ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خونین‌ترین روزِ اعتراضات بصره

معترضان به استانداری بصره حمله کردند. مأموران امنیتی با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله جنگی به معترضان پاسخ دادند. ده‌ها نفر مجروح شدند.

نیروهای امنیتی عراق غروب روز گذشته در جنوب بصره با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله جنگی با معترضان درگیر شدند. از تابستان سال جاری تاکنون درگیری شامگاه گذشته خونین‌ترین درگیری‌ها در اعتراضات جنوب عراق بوده است. دست‌کم ۵ نفر از معترضان کشته و ۱۶ نفر از معترضان و ۲۲ نفر از نیروهای امنیتی در اثر ترکش نارنجک‌های دست‌ساز مجروح شده‌اند.

اعتراضات در بصره بعد از تشییع جنازه یاسر مکی با اجتماع در یک مسجد آغاز شد

اعتراضات جنوب عراق در تابستان سال جاری آغاز شد. معترضان به شوری و کمبود آب آشامیدنی، کمبود امکانات کافی برای گذران زندگی در مناطق نفت‌خیز و بیکاری و تنگناهای معیشتی و همچنین به فساد در دستگاه‌های دولتی معترض‌اند. مقتدا صدر، رهبر ائتلاف سائرون در جنوب عراق طرفداران پرشماری دارد.

عصر سه‌شنبه ۴ سپتامبر /۱۴ شهریور صدها نفر از معترضان در مراسم تشییع یاسر مکی، یکی از کشته‌شدگان در اعتراضات روز دوشنبه ابتدا در مسجدی در بصره اجتماع کردند و سپس به سوی یک ساختمان استانداری به راه افتادند. آن‌ها با ککتل مولوتوف و سنگ به این ساختمان دولتی حمله بردند و خیابان‌های اطراف را مسدود و سنگربندی کردند. مأموران امنیتی تلاش کردند با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله معترضان را پراکنده کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از معترضان گزارش داده که طبقه ششم استانداری بصره در آتش می‌سوخت.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق دستور داده که قتل یاسر مکی بررسی شود.

دور تازه اعتراضات از شنبه هفته جاری آغاز شده است. یکم سپتامبر/۱۰ شهریور ده‌ها معترض عراقی در برابر ورودی اصلی میدان نفتی نهر بن عمر در جنوب منطقه نفت‌خیز بصره تجمع اعتراضی برپا کردند.عده‌ای نیز جاده بصره به ایران را مسدود کردند. این اعتراضات در روز دوشنبه نیز ادامه یافت که به کشته شدن یاسر مکی انجامید. ناآرامی‌های شامگاه گذشته به خونخواهی او اتفاق افتاد.

یکشنبه ۱۱ شهریور/ ۲ سپتامبر ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر و النصر به رهبری حیدر عبادی اعلام کردند که فراکسیون اکثریت پارلمانی را تشکیل دادند. صبح دوشنبه ۱۲ شهریور/ ۳ سپتامبر نخستین جلسه پارلمان عراق تشکیل شد اما نمایندگان موفق نشدند بر سر اینکه چه کسی می‌بایست ریاست پارلمان را به عهده گیرد به توافق برسند. مرجعیت عراق هادی عامری (رهبر فتح) حیدر عبادی (نخست‌وزیر کنونی)، فالح فیاض (رئیس برکنار شده تشکیلات حشد الشعبی ) و طارق نجم (از اعضای حزب الدعوه) را از احراز پست نخست‌وزیری منع کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.