ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به ادلب: ترکیه هیأت تحریر شام را در فهرست تروریستی قرار داد

ترکیه سال گذشته با شاخه سابق القاعده در جریان حمله به عفرین مذاکره کرد. ورود این گروه به فهرست تروریستی ترکیه چراغ سبز آنکارا برای حمله به ادلب تعبیر شده‌است.

شورشیان مسلح سوری در استان ادلب آماده حمله گسترده نیروهای بشار اسد، رئیس دولت دمشق با پشتیبانی روسیه می‌شوند. ترکیه در آستانه این حمله، شاخه سابق القاعده در سوریه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. همزمان شبکه خبری سی‌ان‌ان از آماده‌شدن طرح حمله تلافی‌جویانه ایالات متحده در صورت استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی خبر داد.

آنچه که بعد از بمباران‌های پیشین ادلب بر جای مانده ـ تصویر آرشیوی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه جمعه ۳۱ اوت / ۹ شهریور اعلام کرد که هیأت تحریر شام (جبهه النصره سابق) را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

تصمیم آنکارا در آستانه حمله قریب‌الوقوع نیروهای دولت دمشق به آخرین استان تحت کنترل شورشیان در مرز با ترکیه اتخاذ شده است. هیأت تحریر شام کنترل بخش زیادی از ادلب را در اختیار دارد.

نیروهای اسد در روزهای گذشته در حوالی ادلب در نزدیکی مرز با ترکیه مستقر شده‌اند. ناظران از نزدیک‌بودن آخرین جنگ بزرگ دولت و شورشیان پس از آغاز درگیری‌ها در ۲۰۱۱ خبر می‌دهند.

بر اساس توافق‌های سه‌جانبه بین تهران، مسکو و آنکارا، چندین منطقه کاهش تنش در سوریه برای توقف درگیری‌ها در این کشور در نظر گرفته شده. ادلب یکی از این مناطق است. ترکیه به موجب این توافق از سال گذشته نیروهای خود را در مرز این کشور با ادلب مستقر کرده است. بخشی از گروه‌های مسلح اسلام‌گرا در ادلب از سوی آنکارا حمایت می‌شوند؛ گروه‌هایی که آنکارا آنها را «میانه‌رو» می‌خواند.

روسیه و سوریه و ایران اما به توافق‌های کاهش تنش وفادار نماندند و با حمله به درعا و قنیطره کنترل این استان‌ها را از دست مخالفان خارج کردند.

ترکیه حامی گروه‌های شورشی احرار شام و ارتش آزاد سوریه، از جمله ترکمن‌های مخالف اسد است که در ادلب مناطقی را در دست دارند. این کشور با هیأت تحریر شام نیز رایزنی می‌کرد و ارتباط داشت.

ارتش ترکیه اکتبر گذشته کاروان نظامی‌اش را پس از هماهنگی با شاخه سابق القاعده در سوریه به داخل مرزهای سوریه فرستاد تا به دو هدف دست یابد: محاصره کانتون عفرین برای اشغال آن که در اختیار نیروهای کرد سوری بود و نیز کاستن از شدت حملات هوایی روسیه به مخالفان در این استان. این عملیات اواخر اکتبر پایان یافت.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که تصمیم ترکیه برای قراردادن تحریر شام در فهرست تروریستی به معنای چراغ سبز برای حمله سوریه با حمایت روسیه به ادلب تعبیر شده است. ترکیه اما رسماً نسبت به انجام عملیات نظامی در آنجا هشدار داده و آن را «فاجعه‌بار» خوانده است.

سی‌ان‌ان: طرح نقشه حمله احتمالی آمریکا به سوریه آماده است

برخی کشورهای غربی نسبت به انجام حمله شیمیایی علیه شورشیان در ادلب در صورت پیشروی کند ارتش سوریه هشدار داده‌اند. کشورهای غربی تهدید کرده‌اند که در صورت استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی در ادلب علیه او حمله نظامی انجام خواهند داد. سازمان ملل نیز دراین‌باره به سوریه، روسیه و ایران هشدار داده است.

روسیه به نوبه خود غرب را به تلاش برای توجیه حمله‌ نظامی به سوریه متهم کرده است. رسانه‌های حکومتی ایران نیز این روایت را تکرار می‌کنند. امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در سفر هفته گذشته به دمشق از حمله به ادلب با توجیه «آزادسازی همه سرزمین سوریه از تروریست‌ها» دفاع کرد.

در تازه‌ترین تحولات، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام آمریکایی گزارش داد که متخصصان امنیتی و نظامی این کشور فهرستی مقدماتی از تأسیسات شیمیایی تسلیحاتی سوریه تهیه دیده‌اند و هرگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری تصمیم بگیرد، ارتش آمریکا آماده حمله است.

تحرکات نظامی آمریکا و روسیه در روزهای اخیر در آستانه حمله ادلب افزایش یافته است. رسانه‌های روسیه از بزرگترین حضور نظامی این کشور در دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۵ تاکنون در جنگ سوریه خبر داده‌اند.

ارتش آمریکا سال گذشته ابتدا بامداد جمعه ۶ آوریل /۱۸ فروردین به یک پایگاه نظامی هوایی «الشعیرات» در حمص با ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» حمله کرد. حمله‌ای به تلافی حمله شیمیایی به شهر خان شیخون در ادلب. در آن حمله شیمیایی ۸۰ تن از جمله ۳۱ کودک کشته شدند.

سپس آمریکا، بریتانیا و فرانسه جمعه‌شب (به وقت واشنگتن)،  ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین امسال علیه یک مرکز پژوهش و توسعه سلاح‌های شیمیایی در برزه در نزدیکی دمشق و دو پایگاه تولید و ذخیره سلاح‌های شیمیایی در نزدیکی حمص حمله موشکی کردند. حمله‌ای در پاسخ به حمله شیمیایی احتمالی ۷ آوریل / ۱۸ فروردین به اطراف شهر دوما انجام شد که دست‌کم ۶۰ غیرنظامی در آن جان باخته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند.

سازمان‌های امنیتی آمریکا می‌گویند این حملات برنامه تسلیحات شیمیایی اسد را نابود نکرده است. روسیه، سوریه و ایران استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    این آخرین تلاش رژیم نژادپرست و فاشیست اردوغان ایت برای ممانعت از حمله به ادلب (و بعداً به عفرین) و سعی میکند از این طریق وانمود کند تاکنون در راستای مبارزه با تروریسم تلاش کرده است!! واقعاً باید به حال آن تروریست هایی گریست که با طناب اردوغان دراین چاه عمیق فرورفته و حالا توسط خود او تروریست نامیده شده اند! اردوغان البته نخواهد توانست با این قبیل اقدامات (که قطعاً در هماهنگی با روسیه هم انجام شده) مانع حمله به ادلب شود. حمله به ادلب طبق برنامه زمانی صورت خواهد گرفت و اگر تورکیه واقعاً این گروه ها را تروریست می داند دیگر غلط خواهد کرد که در حملۀ پیش رو از آن ها پشتیبانی کند. به یاد بیاورید که در زمان حملۀ داعش به کوبانی، اردوغان داعشی ها را «عده ای جوان خشمگین» خواند!! و از تروریست معرفی کردن آن ها سر باز زد. اینک نبرد آخرین فرامیر سد و سوریه هم مایل است نه تنها ادلب را باط پس بگیرد، بلکه با حمله به عفرین ترکیه را بیرون کرده و پس از آن هم گویا برنامه این است که اسد به تلافی 80 سال اشغال استان اسکندرون (هاتای) جنگ را به ترکیه بکشاند. ترکیه کشور بعدی خاورمیانه است که قربانی زیاده خواهی رهبران بورژوا-ناسیونالیست و رهبران ملی-مذهبی خواهد شد و زمینه برای کشیده شدن جنگ به ترکیه این بار از استان اسکندرون (هاتای) فراهم است.