ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر خارجه بریتانیا با عراقچی درباره نازنین زاغری و برجام رایزنی کرد

برت جمعه به تهران وارد شد. نخستین دیدار یک مقام ارشد بریتانیایی پس از خروج ایالات متحده از برجام. بریتانیا خواهان حفظ برجام اما منتقد مداخله ایران در سوریه و عراق است.

آلیستر برت، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور غرب آسیا و شمال آفریقا با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

دیدار معاونان وزرای خارجه بریتانیا و ایران در تهران، اول سپتامبر / ۱۰ شهریور ـ عکس: ایسنا

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، عراقچی و همتای بریتانیایی‌اش شنبه ۱۰ شهریور / اول سپتامبر درباره توافق هسته‌ای (برجام)، نحوه مبادلات مالی علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، آخرین تحولات خاورمیانه و نیز وضعیت نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف، زندانی ایرانی‌ـ‌بریتانیایی به رایزنی پرداخته‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده که علاوه بر برجام و نازنین زاغری، «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سوریه و عراق» نیز یکی دیگر از موضوعات مذاکرات است.

درباره جزئیات این رایزنی‌ها گزارشی منتشر نشده است. برت جمعه به تهران وارد شد. نخستین دیدار یک مقام ارشد بریتانیایی پس از خروج ایالات متحده از برجام. بریتانیا خواهان حفظ برجام است.

اما مسئله نازنین زاغری یکی از موضوعات مهم دیدار برت از تهران است. ریچارد رتکلیف، همسر زاغری هفته گذشته از جرمی هانت، وزیر خارجه جدید به خاطر قائل شدن اهمیت بیشتر نسبت به بوریس جانسون، وزیر پیشین در مورد زندانی‌شدن همسرش تمجید کرد.

نازنین زاغری پنج‌شنبه اول شهریور ۹۷ برای سه روز به مرخصی اعزام شده بود اما این مرخصی علی‌رغم خوش‌بینی‌ها تمدید نشد. او پس از بازگشت به زندان بر اثر حمله عصبی به بیمارستان منتقل شد. حکم پنج سال حبس او قطعی شده و برای او پرونده امنیتی جدیدی نیز تشکیل شده است.

نازنین زاغری هنگام تعطیلات خود در آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفر به ایران و در هنگام خروج از کشور همراه دختر خردسالش در فرودگاه «خمینی» تهران بازداشت و روانه زندانی در کرمان شد و سپس از آنجا به زندان اوین منتقل شد. مقامات جمهوری اسلامی او را متهم به «تلاش برای توطئه و براندازی نظام» کرده‌اند. این ادعا را همواره زاغری، خانواده‌اش و مقام‌های بریتانیایی رد کرده‌اند. آنها تاکید کرده اند که حضور نازنین زاغری در ایران تنها برای دیدار با خانواده‌اش بود.

پیش از انقلاب ۱۳۵۷، ایران برای خرید ۱۳۱۵ تانک «چیفتنی» که پس از انقلاب هرگز تحویل داده نشد، با بریتانیا قراردادی به ارزش ۴۰۰ میلیون پوند بسته بود. ریچارد رتکلیف سال گذشته گفته بود که همسر او – نازنین زاغری – به دلیل اختلافات مالی ایران و بریتانیا بر سر این معامله تسلیحاتی زندانی شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.