ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهارمین شب اعتراضات خونین بصره

معترضان به دفاتر احزاب سیاسی از جمله به دفتر سازمان بدر و به پایگاه شبکه خزعلی از مهم‌ترین شبه‌نظامیان شیعه وابسته به تهران حمله کردند.۱۰ کشته و ده‌ها مجروح.

شامگاه پنجشنبه ۶ سپتامبر/ ۱۵ شهریور صدها تن از معترضانِ بصره در اعتراض به مشکلات معیشتی و فساد اقتصادی، به استانداری شهر، دفاتر احزاب و به پایگاه عصائب اهل حق (شبکه خزعلی) حمله کردند. در درگیری با مأموران امنیتی ۱۰ تن از معترضان کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

شامگاه پنجشنبه ۶ سپتامبر: استانداری بصره

معترضان به شوری و کمبود آب آشامیدنی، کمبود امکانات کافی برای گذران زندگی در مناطق نفت‌خیز و بیکاری و تنگناهای معیشتی و همچنین به فساد در دستگاه‌های دولتی معترض‌اند. دور تازه‌ای از اعتراضات جنوب عراق از شنبه گذشته آغاز شده. در مراسم تشییع یاسر مکی که جان خود را در درگیری با مأموران امنیتی از دست داد، اعتراضات خشونت‌آمیز شد. سه‌شنبه گذشته معترضان با پرتاب کوکتل مولوتوف طبقه سوم استانداری بصره را آتش زدند و روز گذشته هم بزرگراه بصره – بغداد و جاده بصره به ام قصر را مسدود کردند و سبب شدند که بندر ام قصر تعطیل شود. دولت عبادی منع رفت و آمد اعلام کرده بود اما بعد از ساعتی منع رفت و آمد را لغو کرد.

معترضان شامگاه گذشته به چندین ساختمان دولتی از جمله به استانداری بصره حمله کردند، ساختمان استانداری را به آتش کشیدند و سپس به دفتر حزب الدعوه، دفتر حزب شورای اسلامی و دفتر سازمان بدر یورش بردند. در درگیری با مأموران امنیتی دو نفر از معترضان هنگام حمله به دفتر سازمان بدر کشته شدند.

معترضان سپس به مقر عصائب اهل حق (شبکه خزعلی) از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه طرفدار ایران حمله کردند و آنگاه به دفتر حزب حکمت ملی عراق یورش بردند و به خانه رئیس شورای استان بصره.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که برخلاف انتظار، با تاریک شدن هوا از مأموران امنیتی چندان نشانی در سطح شهر بصره مشاهده نمی‌شد. بندر ام قصر هم تحت تأثیر اعتراضات همچنان تعطیل است. از این بندر، گندم، انواع روغن‌های گیاهی و قند و شکر وارد عراق می‌شود و از اینجا به سراسر این کشور توزیع می‌گردد.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون در نطقی که روز گذشته به مناسبت سومین روز ناآرامی‌های بصره در تلویزیون عراق ایراد کرد، گفت دولت عراق یا می‌بایست در اجلاس فوق‌العاده پارلمان شرکت کند و پاسخگوی ناآرامی‌های باشد، یا استعفا دهد.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون در پیامی در توییتر از معترضان خواسته است از «کرامت انسانی» خود دفاع کنند.

۹۵ درصد درآمد نفتی عراق به صدور نفت از بصره وابسته است.

حیدر عبادی که تلاش می‌کند تحت حمایت آمریکا مجدداً نخست‌وزیر عراق شود اما مرجعیت شیعه به او توصیه کرده کناره‌گیری کند، دستور داده که قتل یاسر مکی و سایر معترضانی که جان خود را در اعتراضات بصره از دست دادند بررسی شود.

جان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق از مقامات امنیتی عراق خواسته است از اعمال خشونت نسبت به معترضان خودداری کنند و با آن‌ها در گفت‌وگو بمانند. کوبیس از پارلمان عراق هم خواسته است هرچه سریع‌تر زمینه‌های تشکیل دولت جدید را فراهم بیاورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    در بصره زحمتکشان، بیکاران، و فرودستان باشعار «نان، کار، رفاه»، «قدرت بدست شورا»، مبارزه با فساد با نیروهای سرکوب درگیر شده اند/