ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محسن هاشمی: پروژه‌های شهرداری به خاطر اختلاف با سپاه متوقف شده‌اند

قالیباف، شهردار قبلی تهران در ۱۳۷۳، همزمان با آغاز ورود سپاه به اقتصاد ایران در دوران هاشمی رفسنجانی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بود. او در زمان شهرداری تهران به فساد گسترده متهم شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که اختلاف سپاه پاسداران و شهرداری پایتخت باعث توقف پروژه‌های عمرانی شده است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران

هاشمی شنبه ۱۰ شهریور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «تهران ۲۰» درباره وضعیت پروژه‌های عمرانی در پایتخت ایران گفت که «متأسفانه در بخش عمرانی موفق نبودیم. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌ها خوابیده.»

هاشمی به تازگی دوره جدید ریاست بر شورای شهر را با رأی دیگر نمایندگان آغاز کرد. او ریاست شورایی را برعهده دارد که در دست اصلاح‌طلبان است.

اما انتقادها از این شورا در یک‌سال گذشته به دلیل کم‌کاری‌ها و مرتفع‌نشدن مشکلات شهری عمده از جمله آلودگی هوا، ترافیک خیابان، جمع‌آوری زباله، و الی آخر بالا گرفت. نخستین شهردار منتخب این شورا، محمدعلی نجفی، با دخالت مقام‌های قضایی و پس از انتقادهای محافظه‌کاران نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین وادار به استعفاء شد. محمدباقر قالیباف، فرمانده پیشین سپاه پاسداران است.

قالیباف، خاتم‌الانبیاء و فساد شهرداری

هاشمی تعطیلی پروژه‌های عمرانی را نیز به این اختلاف ربط داد و گفت:

«قرارگاه خاتم‌الانبیا تک پیمانکار بزرگ شهرداری است. اختلافات موجب توقف پروژه‌ها شده است. بنیاد تعاون سپاه و شهرداری درباره میزان بدهی‌ها اختلاف دارند. پروژه‌های بزرگی در شهر تهران در اختیار قرارگاه قرار دارد. این اختلاف به زیان مردم شهر تهران بوده و باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود‌.»

قالیباف در ۱۳۷۳، همزمان با آغاز ورود سپاه به اقتصاد ایران در دوران اکبر هاشمی رفسنجانی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بود. او در زمان شهرداری تهران به فساد گسترده متهم شد. اصلاح‌طلبان یکی از دلایل واداشتن نجفی به استعفاء را افشاگری‌های او درباره فساد در دوران شهرداری و میزان بالای بدهی‌های این نهاد می‌دانند.

مجید فراهانی، یک عضو شورای شهر تهران اردیبهشت امسال گفت که «۱۲ پرونده مربوط به فساد مالی شهرداری تهران به قوه قضائیه ارسال شده است.» سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران نیز مهر گذشته گفته بود ۹۰ درصد واگذاری‌های املاک در دوران قالیباف غیرقانونی بوده است.

ساعاتی پس از پخش برنامه تهران ۲۰، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران با ابوالفضل قناعتی، عضو محافظه‌کار پیشین شورای شهر تهران و از نزدیکان به قالیباف گفتگو کرد تا «پشت تخریب پرده قالیباف» از سوی اصلاح‌طلبان را افشا کند.

قناعتی بدهی ۵۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری قالیباف را ابتدا انکار کرد و سپس گفت که حتی «اگر قالیباف ۵۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، اما ۲۰۰هزار میلیارد تومان برای شهر سودآوری داشته.»

او سپس به انتقاد از این پرداخت که چرا شهردار پیشین تهران منزوی شده است و دیگر کسی از توانایی‌های او به عنوان یکی از نخبگان کشور استفاده نمی‌کند: « چرا نباید شایسته‌سالاری کرد و از نخبگان کشور استفاده کرد. ۴۰ سال است نظام روی قالیباف سرمایه‌گذاری کرده و وی از زمان جنگ تا امروز مسئولیت اجرایی داشتند. آیا حال این تجربه باید به بیگانگان ارائه شود؟»

بازنشستگی شهردار جدید

اختلاف‌ها بین شورای شهر اصلاح‌طلبان با نهادهای محافظه‌کار پایان نیافته است. پیش از این برخی از محافظه‌کاران گفته بودند که شهردار جدید تهران، محمد افشانی نیز باید به دلیل تصویب قانون منع استفاده از بازنشستگان استعفاء دهد.

هاشمی در این باره گفت:

«به نظر من قانون منع بکارگیری بازنشستگان، قانون بسیار خوبی است اما برای من جای سوال دارد که چرا همه در مورد وی سوال می‌کنند.‌ رییس صداو‌سیما هم بازنشسته است، چرا تلویزیون درباره او سوالی نمی‌کند؟ تکلیف شهرداری درباره این قانون در وزارت کشور مشخص می‌شود.»

پس از کناره‌گیری محمدعلی نجفی از سمت شهردار تهران، محسن هاشمی به یکی از مهم‌ترین کاندیداهای شهرداری تهران بدل شده بود. با زمزمه استعفای احتمالی افشانی، او بار دیگر به عنوان گزینه مطرح شده است.

او امروز یکشنبه ۱۱ شهریور به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «هنوز در این خصوص ابلاغیه ای نداشته ایم لذا از تغییر شهردار خبری نیست، اما در این موضوع ملزم به اجرای قانون هستیم».

خصوصی‌سازی

رئیس شورای شهر تهران در این گفتگو راه‌حل این نهاد برای مبارزه با مشکلات پایتخت ایران را «خصوصی‌سازی» خواند. او گفت: «مطابق نظرات رهبر انقلاب برای استفاده از نقدینگی، تصمیم گرفتیم به صورت جدی از سرمایه بخش‌خصوصی استفاده کنیم تا نقدینگی به سمت پروژه‌های شهری بیاید. هر کمیسیون در شورای‌شهر پنج پکیج را مشخص کرده و شهردار باید به زودی آنها را اجرا کند.»

بحران اقتصادی و ارزی پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) باعث شده که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی برنامه خصوصی‌سازی را برای کاستن از هزینه‌های عمومی با شدت بیشتری پی بگیرند. هرچند بسیاری از کارگران معترض در اعتراض‌های روزانه ایران می‌گویند خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر وضعیت معیشتی آنها را بدتر کرده است.

این سیاست در حالی پی گرفته می‌شود که سیاست‌های شهرداری در دوران قالیباف به شکاف طبقاتی در تهران دامن زده است. به گفته مجید فراهانی، بودجه‌ای که به صورت سرانه به هر شهروند جنوب شهر تهران تعلق می‌گیرد نصف آن چیزی است که ساکنان شمال شهر تهران سهم می‌برند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.