ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند

پیش از حمله معترضان، کنسولگری ایران تخلیه شده بود. معترضان نفوذ جمهوری اسلامی در عراق را محکوم کردند.

در پنجمین روز اعتراضات در جنوب عراق، معترضان به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند و کنسولگری را به آتش کشیدند. پیش از این حادثه، کنسولگری ایران در بصره تخلیه شده بود. روز گذشته، با بالا گرفتن اعتراضات در عراق، ارتش این کشور حفاظت از کنسولگری ایران را به عهده گرفته بود.

شامگاه جمعه ۷ سپتامبر/ ۱۶ شهریور: معترضان عراقی کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند

خبرگزاری رویترز گزارش داده که معترضان در جنوب عراق، به کنسولگری ایران حمله کردند. آن‌ها با محکوم کردن نفوذ جمهوری اسلامی در عراق، ابتدا وسایل کنسولگری را شکستند و سپس عمارت را به آتش کشیدند.

سفارت ایران در بغداد به دنبال حوادث روز جمعه، در اطلاعیه‌ای از اتباع ایرانی مقیم شهر بصره عراق خواست این شهر را ترک کنند.

مسئول اطلاع‌رسانی کنسولگری ایران از سوختن کامل ساختمان کنسولگری خبر داده و گفته است:

«ما گروه مشخصی را متهم به آتش زدن مقر خود در #بصره نمی‌کنیم؛ کار ما اعطای ویزا و خدمات برای شهروندان بود و آنچه رخ داد وحشیانه و به دور از اخلاق بود.»

 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن یادآوری مسئولیت دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، خواستار اشد مجازات برای عاملان تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر بصره عراق شده.

ویدیو: معترضان در بصره هنگام به آتش کشیدن کنسولگری ایران (توئیتر)

به گزارش خبرگزاری روداو، کنسولگری ایالات متحده آمریکا در بصره با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از ناآرامی‌ها در جنوب عراق ابراز کرده است. در بیانیه کنسولگری ایالات متحده آمده است:

«ما از حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان عراقی برای بیان مطالباتشان از دولت این کشور و ابراز عقیده‌شان دفاع می‌کنیم. ما از شهروندان عراقی می‌خواهیم که از خشونت و از حمله به مراکز دولتی و ساختمان‌هایی که در تملک اشخاص قرار دارد خودداری کنند.»

معترضان به شوری و کمبود آب آشامیدنی، کمبود امکانات کافی برای گذران زندگی در مناطق نفت‌خیز و بیکاری و تنگناهای معیشتی و همچنین به فساد در دستگاه‌های دولتی معترض‌اند. دور تازه‌ اعتراضات جنوب عراق از شنبه گذشته آغاز شده. در مراسم تشییع یاسر مکی که جان خود را در درگیری با مأموران امنیتی از دست داد، اعتراضات خشونت‌آمیز شد. معترضان شامگاه گذشته به چندین ساختمان دولتی از جمله به استانداری بصره، به دفتر حزب الدعوه، دفتر حزب شورای اسلامی و دفتر سازمان بدر و به مقر عصائب اهل حق (شبکه خزعلی) از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه طرفدار ایران حمله کردند و آنگاه به دفتر حزب حکمت ملی عراق یورش بردند. شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران صبح جمعه با انتشار بیانیه‌ای حیدر عبادی را مسئول این حملات دانستند و خواهان استعفای هرچه سریع‌تر او از نخست‌وزیری عراق شدند.

المهدی الکربلائی، نماینده آیت‌الله سیستانی نیز در نماز جمعه کربلا خواهان پاسخگویی دولت عراق شده و از معترضان خواسته است که از درگیری با مأموران امنیتی خودداری کنند:

«ملت عراق دیگر تاب صبر و تحمل بیشتر در قبال بی توجهی مسئولان به حل مشکلات ملت را ندارد، بلکه شاهد مشاجره مداوم بین آنها و بحران بر سر دستاوردهای سیاسی و مناسب و علاوه بر آن اجازه به خارجی‌ها و نیز تبدیل عراق به عرصه کشمکش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

نماینده سیستانی خواهان تشکیل دولت جدید شد.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون نیز با انتشار پیامی در توئیتر حیدر عبادی را از «سستی و تعلل» برحذر داشته.

۹۵ درصد درآمد نفتی عراق به صدور نفت از بصره وابسته است. در اثر ناآرامی‌های بصره، بندر ام قصر نیز تعطیل شده. از این بندر، گندم، انواع روغن‌های گیاهی و قند و شکر وارد عراق می‌شود و از اینجا به سراسر این کشور توزیع می‌گردد. بعد از یک شب خونین در بصره و درگیری بین معترضان عراقی و مأموران امنیتی در جنوب عراق که به کشته شدن ۱۰ نفر از معترضان انجامید و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند، صبح جمعه ۷ سپتامبر/ ۱۶ شهریور سه خمپاره به منطقه سبز بغداد اصابت کرد. مأموران امنیتی همچنان در تلاش برای یافتن منشأ شلیک این خمپاره‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    در بصره زحمتکشان، بیکاران، و فرودستان باشعار «نان، کار، رفاه»، «قدرت بدست شورا»، مبارزه با فساد با نیروهای سرکوب درگیر شده اند/