به اسلام‌آباد

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه پاکستان جمعه ۳۱ اوت / ۹ شهریور منتشر کرد، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان از موضع ایران در مورد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی گروه ۱+۵ «کاملاً حمایت می‌کند».

به گزارش روزنامه دیلی‌تایمز پاکستان، قریشی در گفتگو با ظریف اظهار امیدواری کرد که دیگر طرفین باقی‌مانده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) آن را پس از خروج ایالات متحده حفظ کنند. او گفت که «پاکستان در این دوران دشواری در کنار ایران می‌ایستد».

ظریف در بازدیدی دو روزه از اسلام‌آباد به سر می‌برد. او علاوه بر وزیر خارجه پاکستان با عمران خان، نخست‌وزیری، قمر جواد باجوا، فرمانده کل ارتش، اسد عمر، وزیر امور اقتصاد و دارایی و اسد قیصر، رییس مجلس ملی پاکستان  نیز دیدار کرد.

دو طرف وعده داده‌اند که روابط دو جانبه را بیش از پیش گسترش دهند. آنها می‌خواهند اختلاف‌های مرزی را نیز حل کنند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان، آنها در رایزنی‌هایشان بر سر مسائل منطقه‌ای از جمله صلح در افغانستان نیز به گفت‌و‌گو پرداخته‌اند.

تهران و اسلام‌آباد همچنین پذیرفته‌اند که در آینده نزدیک نشست کمیسیون‌ مشترک اقتصادی دو کشور را برگزار کنند و رایزنی‌های سیاسی را به زودی ادامه دهند.

وزیر خارجه ایران در توئیتی دیدارهایش در پاکستان را «ثمربخش» توصیف کرد.

مشکل مشترک با آمریکا، رابطه با عربستان

دیدار ظریف از پاکستان همزمان است با تنش‌ها در رابطه هر دو کشور با ایالات متحده آمریکا. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مه / اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را داد. دولت آمریکا پس از سرکار آمدن او فشار بسیار بیشتری در رابطه با صلح در افغانستان به پاکستان نیز وارد آورده و این کشور را «پناهگاه تروریست‌های افغانستان» خوانده است.

عمران خان، نخست‌وزیری جدید اما وعده داده است که رابطه با ایران را تعمیق کند. رابطه‌ای که به گفته او به نفع هر دو طرف است.

به گزارش روزنامه «دیلی اکسپرس» پاکستان، عمران خان خواهان رابطه‌ای متعادل با ایران و عربستان، دو رقیب منطقه‌ای قدرتمند در خاورمیانه است.

او همچنین از مخالفان جدی اعزام نیروهای پاکستانی در حمایت از عربستان در جنگ علیه شیعیان حوثی یمن بود. ایران شبه‌نظامیان حوثی گروه «انصارالله» یمن را حمایت می‌کند و عربستان و امارات متحده عربی با تشکیل ائتلافی عمدتاً عربی از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری برکنارشده در جنگ داخلی یمن پشتیبانی می‌کنند.

در همین رابطه ظریف پس از دیدار با وزیر خارجه پاکستان، با قمر جواد باجوا، فرمانده‌ی ارتش پاکستان در ستاد فرماندهی کل دیدار کرد. ارتش پاکستان پس از این دیدار در بیانیه‌ای گفت که موقعیت امنیتی منطقه و دیگر مسائل مشترک موضوع گفت‌و‌گوهای طرفین بوده است.

به گزارش دیلی‌تایمز، فرمانده‌ ارتش پاکستان به وزیر خارجه ایران «اطمینان داد» که اسلام‌آباد در راستای صلح و امنیت منطقه «گام‌های صادقانه» برمی‌دارد.

از کشمیر تا آمستردام

به گزارش دیلی‌تایمز، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به همتای خارجی‌اش در جمهوری اسلامی پاکستان به خاطر اعتراض‌های «قدرتمند» علیه برگزاری یک مسابقه کاریکاتور درباره پیامبر اسلام تبریک گفته است.

این اعتراض‌ها و اعتراض‌های مشابه باعث شد خیرت ویلدرس، رهبر راست افراطی هلند برگزاری این مسابقه را لغو کند. به گفته محمد جواد ظریف، «کشورهای مسلمان باید با صدایی واحد در برابر جریان‌های اسلام‌هراس بایستند».

از سوی دیگر قریشی تأکید کرده است که پاکستان ارزش بسیار زیادی برای حمایت قاطع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از به گفته او «مبارزه عادلانه مردم کشمیر» قایل می‌شود.

عمران خان نیز در دیدار با ظریف همین نکته را تکرار کرده بود و در ادامه گفته بود اسلام‌آباد به خاطر شیوه برگزاری جشن استقلال پاکستان در ایران از این کشور قدردان است.

استقلال پاکستان نهایتاً به تشکیل یک «جمهوری اسلامی» انجامید. اما این کشور هنوز با هند بر سر منطقه کشمیر در تنش به سر می‌برد. هند فعالان استقلال‌طلب و عمدتاً مسلمان کشمیر را سرکوب می‌کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.