ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنتی: روحانی بر خلاف هشدار رهبری با ترامپ دیدار نکند

رئیس مجلس خبرگان می‌گوید ترامپ به دنبال «شیطنت» دیدار با روحانی در حاشیه اجلاس سازمان ملل است. او می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی نه مسئول مشکلات کنونی کشور و نه مذاکرات هسته‌ای است.

احمد جنتی در مجلس خبرگان اعلام کرد که دونالد ترامپ می‌خواهد در حاشیه اجلاس سازمان ملل با حسن روحانی دیدار کند اما به‌دستور رهبر جمهوری اسلامی کسی حق ندارد با آمریکا مذاکره کند. او همچنین هشدار داد که کسانی می‌خواهند مشکلات کشور و مذاکرات هسته‌ای را به گردن «رهبری» بیندازند.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان در پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) ـ سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان صبح سه‌شنبه ۱۳ شهریور در آغاز پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای انتقاد کرد و گفت از «خطوط قرمز رهبری» عبور کردند.

او با اشاره به موضوع مذاکره با آمریکا گفت: «ضعف مذاکره‌کنندگان و عدم رعایت خطوط قرمز رهبری توسط آنان از یک سو و تلاش عده‌ای برای مرتبط کردن مشکلات این مذاکرات به رهبری از مسائلی است که با آن روبه‌رو هستیم و ترامپ هم به دنبال شیطنت‌هایی است که در حاشیه اجلاس سازمان ملل با آقای روحانی دیدار کند، در حالی که رهبری هم مکرراً گفته‌اند که هیچ مقامی حق ندارد با دولت آمریکا مذاکره کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۳۰ ژوئیه / ۸ مرداد اعلام کرد که حاضر است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره کند، اما بعد گفت اگر مقامات ایران نخواهند او نیز مذاکره نمی‌کند.

در پی این سخنان بیشتر مقامات ایرانی مذاکره با آمریکا را رد کرد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز مقامات حکومتی را از مذاکره با آمریکا پرهیز داد.

احمد جنتی با بیان این‌که «اعتماد به شیطان بزرگ اشتباه است» درباره اروپا نیز چنین گفت: «هرچند اروپا اعلام کرده که از برجام خارج نمی‌شود اما الان در مورد مسائلی مثل قدرت موشکی ما، همان راهی را می‌رود که آمریکا رفته است و در این زمینه پیگیر همان خواسته هاست.»

ایران تلاش می‌کند که با کشورهای اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) را حفظ کند اما این تلاش‌ها هنوز به نتایج روشنی نرسیده است.

پنج‌شنبه گذشته ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، اظهار داشت که ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر آینده توافق هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک خود و نقش و نفوذش در خاورمیانه سر باز زند.

«مشکلات و نابه‌سامانی‌ها را پای رهبر نگذارید»

احمد جنتی در بخش دیگری از سخنان خود تلاش کرد بار مسئولیت وضعیت کنونی ایران را از دوش رهبر جمهوری اسلامی بردارد. او گفت: «مسئله‌ای که الان گرفتارش هستیم این است که نابه‌سامانی‌هایی که در مملکت است را به پای رهبری می‌گذارند، انگار که فعال مایشا در همه امور اقتصادی و اجتماعی و سیاسی رهبری است و مجلس و دولت بیکاره هستند.»

او چنین رویکردی را «نقشه شوم دشمن» دانست و افزود: «[برخورد با آسیب‌های اجتماعی] را چه کسی باید انجام دهد؟ معلوم است که وظیفه قوای اجرایی در کشور است. این کار نمایندگان مردم و قوای اجرایی است. رهبری هم مرتب دارند در این زمینه رهنمود می‌دهند و مسائل را پیگیری می‌کنند.»

در مورد مشکلات پیش آمده برای برجام نیز جنتی تأکید کرد که «رهبری» گفته است که «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خطوط قرمز را در مذاکرات رعایت نکردند».

روز گذشته ابوالفضل قدیانی، از چهره‌های اصلاح‌طلبِ مخالف، در نامه‌ای برخلاف سخنان جنتی مسئول مصائب و مشکلات کنونی ایران را رهبر جمهوری اسلامی دانسته و نوشته بود: «پنهان نیست که این مذاکرات (مذاکرات هسته‌ای) به دستور شخص آقای خامنه‌ای در زمستان سال ۱۳۹۱ آغاز شد و بعد از روی کار آمدن دولت روحانی – همان‌گونه که وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی و دیگران مسئولان به تصریح و تأکید گفته‌اند - ادامه مذاکرات هسته‌ای با هدایت شخص رهبر صورت گرفته است. البته آقای خامنه‌ای هیچگاه مسئولیت این مذاکرات را بر عهده نگرفته است و حتی اخیرا گفته که اشتباه کرده است که "اجازه" مذاکره با آمریکا را داده است... وی تغافل می‌کند که "مبدع" مذاکره با آمریکا در سال‌های اخیر شخص خودش بوده است.»

قدیانی با بیان این‌که «خامنه‌ای در عمل نگران و مخالف توسعه و قدرت یافتن بخش مولد اقتصاد است»، از حسن روحانی نیز به‌دلیل اوضاع نابه‌سامان کشور انتقاد کرد و نوشت: «آقای روحانی ۲۴ میلیون رأی و ده‌ها وعده انتخاباتی را در مقابل خواست آقای خامنه‌ای به کناری می‌نهد و مانند تمامی رؤسای جمهور سابق نهایتاً به مجری اوامر مستبد تبدیل می‌شود.»

اقتصاد ایران از آغاز سال جاری با سقوط بی‌سابقه ارزش پول کشور، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دچار رکود بیش‌تری شد و گرانی و تورم سیر صعودی گرفت و اعتراضات مردمی نیز بیش‌تر شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدرضا کیانفر

    آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی شیطنتها برای ملاقات آقای ترامپ و روحانی در جریان است، آقای جنتی عزیز، از شما که عمو بزرگ ملت به شمار می آیید انتظار می رود از ملاقات بین این دو بزرگوار که نماینده دو ملت متمدن هستند پشتیبانی کنید و هرچه زودتر به دیدار رهبر معظم انقلاب که پدر ملت به حساب می آید بروید و از ایشان خواهش کنید به آقای روحانی دستور دهد فوراً: 1- جهت رفع تهدیدات خارجی با آقای ترامپ ملاقات کند، 2- آزادی بیان مصوب قانون اساسی را برای رفع مشکلات داخلی به رسمیت شناسد، با تشکر از توجه حضرتعالی،