ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار همدلانه خامنه‌ای و پوتین، هشدار اردوغان

خامنه‌ای پس از پایان اجلاس سه‌جانبه ایران و روسیه و ترکیه به پوتین گفت همکاری دوجانبه خوبی در سوریه برای محدودکردن آمریکا داریم. اردوغان توئیت کرد: نظاره‌گر کشتار در ادلب نمی‌مانیم.

طرح آتش‌بس آنکارا در آخرین استان تحت کنترل شورشیان سوری در اجلاس سه‌جانبه ایران و روسیه و ترکیه در تهران مورد مخالفت قرار گرفت. پس از آن علی خامنه‌ای، رهبر ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد و به تمجید از روابط دوجانبه مسکو و تهران پرداخت. همزمان رجب طیب ‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در توئیتی از بی‌توجهی به درخواست این کشور در مورد ادلب انتقاد کرد.

ورود پوتین به تهران، ۱۶ شهریور

دیدار سه‌جانبه رئیس‌جمهورهای ایران، ترکیه و روسیه در تهران جمعه ۱۶ شهریور / هفتم سپتامبر بدون دستیابی به توافق مشخصی پایان یافت اما خبرگزاری‌ها از آشکارشدن اختلاف بین تهران و مسکو از یک سو با آنکارا از سوی دیگر خبر دادند. رجب طیب اردوغان گفته بود اعلام آتش‌بس در استان ادلب می‌تواند دستاورد بزرگ اجلاس تهران باشد اما با پیشنهاد او مخالفت شد.

پوتین در این باره گفت که «هیچ نماینده‌ای از مخالفان مسلح بر سر این میز وجود ندارند» و به خاطر وجود «تروریست‌ها» صحبت از آتش‌بس در ادلب بی‌معناست. او به حضور گروه «دولت اسلامی» (داعش) و «هيأت تحریر شام» (شاخه سابق القاعده در سوریه با نام جبهه النصره) در ادلب اشاره کرد.

حسن روحانی، همتای ایرانی او نیز بر کنترل دمشق بر تمام سوریه تأکید داشت و «نبرد علیه تروریسم» در ادلب را بخشی از روند «بازگشت به صلح» دانست، هرچند قید «مراقبت از غیرنظامیان» را افزود.

گروه‌های شورشی ارتش آزاد سوریه و احرار شام که تحت حمایت ترکیه هستند و هدفشان را سرنگونی بشار اسد، رئیس دولت دمشق قرار داده بودند، در ادلب حضور دارند. ایران و روسیه به عنوان حامیان اصلی اسد در جنگ هفت‌ساله سوریه از حمله به آخرین پایگاه شورشیان دفاع می‌کنند. حضور هيأت تحریر شام در قسمت‌های اعظم تحت کنترل شورشیان در این استان اصلی‌ترین توجیه است.

وجود سه میلیون تن در این استان سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری را نگران وقوع یک فاجعه انسانی دیگر کرده است. از جمله احتمال استفاده دوباره از سلاح‌های شیمیایی.

به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه جنگنده‌های روسیه و سوریه جمعه و شنبه به مواضع مخالفان در ادلب و شمال حماء حمله‌ور شدند. آمریکا و بریتانیا نیز دوباره درباره احتمال وقوع فاجعه انسانی در ادلب هشدار داده‌اند. ایالات متحده نقشه احتمالی برای حمله به سوریه در صورت استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی را آماده کرده است.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه نیز خواهان ایجاد مسیرهای امن برای تخلیه داوطلبانه غیرنظامیان از مناطق درگیری شده است. ترکیه می‌گوید امکان میزبانی از پناهجویان جنگ بزرگ احتمالی در ادلب را نخواهد داشت.

دیدار خامنه‌ای و پوتین

پس از پایان اجلاس تهران، علی خامنه‌ای در دیداری با ولادیمیر پوتین از همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور تقدیر کرد:

«همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه یک نمونه برجسته و یک تجربه بسیار خوب از همکاری دو جانبه است که به معنی واقعی کلمه، هم افزایی است.»

او یکی از موارد همکاری دو طرف را «مهار آمریکا» خواند و سوریه را «نمونه موفق از مهار آمریکا».

ایران از آغاز اعتراض‌های مردمی و سپس جنگ داخلی در سوریه به حمایت از اسد شتافت. بر اساس آمارهای ارائه‌شده تا اواخر ۲۰۱۷، شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران و نیروهای وفادار به دولت دمشق مسئولیت کشتار ۹۰ درصد از غیرنظامیان در این جنگ را برعهده دارند. دخالت روسیه در سوریه از ۲۰۱۵ به این سو، جنگ داخلی را به نفع اسد بازگرداند. بمباران‌های روسیه نیز شمار زیادی غیرنظامی قربانی کرد.

خامنه‌ای پیش از پوتین با اردوغان نیز دیدار کرده بود. او در آن دیدار نیز با انتقاد از ایالات متحده، خواستار «نزدیکی هرچه بیشتر کشورهای اسلامی و هم‌افزایی آنها» شد.

دیدار خامنه‌ای و اردوغان، ۱۶ شهریور

رهبر جمهوری اسلامی ضمن ستایش از مواضع اردوغان در مورد فلسطین و میانمار مدعی شد که «از زمان روی کار آمدن جریان اسلام‌گرا» در ترکیه، همکاری جمهوری اسلامی و آنکارا تقویت شده است. خامنه‌ای اما همزمان خواهان «تقویت هرچه بیشتر نقاط مشترک» بود.

هشدار اردوغان

ساعاتی پس از پایان نشست تهران، رجب طیب اردوغان در حساب توئیتری خود به چندین زبان نوشت:

«امروز در راستای اجلاس تهران، ترکیه به وضوح در خصوص روشها و راهکارهایی که بدون در نظر گرفتن امنیت جانی شهروندان سوریه و تنها با هدف ریختن آب به آسیاب گروه های تروریستی عمل مینمایند موضع خود را ابراز داشته است. در حالیکه کشته شدن هزاران انسان بی گناه در راستای منافع رژیم نادیده گرفته می شود، ما نمی توانیم شریک این بازی و یا تنها نظاره گر آن باشیم.»

— Recep Tayyip Erdoğan (@RT_Erdogan) September 7, 2018


بر اساس توافق‌های سه‌جانبه بین تهران، مسکو و آنکارا در آستانه، پایتخت قزاقستان چندین منطقه کاهش تنش در سوریه برای توقف درگیری‌ها در این کشور در نظر گرفته شد. ادلب یکی از این مناطق بود. ترکیه به موجب این توافق از سال گذشته ۱۲ پست نظارتی در ادلب مستقر کرده است. استقرار آخرین آنها ۲۲ مه امسال پایان یافت.

روسیه و سوریه و ایران اما به توافق‌های کاهش تنش وفادار نمانده‌اند و با حمله به درعا و قنیطره کنترل این استان‌ها را از دست مخالفان خارج کردند.

ترکیه نه تنها مخالف حمله به ادلب، که خواهان خروج نیروهای کرد از شمال سوریه است. اما شورای دموکراتیک سوریه جمعه همزمان با نشست اعلام خودمختاری کرد. روزنامه بریتانیایی «گاردین» نیز جمعه از حضور شماری از «نیروهای سوریه دموکراتیک»، ائتلافی به رهبری کردها در میان نیروهای در حال آماده‌باش برای حمله به ادلب خبر داد.

بر اساس گزارش گاردین، کردها برای بازپس‌گرفتن کانتون عفرین که ترکیه و شورشیان تحت حمایت این کشور اشغال کردند، آماده ائتلاف با اسد هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    جناب "تورک" تمامی توصیفاتی که از اردوغان در کامنت بالا ذکر شده, کاملا درست و صد در صد صحیح است. شما لطفآ ذکر کنید که کدوم بخشش نادرست است. به این نمیگن "توهین", به این میگن توصیفِ عینیِ علمی.

  • تورک

    اول اینکه من قبل از نوشتن پست بالای همین پست نوشته کامنت های توهین امیز منتشر نمیشه در حالی که توهین به اردوغان توهین شده دوم حکومت کثیف جیب بری اسلامی جنایتهای بیشماری در ایران عراق ترکیه ازربایجان شمالی قره باغ سوریه وخیلی کشورهای اسیای افریکا وحتی پاکستان وافغانستان کلا جمهوری تروریستی هست

  • کارو

    اشک تمساح اردوغان برای «هزاران انسان بیگناه» را هیچکی باور نمیکند. این همان اردوغانی است که نوروز امسال بمب بر سر «هزاران انسان بیگناه» د رعفرین می ریخت و 7 سال تمام در سوریه داع و النصره و فتح الشام و هزار گروه تروریست دیگر را اماده و حمایت کرد. اکنون نوبت حمله به ادلب می رسد و فردا نوبت به عفرین خواهد رسید و اردوغان از این ناراحت است که با رفتن تروریست ها و نوچه های جهادیش، به زودی نوبت به رفتن خودش هم می رسد. ترکیه بدون شک انتقام این شکست را از کردها خواهدگرفت، اما باید خودش را برای دفاع از توله هایش در ادلب اماده کند.