ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح یمن پس از دو سال و نیم توقف آغاز می‌شود

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن اظهار امیدواری کرد که دولت یمن و شیعیان حوثی در مسیر دستیابی به صلح، خروج نیروهای خارجی و ایجاد دولت وحدت ملی گام بردارند.

مذاکرات صلح یمن که از پایان سال ۲۰۱۵ متوقف شده بود سرانجام پنج‌شنبه ۶ سپتامبر / ۱۵ شهریور در ژنو از سر گرفته می‌شود. سازمان ملل متحد در تلاش است به بدترین بحران انسانی کنونی در جهان و جنگ داخلی ناشی از خصومت میان ریاض و تهران پایان دهد.

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن چهارشنبه ۵ سپتامبر / ۱۴ شهریور اظهار امیدواری کرد که دولت یمن و شیعیان حوثی در مسیر راه‌ حل صلح‌آمیز که به خروج نیروهای خارجی از کشور و ایجاد یک دولت اتحاد ملی منتهی شود، گام بردارند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ به حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی و علیه شیعیان حوثی وارد جنگ داخلی یمن شده است. بمباران‌های این ائتلاف و کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان بارها مورد انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر قرار گرفته است.

حکومت ایران نیز از شیعیان حوثی در برابر نیروهای ائتلاف عربی پشتیبانی می‌کند. جنگ یمن را جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران نیز می‌دانند.

ایران در ماه‌های گذشته با فشار اروپا برای مذاکره بر سر نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های منطقه‌ای، حاضر شد درباره اوضاع یمن وارد گفت‌وگو شود اما تاکنون نتیجه‌ای از این گفت‌وگوها منتشر نشده است. با این حال سایت‌ها و نشریات وابسته به سپاه پاسداران همچنان از شیعیان حوثی می‌نویسند و حملات آن‌ها را به‌طور مرتب بازتاب می‌دهند.

در دو سال گذشته تلاش‌ها برای میانجی‌گری با حوثی‌ها ناکام مانده‌‌اند.

وضعیت انسانی در یمن در سال‌های اخیر حاد شده است. ۸,۴ میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند و بیماری وبا نیز به‌شکل گسترده‌ای شیوع پیدا کرد. هیچ کس نمی‌داند که شمار قربانیان جنگ در یمن چه میزان است، سازمان ملل بیش از دو سال پیش آمارگیری خود را متوقف کرد، در حالی که آخرین آمارها حاکی از کشته شدن ۱۰ هزار نفر از غیرنظامیان بود.

محمدعلی الحوثی، رهبر شیعیان حوثی روز گذشته (سه‌شنبه) در صفحه توئیتر درباره مذاکرات صلح پیش رو نوشت مذاکره‌کنندگان باید موضع محکمی در جهت کاهش تأثیرات جنگ بر وضعیت انسانی بگیرند.

نمایندگان حوثی‌ها سه روز پیش اعلام کردند که در مذاکرات صلح روز پنج‌شنبه شرکت خواهند کرد.

الحوثی گفته است: «از هیئت مذاکره‌کننده مردم یمن می‌خواهم که اگر توانستند به ژنو بروند، چنان‌چه اراده‌ای برای حل مسائلی چون وضعیت اقتصادی و سقوط ریال و افزایش قیمت‌ها، با توجه به تجاوز اقتصادی آمریکایی ـ سعودی علیه یمن دیده نشد از شرکت در آن صرف نظر کنند.»

ریال یمن بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. به همین دلیل بسیاری از بانک‌ها و صرافی‌ها از فروش ارز خودداری می‌کردند. به دنبال این مسئله قیمت بسیاری از مواد غذایی افزایش یافته است و برخی فروشگاه‌ها به دلیل نوسان قیمت‌ها کارشان را تعطیل کرده‌اند.

امروز (چهارشنبه) نیروهای امنیتی یمن به صدها معترض که به‌دلیل اقتصاد رو به زوال بر علیه دولت و ائتلاف عربی دست به تظاهرات زده بودند حمله کرد که دست‌کم هفت نفر زخمی شدند.

تظاهرات چهارشنبه در استان حضرموت واقع در غرب یمن برگزار شد. مقامات می گویند معترضان جاده‌ها را مسدود کرده و لاستیک‌ها را به آتش کشیدند.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی، متحد عربستان سعودی در ائتلاف عربی، از چشم‌انداز مذاکرات صلح یمن استقبال کرد و تمام طرف‌ها را فراخواند تا در آن مشارکت سازنده‌ای داشته باشند.

قرقاش در صفحه توئیتر نوشت: «استفاده از نیروی مشروع نظامی توسط ائتلاف همیشه در جهت ارتقای یک راه حل سیاسی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل بوده است. هنوز کار بسیاری وجود دارد اما ژنو می‌تواند به حرکت در این مسیر کمک کند.»

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ با ۱۴ رأی موافق و رأی ممتنع روسیه تصویب شد. این قطعنامه ضمن حمایت از راه حل گفت‌وگو برای حل سیاسی بحران یمن، شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین این کشور در یمن را تحریم تسلیحاتی کرد و از مشروعیت عبد ربه منصور هادی به‌عنوان رئیس‌جمهوری قانونی یمن حمایت کرد. این قطعنامه همچنین از حوثی‌ها خواست که از شهرهای یمن عقب‌نشینی کنند.

یکشنبه گذشته، خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به خبرگزاری فرانسه گفته بود که مذاکرات صلح ژنو غیر مستقیم خواهد بود و فرستاده سازمان ملل آن را میان دو طرف مدیریت خواهد کرد. اما در صورتی که در مذاکرات پیشرفتی به‌دست آمد، گفت‌وگوها نیز به‌شکل مستقیم برگزار خواهد شد. او احتمال موفقیت در مسئله تبادل اسرا را بیشتر دانست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.