ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۰ دانشجو به سازمان سنجش احضار و بازجویی شدند

دانشجویان می‌گویند: جلسات شبیه بازجویی بوده و آنها باید به سوال‌های مشخصی درباره گرایش سیاسی، عضویت در کانال‌های تلگرامی و فعالیت‌های صنفی پاسخ می‌دادند.

شورای صنفی دانشجویان  ایران از بازگشت طرح ستاره‌دار کردن دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات خبر داده است.

اعتراض دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران به بازداشت دانشجویان-۲۱ اسفند ۹۶

بر اساس گزارش این نهاد صنفی/ دانشجویی در یک ماه گذشته بیشتر از ۳۰ تن از پذیرفته شدگان آزمون ورودی به دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به سازمان سنجش احضار شده‌اند. همچنین تعدادی از دانشجویان مقطع دکترا نیز با وجود کسب رتبه برتر در مرحله مصاحبه مردود شده‌اند.

دانشجویانی که با تماس تلفنی به ساختمان حراست وزارت علوم و یا سازمان سنجش احضار شده‌اند، می‌گویند که محور اصلی پرسش‌های مسئولان سازمان سنجش «فعالیت‌های صنفی و دانشجویی» آنها بوده است.

برخی از دانشجویان نیز گفته‌اند که از آنها تعهد گرفته‌ شده در صورت پذیرش در دانشگاه در هیچ فعالیت سیاسی شرکت نکنند.

یکی از احضارشدگان به ساختمان حراست وزارت علوم گفته که نمی‌داند فردی که از او پرسش می‌کرد از «وزارت اطلاعات بود یا وزارت علوم» این دانشجو گفته به سه پرسش زیر می‌بایست پاسخ می‌داده:

به کدام یک از جریان‌های فکری و سیاسی گرایش دارید

آیا در تجمع‌های اعتراضی دانشجویی در دی ماه سال گذشته شرکت داشته‌اید

آیا ادمین یا عضو کانال‌های غیرقانونی تلگرامی هستید؟

او گفته که برای حضور در این جلسه هیچ نامه رسمی برایش ارسال نشده و تنها طی تماس تلفنی به ساختمان وزارت حراست وزارت علوم احضار شده است.

یکی دیگر از پذیرفته‌شدگان مقطع کارشناسی ارشد گفته که «طی یک تماس تلفنی به ساختمان دانشگاه پیام نور فراخوانده شده» و  کسی هم به پرسش او پاسخ نداده که از طرف کجا و چرا او را احضار کرده‌اند.

این دانشجو که نامش فاش نشده محل مراجعه‌اش را دانشگاه چیام نور در خیابان ویلا تهران اعلام کرده و گفته است در جلسه گزینش از او سؤالاتی «مبنی بر فعالیت‌های سیاسی و گرایش فکری» به صورت مکتوب پرسیده‌اند.

او گفته که مسئولان مربوطه دلیل احضار را «بررسی صلاحیت تمامی دانشجویانی که رتبه لازم برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در برخی دانشگاه کشف کرده‌اند» توسط وزارت اطلاعات اعلام کرده‌اند.»

یکی دیگر از دانشجویان احضار شده هم گفته که «جلسه بیشتر شبیه بازجویی بود تا پرسش و پاسخ» و «نزدیک به دو ساعت به سؤال‌های نوشته شده به صورت مکتوب جواب داده است.»

شورای صنفی دانشجویان به نقل از یک دانشجوی دیگر که تجربه فعالیت صنفی در دانشگاه دارد، گزارش داده که سازمان سنجش هیچ توضیحی درباره بازجویی دانشجویان نداده و هیچ مسئولیتی را هم بر عهده نگرفته است.

این دانشجو درباره سؤال‌های طرح شده نیز گفته است: «سوال‌ها بیشتر به این شکل بود که رابطه‌ات با فلانی و فلانی چیست؟ از کجا خط می‌گیری؟ برای ما که در دانشگاه فعالیت صنفی می‌کنیم، انگار یاد گرفته اند سریعاً ‌بپرسند که مارکسیست هستید؟ جز کدام دسته؟ فعالیت‌های چپی انجام می‌دهید؟ و .. از این چیزها، انگار حتما باید مارکسیست بود تا درد را فهمید.»

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۲۴ مرداد احضار دانشجویان به سازمان سنجش و حراست وزارت علوم را «روال گذشته» دانسته و گفته بود: «. ممکن است دانشجویی به خاطر سوابقی که دارد احضار شود و توضیحی دهد و مشکل برطرف شود و نباید روی آن حساسیت نشان داد.»

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش نیز به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته که «از احضار شماری از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و گرفتن تعهدنامه از آنها، بی‌خبر است.»

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهوری اسلامی در امور حقوق شهروندی نیز از احضار شماری از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد به برخی نهادهای امنیتی و گرفتن تعهدنامه از آنها اظهار بی‌اطلاعی کرده است و گفته است: « این موضوع را در اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده‌ و اطلاع چندانی از آن ندارد.»

احضار دانشجویان به «هیئت تشخیص صلاحیت» و جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویانی که سابقه فعالیت دانشجویی دارند، در حالی دوباره اجرایی شده که حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی «بازگشت دانشجویان ستاره‌دار» را یکی از برنامه اصلی خود اعلام کرد.

وزارت علوم جمهوری اسلامی در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز شمار زیادی از پذیرفته‌شدگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را به دلیل فعالیت دانشجویی از ادامه تحصیل منع کرد. شماری از دانشجویان در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به زندان محکوم شدند.

فشار نهادهای امنیتی بر فعالان دانشجویی از دی سال گذشته شدت بیشتری گرفته است. بیش از یکصد دانشجو بازداشت و برای بسیاری از آنان پرونده قضایی تشکیل شده است. برخی از دانشجویان نیز به حبس‌های بلند مدت بیش از پنج سال محکوم شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.