ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروانه سلحشوری: رهبری به آرای مردم مراجعه کند

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی تصویری از بحران کنونی همراه با ۱۳ پیشنهاد ارائه داد و تحت فشار قرار گرفت.

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در نطق سالیانه خود از رهبر جمهوری اسلامی خواست که در زمینه سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با برگزاری همه‌پرسی به آرای مردم مراجعه کند. سلحشوری علاوه بر این خواهان بازگشت نظامیان به پادگان‌ها و رفع حصر شد.

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی (عکس: آرشیو)

سلحشوری در آغاز نطق سالیانه خود به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا اشاره کرد و به گرانی، رانت‌خواری، احتکار، فساد، بی‌احترامی به قانون، ستاره‌دار کردن دانشجویان، زندانی کردن فعالان محیط زیست و فعالان حقوق زنان، خشونت‌‌های اجتماعی و بی‌اعتمادی.

سلحشوری گفت نه به قوه قضائیه می‌تواند تکیه کند و نه به نمایندگان مجلس که با «امتیازگیری» اولویت‌ها را جابجا می‌کنند و نه به رئیس جمهوری اسلامی که از بین گزینه‌های استصوابی انتخاب شده و در مجلس هم نتوانست حقایق را بیان کند. به گفته او به روحانیت هم در این میان نمی‌توان دل بست، زیرا به جای آنکه به فقر و فساد و اختلاس و رویگردانی جوانان از دین مشغول باشد، درگیر «تار مو» و «دوچرخه‌سواری زنان» شده است:

« می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه‌نظامی و حضور همه‌جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم، ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد. می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم، اما دیدم چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است.می‌خواستم از صدا وسیما انتقاد کنم دیدم آنها خود را بسیار فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌دانند.»

به گفته پروانه سلحشوری، در چنین شرایطی او چاره‌ای نمی‌بیند جز آنکه «به خدا» پناه ببرد و خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را خطاب قرار دهد:

« تنها راه برون‌رفت از ابرچالش های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است. در حوزه سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بُعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است نیاز به همه‌پُرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم. باشد تا به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم.»

در پایان سلحشوری ۱۳ پیشنهاد هم مطرح کرد. از جمله بازگشت نظامیان به پادگان‌ها، حمایت از اقشار کم‌درآمد، رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی، انحصارزدایی از صدا و سیما، مسئولیت‌پذیری ارکان «نظام»، حل مشکل نظارت استصوابی شورای نگهبان، بازنگری در قوانین تحقیرآمیز زنان، آزادی مطبوعات، شناسایی حقوق شهروندی، تدوین قانون انتخابات به طور شفاف، تجدید نظر در سیاست‌های خصومت‌آمیز خارجی.

غلامرضا حیدری، یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید مجلس، نیز در نطق روز دوشنبه خود خواستار مراجعه به آرای عمومی «برای حل برخی معضلات داخلی و خارجی» شده بود. نماینده تهران گفته بود سیاست خارجی جمهوری اسلامی از ابتدا «با نگاهی منفی با دنیا مواجه شد.»

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده که نطق میان‌دستور او در جلسه علنی سه‌شنبه ۱۲ شهریور مجلس شورای اسلامی به مذاق گروهی از نمایندگان خوش نیامده است.

هاجر چنارانی نماینده نیشابور نیز در نطقی که امروز در مجلس ایراد کرد گفت:

«ایران جنگ‌زده، طاعون‌زده، سیل‌زده یا ورشکسته نیست. بلکه خیانت‌زده است. جمعی خیانت می‌کنند و خائن هستند. ایران سرفراز و سربلند از رفتار و کردار برخی از مسئولان جمهوری اسلامی به تنگ آمده است.»

۴۰ نماینده اصول‌گرای مجلس در نامه‌ای به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواستار بررسی نطق‌های پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری شده‌اند. نمایندگان این سخنان را «خلاف واقع» و «موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به ارکان نظام» جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان صبح سه‌شنبه ۱۳ شهریور در آغاز پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) در سخنانی نسبت به «ناکارآمدی دستگاه  ها» هشدار داده و گفته است که «دشمنان می‌خواهند هزینه نابسامانی‌های کشور» را به پای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بنویسند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    زنده باد. این است وظیفه نمایندگی. خامنه ای گوش به این سخنان نمی دهد، زیرا از خرد لازم برخوردار نیست. ولی باید چنین سخنانی گفته شود، زیرا اثرهای خود را در جنبش آزادی و دموکراسی خواهی دارد. باید انقدر تکرار شود تا به خواست عمومی تبدیل شود.

  • کریم

    باورش کمی سخته! بنظرم اصلاح‌طلب و اصولگرا دو روی یک سکه‌اند. بعید است که در بازار مکاره سیاست ایران حتی یک نفر باشد که نداند تمام مشکلات کشور از بیت خامنه‌ای است! خامنه‌ای بزرگترین مانع بر سر راه حل مشکلات کشور است. این فرد بیمار است، بیماری جسمی و کهولت سن خامنه‌ای روح و روانش را از تعادل خارج کرده است. از سوی دیگر مجلس خبرگان هم سالهاست که خفته است. پولهای حرام پیرهای خبرگان را سالهاست که تبدیل به مردگان متحرک کرده. باورش کمی سخت است که خانم نماینده متوجه این موضوع نشده باشد، و نداند که صحبتهایش دردی از آلام مردم نمی‌کاهد و مشکلی را حل نخواهد کرد. چون مردم بخوبی می‌دانند، راهکار اصلاح‌طلبی خاتمی مُسَکِن است نه پنی‌سیلین! مشکل استبداد ولایت فقیه است. برای حل مشکلات کشور باید ابتدائاً این عفریته‌ی ولایت فقیه از سر مردم باز شود.

  • sattar beheshti

    انتخابات ! ۹۲ مهندسی تر از ۸۸ بود: امام جمعه موقت تهران بعداز انتخاب ۹۲ فرمودند: "دشمن" قصد داشته "موفقیت نسبی سال ۸۸" خود را دوباره تکرار کند، اما "برگزاری یک انتخابات محکم و برنامه‌ریزی شده ! و عالی توسط دست اندرکاران انتخابات" !! جلوی این کار را گرفته و "یک تودهنی به دشمنان نظام و القای تقلب در انتخابات ۸۸ بود." او خطاب به معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ و رهبرانشان گفته "هنوز فرصت باقی است، به دامن رهبری رئوف ملت و نظام برگردید! آمار انتخابات اعتدال - اين آمار غير طبيعي بنظر نميايد ؟ استانی : گلستان - از 1,056,000 واجد شرايط فقط 118,000 نفر رای نداده اند!. مازندران- از 2,068,843 واجد شرايط فقط 199,134 نفر رای نداده اند. ! اين آمار فقط 10-11 % رای ندادن غير متعارف نيست ؟! تعداد راي روحاني -شهرهای مرزی سنی نشین : شهرستان سرباز: ۸۶.۲۵% ! معادل ۵۳۷۰۲ رای خاش: ۸۴.۰۴% ! معادل ۵۶۱۳۸ رای ماکو:۷۵.۵۰% معادل ۳۵۲۶۹ رای پیرانشهر: ۷۸.۹۶% ! معادل ۳۷۶۰۴ رای پاوه: ۷۵.۴۸% ! معادل ۲۰۶۶۹ رای مریوان: ۷۳.۱۷% ! معادل ۴۲۸۴۷ رای تایباد: ۶۶.۳۷% ! معادل ۳۰۶۲۵ رای کلید بنفش و اعتدال را اعلم کردند تا تحریمها را لغو کنند و بعد دوباره فردی تیر خلاص کن و یا باز جو و یا جزو تیم قتلهای زنجیری و یا سرکوب ۸۸ را در یک انتخابات متین ! ریس جمهور کنند!

  • روزبه

    خانم سلحشوری بیدار شوید از این امامزاده معجزه ای صورت نخواهد گرفت. توقع تغیر رفتار از خامنه ای که خود مسبب اوضاع کنونیست اتلاف وقت است. بهتر است در اعتراض به اصلاح ناپذیری این نظام جور و ستم از پست خود استعفا دهید و به مردم بپیوندید.

  • مزدک

    جناب مانی اگر فساد و تباهی شاهان ساسانی در کار نبود, اگر وحشی گری های, جنایات و آدمکشی های طبقه حاکمهء مفتخور ساسانی جامعهء ایران را چنان راکد, فقیر و بدون روح و حال نکرده بود, مسلما یه مشت بیابانگرد با شمشیرهای زنگ زده نمی توانستند یک امپراتوری جهانی را سرنگون کنند. اشکال کلی سلطنت طلبان این است که به همه چیز در دنیا انتقاد دارند, اما وقتی به جنایات و تبهکاریهای شاهان و نظام سلطنتی می رسد (چه در ایران باستان, چه در دوران معاصر) ناگهان همهء تاریخ ایران و کثافت کاری های شاهان از یادشان می رود! برخورد شما به برادران و خواهران عرب ما نژاد پرستانه, ضد-انسانی و محکوم است.

  • Mani

    شعری که این نماینده مجلس میخواند از شاهنامه فردوسی است(اگر درست بگویم). فردوسی اشاره به وضعیت ایران قبل از حمله بیابانگردهای مسلمان عرب و ایران بعد از حمله آنان و تفاوت فاحش این دو دوره میکند. امروز ما که ۳۸ سال حکومت اسلامگرایان جنایتکار را تجربه کرده ایم بخوبی متوجه میشویم که فردوسی چقدر از عفونتی که آن بیابانگردهای وحشی و آدمکش بجان مردم ایران انداختند متاثر شده بود.

  • “دوراهی خودکشی یا شورش”!

    پایان اصلاح طلبی! هاشم آقاجری: “مردم ایران به دوراهی خودکشی یا شورش رسیده‌اند.” انتخاب بین شورش و خودکشی هاشم آقا جاری می گوید: “اصلاح طلبی تا کی جامعه را از ترس سوریه شدن و امید به بهبود پشت خود نگه می دارند؟ مردم مستاصل, بین خودکشی یا شورش, احتمالا شورش را برمی گزینندشاید نجات یابند. اصلاحات ۲۰ سال است که تنها پیشنهاد سلبی به مردم می دهد: انتخاب بین بد و بدتر. جمعبندی دو دهه به مردم آموخته این سیستم اصلاح نشده, بلکه اصلاح طلبان محافظه کار شده اند.”