ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پخش فیلم اطلاعات سپاه علیه تیم مذاکرات هسته‌ای در مجلس

نمایش فیلم اطلاعات سپاه در زمان حضور ظریف در مجلس خبرساز شده. مسعود پزشکیان در واکنش به پخش این فیلم گفت: «وزارت اطلاعات کلیپی را که کریمی قدوسی پخش کرد، قبول ندارد».

در روزی که محمد جواد ظریف برای ادای توضیحات و پاسخ به نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفته بود، جواد کریمی قدوسی نماینده نزدیک به محافظه کاران تندرو، فیلمی را پخش کرد که اطلاعات سپاه پاسداران بر مبنای اعترافات یک عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران ساخته است.

کریمی قدوسی گفته نسخه کامل فیلم اطلاعات سپاه را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد

آنگونه که از سخنان نمایندگان و دفاع محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بر می‌آید موضوع مستندی که در مجلس پخش شده به حضور دو تابعیتی‌های در تیم مذاکرات هسته ای ایران باز می گردد. جواد کریمی قدوسی اعلام کرده این مستندها را اطلاعات سپاه تولید کرده و او اصل همین مستند و دو مستند دیگر را که توسط اطلاعات سپاه تهیه شده به رسانه‌ها می‌دهد.

رسانه‌های نزدیک به سپاه از جمله مشرق نیوز نوشته‌اند در این مستند  عبدالرسول دری اصفهانی، نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ درباره اتهاماتش "اعتراف" می‌کند. فعالان حقوق بشر بارها نسبت به روش اعتراف‌گیری اجباری در جمهوری اسلامی و پخش آن از تریبون‌های رسمی و دولتی هشدار داده‌اند. هر چند در  فیلمی که کریمی قدوسی در مجلس پخش کرد، دری اصفهانی صحبتی درباره اتهامات خودش صحبت نمی‌کند و تنها به معرفی خودش می‌پردازد.

کریمی قدوسی یکشنبه ۱۱ شهریور خطاب به ظریف گفته: «امیدوارم ظریف بعد از دیدن فیلم شش دقیقه‌ای درباره عبدالرسول دری اصفهانی، حکم قوه قضاییه را درباره ایشان قبول کند».

وبسایت انتخاب بخشی از فیلم اطلاعات سپاه را که امروز در مجلس منتشر شده بازنشر کرده است:

به گفته کریمی قدوسی قوه قضائیه برای عبدالرسول دری اصفهانی، عضو مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ حکم حبس ابد صادر کرده اما دولت این حکم را نمی‌پذیرد و قوه قضائیه را تحت فشار گذاشته است. وزارت اطلاعات برخلاف نظر اطلاعات سپاه و حکم  ۵ سال حبس قوه قضائیه علیه دری اصفهانی اعلام کرده این عضو تیم مذاکرات هسته‌ای را جاسوس نمی‌داند.

در مقابل مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس در واکنش به این مستند اعلام کرده که «وزارت اطلاعات کلیپ پخش شده توسط کریمی قدوسی را قبول ندارد و افرادی که اسم برده شد حق دارند از خود در مجلس دفاع کنند».

پاسخ‌های وزیر خارجه

در جلسه یکشنبه ۱۱ شهریور مجلس، محمد جواد ظریف نیز برای پاسخ به پرسش جواد کریمی‌قدوسی درباره حضور ۴ دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیئت مذاکرات هسته‌ای پشت تریبون قرار گرفت.

ظریف در جریان اظهاراتش در مجلس به دفاع از دیپلمات های وزارتخانه اش از جمله عبدالرسول دری اصفهانی، مسئول کمیته مالی ـ بانکی، مشکان مشکور، مشاوران تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، محمدعلی شعبانی، مسئول رسانه‌ای و اطلاع رسانی تیم مذاکرات پرداخت. ظریف همچنین از سیروس ناصری، از مشاوران ایران در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نام برد و گفت او نقشی در مذاکرات هسته‌ای نداشت.

ظریف گفت در «وطن‌پرستی، وطن‌دوستی و حمایت این افراد از منافع ملی» تردیدی ندارد. او اضافه کرد که تمام افرادی که در تیم مذاکره کننده ایران فعال بودند  از سوی وزارت اطلاعات تأیید شده بودند.

ظریف در حالی به دفاع از چهار دیپلمات وزارت خارجه ایران پرداخت کرد که ۱۱ عضو  اصولگرای هیأت تحقیق و تفحص مجلس درباره وضعیت افراد دوتابعیتی‌ها در گزارش نهایی خود اعلام کرده بود پروژه نفوذ افراد دو تابعیتی در برخی مقاطع حساس مانند مذاکرات هسته‌ای ایران باعث شده حکومت ایران در «منگنه» قرار گیرد.

هیأت تحقیق و تفحص مجلس از عبدالرسول دری اصفهانی به عنوان یکی از نفوذی‌های اصلی در تیم مذاکرات هسته‌ای ایران نام برده. در این گزارش از فریده شیرازی و مشکان مشکور، مشاوران تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به عنوان دیگر دو تابعیتی‌هایی نام برده بود که در جریان توافق هسته‌ای با ۵+۱، در تیم هسته‌ای ایران نفوذ کرده بودند. در گزارش هیأت تحقیق و تفحص از سید حسین موسویان، از مشاوران هسته‌ای پیشین ایران، محمدجعفر محلاتی و سیروس ناصری، از مشاوران ایران در پذیرش قطعنامه ۵۹۸، به عنوان مدیران و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان رسمی یاد شده که دو تابعیتی بودند و در ارکان حکومت نفوذ کردند.

تمام ۱۱ عضو کمیته تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها جزو اصولگرایان مجلس بودند و هدف خود از این گزارش را مقابله با پروژه نفوذ عنوان کرده بودند. موضوعی که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها درباره آن هشدار داده است.

با این حال، در پایان جدال دوباره کریمی قدوسی و ظریف، نمایندگان مجلس سوالات کریمی قدوسی را وارد ندانستند و از پاسخ های ظریف قانع شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    برکات در سال ‍۱۹۸۹ تابعیت پاراگوئه‌ای به‌دست آورده بود ولی در سال ۲۰۰۳ بر اساس حکم دادگاه عالی این کشور این تابعیت از او گرفته شد ولی در آوریل گذشته توانسته است که پاسپورت جدیدی را به‌دست بیاورد. برکات که از خانواده‌ای لبنانی است فعالیتهای غیرقانونی‌اش را در منطقه مرزی میان آرژانتین و برزیل و پاراگوئه به اجرا می‌گذارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۰۴ به‌دلیل حمایت مالی او از حزب‌الله او را تحریم کرد و در سال ۲۰۰۶ نیز برادرانش حمزه و حاتم را تحریم کرد. دولت آرژانتین از ماه ژوئن گذشته شروع به آوردن فشار به گروه‌های خلافکار مرتبط به حزب‌الله کرد. به‌گفته مقامات، بر اساس قانون جنایی مربوط به حمایت مالی از تروریسم، سپرده‌های افراد وابسته به خانواده برکات بلوکه شده است. در اطلاعیه وزارت دارایی آرژانتین نیز آمده است این حکم بعد از آن صادر شد که طی تحقیقاتی دست کم ۱۴شخص مرتبط به فامیل برکات مورد بازجویی قرار گرفتند و مشخص شد که در قاچاق پول و جعل اسناد و تجارت مواد مخدر یا سلاح و پولشویی و حمایت از تروریسم دست داشته‌اند.

  • farid

    - دلالی و جاسوس پروری وگروگانگیری مایه بقای این حکومت بوده. دلال قربانی ساواکی سابق و کیک ارسالی ریگان و خرید اسلحه از وی تا پولش برود برای مبارزان علیه انقلابیون نیکاراگویه تا بده و بستون دلالان با اوباما .. - دیدار روز جمعه نهم شهریور آلیستر برت با مقامات رژیم در تهران، روی محور مسائل زیر بود: توصیه انگلستان به مقامات رژیم در آستانه سفر نماینده ویژه آمریکا به خاورمیانه و رایزنی در باره مسائل سوریه با مقامات اسرائیل اردن و ترکیه. رژیم چکار باید بکند که در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد،آتو دست آمریکا و دیگران نداده و محکوم نشود!. رژیم نباید در حمله رژیم سوریه و روسیه به ادلب شرکت کند.که اگر شرکت کند و باز از سلاح شیمیایی استفاده شود.این کار زمینه را برای صدور قطعنامه هم در شورای امنیت و هم اجلاس سالیانه مجمع عمومی(هفتاد سومین در 27 شهریور)،فراهم می کند. هماهنگی ها و توصیه های لازم به رژیم در مسائل موشکی(انتقال به عراق)،منطقه، برجام و تحریم ها و غیره،با توجه به همکاری های نزدیک واهداف مشترک هر دو کشور با حکومت عراق!. در دیدار آتی (جمعه 16 شهریور) رژیم با هیات روسی و ترکیه،تمام هندوانه ها را ،در سبد پوتین نگذارد. در مقابله با تحریم هایی که از ماه نوامبر اجرا میشود.انتقال قسمتی از سپرده های شخصی مقامات رژیم از انگلستان به مناطق دیگر از جمله به تهران،آنکارا،هنک کنگ،دوبی،اسلام آباد،کابل، عراق،ارمنستان!!. توضیح: 1-الیستر برت زمانی که وزیر مشاور در امور خاورمیانه و شمال آفریقا بود.در مراسم تحلیف روحانی در 13 مرداد 96 شرکت و توصیه هایی برای تحکیم قدرت و بقای رژیم نمود. 2- بعد از خیزش ملی 9 دیماه 96 نیز جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلستان به همراه لرد لامونت(هر دو از مدافعین سرسخت رژیم) وزیر دارایی اسبق و ریس کنونی اطاق بازرگانی انگلستان-ایران در 19 دیماه وارد تهران شدند. 3- مسئله آزادی نازنین زاغری بهانه و وی اسیر توطئه فیمابین برای گمراه کردن اذهان عمومی از آنچه که در روابط ایندو،درپشت پرده می گذرد،میباشد.اینهمه سفر و دیدار درین مورد انجام گرفته،اما نتیجه این دیدار ها در راستای تثبیت بقای رژیم،غلبه برقیام مردم، و سرانجام نجات رژیم از بن بست های داخلی و خارجی و فروپاشی بوده است.

  • صدیق

    برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، یک کولبر جوان اهل بانە با هویت محمود کتابی ٣٠ سالە پس از آنکە از سوی نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت بازداشت شد، در همانجا تیرباران شدە است. دستان سپاه به خون مردم ایران آلوده شده است. با این دستان خون‌آلود سپاه چه سخنی برای گفتن دارد؟