ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی سپاه به مقر دو حزب کرد ایرانی در عراق

حمله سپاه به مقر حدکا در کوی سنجق اقلیم کردستان عراق زمانی انجام شد که شورای رهبری حزب در حال برگزاری جلسه بود. دبیرکل فعلی و پیشین این حزب مخالف کرد مجروح شده‌اند.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به مقر حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) و حزب دموکرات کردستان (حدک) در اقلیم کردستان عراق حمله کرد. این حمله موشکی بر اساس آخرین آمار بیش از ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است و رهبران حزب در میان مجروحان هستند. برخی گزارش‌ها از کشته‌ و مجروح‌شدن غیرنظامیان خبر می‌دهند. سپاه پاسداران جمعه نیز از حمله به یک گروه از اعضای حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) خبر داده بود.

تصویر منتشرشده از حمله موشکی ایران به مقر حدکا در عراق ـ این تصویر مستقلاً قابل تأیید نیست

شبکه خبری «روداو»، وابسته به حکومت محلی اقلیم در گزارش خود به نقل از منابع پلیس اعلام کرد که در حمله شنبه هشتم سپتامبر / ۱۷ شهریور به حدکا و حدک دست‌کم ۹ تن کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که پس از آن منتشر شده، شمار جان‌باختگان به ۱۴تن و مجروحان به ۳۹ تن افزایش یافته است. به گزارش روداو، غیرنظامیان نیز در میان قربانیان به چشم می‌خورند.

روداو گفته است که ایران با خمپاره به مقر حدکا و حدک حمله برده. این حمله زمانی انجام شد که جلسه شورای رهبری حدک در حال برگزاری بود.

مقام‌های بهداشتی کوی سنجق به روداو گفته اند که حال ۱۰ تن از مجروحان وخیم است و پنج‌تن برای درمان به اربیل، پایتخت اقلیم اعزام شده‌اند.

حدک نیز در حساب توئیتری‌اش مدعی شده که یک اردوگاه پناهجویان در نزدیکی مقر این گروه مورد اصابت راکت‌های سپاه قرار گرفته است.

به گزارش رسانه‌های رسمی ایران، سپاه پاسداران با پنج موشک زمین به زمین به مقر حدکا در کوی سنجق اقلیم کردستان عراق حمله کرده است و به گزارش وب‌سایت محافظه‌کار تندرو «رجانیوز»، مقر حدک به دلیل نزدیکی به آن مورد اصابت قرار گرفته. ویدئو و تصویری نیز از این حمله منتشر شده است. این تصاویر مستقلاً قابل تأیید نیست.

به گزارش روداو، مصطفی مولودی، دبیرکل حدک و خالد عزیزی، دبیرکل پیشین این حزب مخالف جمهوری اسلامی در حمله سپاه مجروح شده‌اند.

فواد خاکی، یکی از مقام‌های ارشد حدکا به روداو گفته است که دفتر سیاسی، اردوگاه آموزشی و خانه‌های مسکونی نیروهای پیشمرگه در کوی سنجق هدف حمله ایران قرار گرفته‌اند.

مقام‌های محلی به روداو گفته‌اند که ایران از چندین روز پیش گلوله‌باران این منطقه را آغاز کرده است. این گلوله‌باران باعث آتش‌سوزی در کردستان شده و کشاورزان و دامداران را وادار به ترک منطقه و رهاکردن دام‌هایشان کرده است.

یکی از مسئولان محلی می‌گوید ۲۰۰ هکتار زمین در منطقه برادوست، غرب حاجی عمران کاملاً سوخته است.

کابینه دولت محلی اقلیم کردستان عراق شنبه در بیانیه‌ای حمله موشکی ایران به کوی سنجق را محکوم کرد و از ایران خواست به قوانین اقلیم کردستان احترام بگذارد.

حمله به یک تیم پژاک

سپاه پاسداران جمعه‌شب نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به گروهی از اعضای پژاک در مریوان کردستان حمله کرده و شش تن از آنها را از پای درآورده و چند تن دیگر را مجروح کرده است.

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء سپاه پاسداران در بیانیه‌اش مدعی شد که این حمله را به تلافی حمله ۲۹ تیر پژاک به پایگاه دری در مریوان انجام داده و تیم عامل آن حمله را هدف قرار داده است.

پژاک در این باره هنوز واکنشی نشان نداده است.

فرماندهی «یگان‌های مدافع شرق کردستان» (ی ر ک) شنبه ۳۰ تیر در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پاسگاه قرارگاه حمزه سپاه در روستای دری را پذیرفت و اعلام کرد که «قریب به بیست تن از نیروهای سپاه پاسدران کشته و زخمی شده‌اند.» به گفته رضا میرزایی، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، ۱۱ تن از نیروهای سپاه در حمله ی ر ک کشته و هشت تن مجروح شدند.

ی ر ک (نام دیگری برای پژاک) شاخه نظامی «جنبش جامعه دموکراتیک و آزاد روژهلات کردستان» (کودار) و به حزب «کارگران کردستان» (پ ک ک ) نزدیک است. این گروه هشدار داده بود که در واکنش به کشته‌شدن اعضا و هوادارنش از سپاه انتقام خواهد گرفت.

فرماندهی ی ر ک ۲۶ تیر از کشته‌شدن چهار عضو مسلح‌اش در حمله نیروهای ایرانی در ۲۰ تیرماه، حوالی نودشه خبر داد. پیکر بی‌جان اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی و عموی لقمان مرادی زندانیان سیاسی کرد محکوم به اعدام، و یک فعال حقوق بشر نزدیک به کودار نیز ۲۶ تیر در حالی در پنجوین سلیمانیه پیدا شد که محل اصابت سه گلوله بر بدنش وجود داشت.

گزارش‌ها حاکی از اعدام زانیار و لقمان مرادی هستند. رامین حسین‌پناهی، دیگر زندانی کرد شنبه صبح به اتهام بغی از طریق عضویت در حزب کومله کردستان در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • فواد

      مردم مبارز کردستان! روز شنبه ١٧ شهریورماه رژیم جمهوری اسلامی با اعدام سه جوان مبارز، رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی زندانیانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج و با حمله موشکی به مقرهای حزب دمکرات در عمق کردستان عراق، برگی دیگر بر پرونده سرتاپا جنایت خود افزود. هدف این حرکات جمهوری اسلامی مرعوب کردن مردم کردستان و بازداشتن آنها از مسیری است که آنها را به سوی رفاه و آزادی از ستم و نابرابری هدایت میکند. اما جمهوری اسلامی را در رسیدن به این هدف باید ناکام گذاشت و این کاری است در توان توده های مردم حق طلب در کردستان، مردمی که به آزمونی سرشار از مبارزه و مقاومت متکی هستند. ما امضا کنندگان این اطلاعیه از عموم مردم کردستان می خواهیم روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه، چشمه ای از توان مبارزاتی و نمونه ای از همبستگی انسانی خود را به رژیم جمهوری اسلامی نشان دهند. ما مردم کردستان را در این روز به یک اعتصاب عمومی برای تحقق اهداف زیر فرامی خوانیم: محکوم کردن اعدام زندانیان سیاسی رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی، محکوم کردن حمله موشکی به دفاتر و مقرات حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران ، آزادی کلیه زندانیانی سیاسی، عقیدتی و فعالان مدنی، لغو مجازات اعدام پایان دادن به کشتار کولبران و تامین زندگی شایسته برای آنها. ما فعالین مدنی و پیشرو در کردستان را به تلاش هرچه پیگرانه تر برای به پیروزی رساندن این اعتصاب عمومی دعوت میکنیم. جا دارد در این روز در همبستگی با مردم کردستان؛ در خارج از کشور نیز؛ تجمع های اعتراضی در جلو سفارتخانه ها و کونسولگری های جمهوری اسلامی و یا در هر مکان مناسبی دیگری برگزار شود. رفقای ما در خارج از کشور بایستی مبتکر برگزاری چنین اجتماعاتی باشند. از همه کارگران آگاه و از نیروهای چپ و کمونیست ایران می خواهیم که در جهت پیروزی هر چه قاطعانه تر این فراخوان، از آن پشتیبانی کنند. روند سوسیالیستی کومه له، کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ــ حکمتیست، کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران، مبارزان کمونیست ، کومه له (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران). ١٨ شهریورماه ١٣٩٧ - ٩ سپتامبر ٢٠١٨

    • علی

      با سلام باز دوباره بخت النصر خامنه ای احتیاج به خوردن خون داره. مذاکره نکن بکش ای خونخوار بکش فرزندان پاک کردستان را. من اسمم علی یعنی شیعه بودم به خاطر کارهای شماها که روح چنگیز را سفید کردید از مذهب جدا شدم. سخنم با مزدوران سپاه وبسیج یک بار شده که شما از خودتان سوال کنید برای چه کسی انسانها را میکشید. شما درکردستان بلوچستان.... چه میکنید. تاریخ پاک شدنی نیست شما از یک ضحاک مفلوک ودیوانه پیروی میکنید.

    • علی

      با سلام اولا که این موشکها چینی هستند وخود بچه های سپاه و بسیج قادر به ساختن یک افتابه هم نیستند. اینها فقط زورشان به دختران و پسران جوان توی خیابان و زن و فرزندان کردها تو کمپ ها میرسه. همینطور که دیدید اسرایل دویست بار پادگانهای ایران را در لبنان وسوریه در هم کوبید و همه تجهیزات نظامی را با خاک یکسان کرد. ایران هیچ غلطی نکرد. حالا دارند انتقام این کارو از فرزندان کرد میگیرند. این حیولاهای ادم خوار و خالی بند که فقط با ده درصد در ایران حکومت میکنند هم مانند سایر دیکتاتورها رفتنی اند. اینها درایران یک کار خوب انجام دادند وان هم با این اعمال حیوانی شان مردم را بیدار کردند. مردم هر روز روشن تر شده ونظرشان نسبت به مذهب و دکان بازاری دین که بیش از ۱۰۰۰ سال که در جامعه ما جا باز کرده تغییر میکند. این عمل راه را برای یک جامعه ازادی که همه مردم باهم در صلح زنده گی کنند هموار میکند.

    • فواد

      پیشنهاداتی, بر گرفته از یک مقاله, برای چگونگی مقابله با و عکس العمل به جنایات امروز جمهوری جهنمی اسلامی. “_ بمباران مقرات “حدکا” و ” حدک” در مدار ٣۶درجە صورت گرفتە کە از سال ١٩٩١ مسئولیت حفاظت از آن برعهدە نیروهای ایالات متحد آمریکا و متحدینش است . لذا آنها مسئول و جوابگو هستند. _ حکومت محلی اقلیم کردستان و دو حزب اصلی حاکم در این منطقە “حزب دمکرات کردستان عراق” و “اتحادیە میهنی کردستان عراق ” مسئولیت مستقیم در برابر جان ، محل زندگی و مکانهای استقرار احزاب سیاسی و نیروهای مسلح آنان در کردستان عراق برعهدە دارند . باید آنها را تحت فشار و اعتراض عمومی و مردمی گذاشت کە نسبت به جنایات بمباران امروز مقرات “حدک” و “حدکا ” و جنایات مشابە حاکمان اسلامی ایران کە بە قول خودشان “دوست و متحدشان” هستند، از این بیشتر سکوت نکنند و این جنایات را محکوم نمایند. _ در کردستان عراق کە رویداد بمباران مقرات دو جناع حزب دمکرات کردستان در آن آنجام گرفتە ، باید مردم نارازضی را مورد خطاب قرار داد و بە همت و همکاری نیروهای مترقی و انساندوست اعتراض و نارضایتی گستردە خیابانی سازمان داد و خواستار تعطیلی فوری کنسولگریهای جمهوری اسلامی در شهرهای کردستان بعنوان مکان جاسوسی و سازماندهی جرم جنایت رژیم در این منطقە شد. _ باید اقدامات هماهنگی در داخل کردستان جهت مقابلە با جنایت اعدام زندانیان سیاسی ، رامین حسین پناهی ، زانیار و لقمان مرادی در دستور کار فوری مردم کردستان قرار گیرد. تجربه اعتصاب عمومی دو دورە گذشتە در کردستان مسیر اقدام متقابل و متحدکنندە را نشان دادە است. _ در خارج کشور باید اقدامات عملی از جملە سازماندهی تجمع و اعتراض در مقابل سفارتخانەهای رژیم ، در میادین شهرها و مکان های عمومی ، در برابر نهادهای مدافع حقوق بشر و انساندوست ، چپ و کارگری را سازمان داد و خواهان اقدامات عملی در تقابل با جنایات رژیم در اعدام زندانیان سیاسی و بمباران مقرات “حدک” شد.

    • صدیق

      شما از نسل که هستید، خائنان به ایران و ایرانی؟ از پشت که هستید، که موشک علیه مردم خود بکار می‌برید؟ در طول این 40 سال عمر نکبت‌بار نظامتان، آیا یک بار این اراده در نظامتان وجود داشت تا یکبار برای همیشه با احزاب مختلف که همانند شما نمی‌اندیشند سر یک میز به مذاکره بنشینید، تا یکبار برای همیشه این مشکل حل شود؟ خیر! دوبار این کار را به قصد ترور سران حزب دمکرات، البته، انجام دادید. شما هرگز مذاکره نمی‌کنید چون می‌دانید که تمامیت خواهید، چون می‌دانید که کلامتان با عملتان یکی نیست، چون خائنید، و امروز از امکانات کشور ایران برای کشتن ایرانیانی استفاده می‌کنید که با شما متفاوتند، بله تنها جرمشان این است که به ولایت سیاه فقیه معتقد نیستند و خواهان آزادی‌اند! ننگ بر شما روسیاهان قدرت طلب و دنیا طلب!

    • صدیق

      آفرین به جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران! آفرین! دست‌مریزاد! چهل سال در تحریم زندگی کردیم، چهل سال با دزدی‌ها و فساد سیستماتیک شما سر کردیم، 40 سال در صف کالا و مواد اولیه عمرمان را تلف کردیم، 40 سال با کوپن و آخوند متحجر با دستورات قرون وسطایی کنار آمدیم، 40 سال به خودمان یاد دادیم تا کمتر بخوریم کمتر بپوشیم و با کم قناعت کنیم، که چه بشود؟!!؟؟ کشور به خودکفایی دفاعی برسد!!!!!!!!!! که وقتی به تکنولوژی موشکی دست یافتیم، اولین شلیک موشک زمین به زمین و پهبادها بر روی مردم ایران آزمایش شوند، بروی مردمی که همانند آقای ظریف و خامنه‌ای و سپاه نمی‌اندیشند؟؟ مردمی که فقط درخواست آزادی دارند! شما روسیاهان تاریخ، خجالت نکشیدید که موشک به سمت مردم خود شلیک کردید؟ آنها ایرانی‌اند! ای بی پدران، آنها ایرانید!

    • Faryad

      افرین بر حسین اوباما وکری ! اون از عراق و سوریه و یمن که پاسداران تصرفش کردند و موشک جابجا میکنند و اکراد و عربستان را موشک باران میکنند و لبنان که شیخ فضل اله میخواهد ریس جمهور شود!٬ اینهم از افغانستان و پاکستان که مرکز انواع تروریستها شده . اینهم نتیجه اینهمه مذاکره عکس و لبخند و پیاده روی و....جواد و جان گفتن !!

    • هجرانی

      هجرانی جهان را بنگر سراسر که به رختِ رخوتِ خوابِ خرابِ خود از خویش بیگانه است. و ما را بنگر بیدار که هُشیوارانِ غمِ خویشیم. خشم‌آگین و پرخاشگر از اندوهِ تلخِ خویش پاسداری می‌کنیم، نگهبانِ عبوسِ رنجِ خویشیم تا از قابِ سیاهِ وظیفه‌یی که بر گِردِ آن کشیده‌ایم خطا نکند. و جهان را بنگر جهان را در رخوتِ معصومانه‌ی خوابش که از خویش چه بیگانه است! □ ماه می‌گذرد در انتهای مدارِ سردش. ما مانده‌ایم و روز نمی‌آید.

    • sattar beheshti

      سپاە پاسداران ایران از داخل خاک عراق پایگاھھای حزب دمکرات کردستان در شمال عراق را با موشکهای انتقالی به عراق ھدف قرار داد!. بر اثر این حملات دھھا تن کشتە و زخمی شدند.

    • farid

      - حکومت اسلامی همه مردم بجان آمده و معترض ایران را دشمن میداند. فرقی برایش ندارد: محقق محیط زیست دانشگاه ٫ دختر خیابان انقلاب یا درویش و یا جوانان کرد و عرب و فارس را ...همه را میخواهد بجرم های ساختگی دستگیر و نابود کند تا همچنان بچاپند و اقازاده ها را برای لذت بردن از اموال دزدی بخارج بفرستند؟! - از نگاه جمهوری اسلامی دروایش «سارق» هستند، فعالین محیط زیست جاسوس‎اند و معترضان اوباش و معتاد و جوانان معترض مجاهد و عضو حزب مخالف و وابسته بخارج هستند!!

    • کارو

      سه دیکتاتور عقبمانده درتهران دور هم جمع میشوند و سورچرانی میکنند، و فردای آن روز در هر چهارپارچۀ کوردستان حمام خون به راه می افتد و اعدام و موشک باران و توپ باران و حمله و قتل عام. و بین این ها رژیم زبون و بی اخلاق ایران که از 3 زندانی سیاسی قتل عامش را آغاز میکند بیچاره ترین و درمانده ترین آنهاست. سه کشری که به جز جان کردها چیز دیگری برای توافق ندارند و انگار جز بر سر قتل عام کردها هرگز باهم به توافق نمیرسند. چشمان جهان کور است و گوش های جهان کر است.

    • کارگر

      استقرار سپاه بدر در پادگان های کردستان ▪️اردوی کار: در پی تایید خبر اعدام رامین حسین پناهی، لقمان مرادی و زانیار مرادی، همچنین حمله موشکی به مقر حزب دمکرات کردستان از سوی سپاه پاسداران که هر دو در یک روز و به فاصله چند ساعت صورت گرفته، براساس خبری از سنندج گفته شده: ▪️«سپاه بدرعراق را براي مقابله با اعتراضات احتمالي مردم در پادگان هاي كردستان ايران مستقر كرده اند!»