ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض‌های بصره: لغو مقررات منع رفت‌و‌آمد، درخواست استعفای عبادی

دو ائتلاف انتخاباتی که در انتخابات پارلمانی عراق اول و دوم شدند، خواهان استعفای عبادی هستند. نخست‌وزیر عراق اما ناآرامی‌های بصره را «خرابکاری سیاسی» توصیف کرده.

شهر نفت‌خیز بصره آرام‌تر از پیش است اما سیاست عراق نه. هرچند حکومت نظامی موقت بصره لغو شده است، مهم‌ترین ائتلاف‌های پارلمانی عراق خواهان استعفای حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور هستند.

معترضان عراقی و فرمانداری به آتش کشیده‌شده بصره، جمعه، هفتم سپتامبر ـ منبع: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مقام‌های عراقی با پایان شنبه‌شب هشتم سپتامبر / ۱۷ شهریور مقررات منع رفت‌و‌آمد در شهر نفت‌خیز بصره را لغو کردند. ستاد فرماندهی عملیات بصره دیروز از ۴ بعدازظهر به وقت محلی حکومت نظامی اعلام کرد. این ستاد در دو روز گذشته چندین بار مقررات منع رفت‌و‌آمد برقرار و به فاصله کوتاهی آن را لغو کرده است.

جمعه‌شب معترضان خشمگین در بصره کنسول‌گری ایران در این شهر را به آتش کشیدند. پیش از این حادثه کنسول‌گری تخلیه شده بود. گروه دیگری از معترضان خشمگین نیز به میدان نفتی القرنه در ۷۴ کیلومتری بصره حمله بردند و در آنجا چندین تن را به گروگان گرفتند. گزارش‌هایی نیز از وقوع یک انفجار در نزدیکی بیمارستانی در بصره منتشر شد.

این ناآرامی‌ها دست‌کم سه کشته و ۵۰ مجروح برجای گذاشت. شمار کشته‌شدگان از سه‌شنبه گذشته تا کنون به ۱۲ تن رسیده است.

شنبه نیز مهاجمان ناشناس با سه راکت‌ کاتیوشا به فرودگاه شهر بصره در عراق حمله کردند. به گفته نیروهای امنیتی عراق، این حمله خسارت جانی و مالی در بر نداشت.

معترضان به شوری و کمبود آب آشامیدنی، کمبود امکانات کافی برای گذران زندگی در مناطق نفت‌خیز و بیکاری و تنگناهای معیشتی، نفوذ ایران در احزاب سیاسی عراق و همچنین به فساد در دستگاه‌های دولتی معترض‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دور جدید اعتراض‌ها پس از بیمارشدن ۳۰ هزار تن در استان بصره بر اثر نوشیدن آب آلوده رخ داد.

روزگار سخت عبادی

پارلمان عراق شنبه جلسه‌ای اضطراری و پرتنش برگزار کرد. حیدر عبادی در این جلسه شرکت داشت و دولت تصمیم گرفت محدودیت‌های بودجه‌ای را برای بصره لغو کند.

اما این تصمیم‌ها هنوز معترضان و ناراضیان را آرام نکرده است. دو ائتلاف انتخاباتی که در انتخابات پارلمانی عراق اول و دوم شدند، خواهان استعفای عبادی هستند.

حسن عاقولی، سخنگوی ائتلاف سائرون در این باره گفت که «ما از دولت می‌خواهیم از مردم عذرخواهی کند و فوراً استعفا دهد.» احمد اسدی، سخنگوی ائتلاف فتح نیز «ناتوانی دولت در حل بحران در بصره» را نکوهش کرد و خواهان استعفای دولت کنونی و تشکیل دولت جدید شد.

ائتلاف سائرون ائتلاف غیرمنتظره‌ای از حامیان مقتدی صدر، روحانی شیعه با نیروهای کمونیست و سکولار عراق بود که با شعار مبارزه با فساد و نفوذ دولت‌های خارجی به ویژه ایران در سیاست عراق به پیروزی رسید. ائتلاف فتح را حامیان و اعضای حشد شعبی، ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران تشکیل می‌دهند و ریاست آن برعهده هادی عامری، فرمانده سپاه بدر و از نزدیک‌ترین فرماندهان شبه‌نظامی به ایران است.

ائتلاف سازندگی، ائتلاف تشکیل‌شده بین فتح و ائتلاف «دولت قانون» نوری مالکی نیز خواهان پاسخ‌گویی سریع عبادی شده‌اند. مالکی نخست‌وزیر پیشین و از نزدیک‌ترین سیاستمداران به ایران است.

عبادی اما در نشست دیروز پارلمان از خود دفاع کرد و گفت که اتفاقات بصره «خرابکاری سیاسی» است. این ناآرامی‌ها راه رسیدن عبادی به دور جدید نخست‌وزیری را دشوار کرده‌اند. جدلی لفظی نیز بین نخست‌وزیر عراق با اسد عیدانی، فرماندار بصره در نشست پارلمان رخ داد.

همزمان ابومهدی مهندس، معاون فرمانده حشد شعبی شنبه شب در حساب توئیتری‌اش اعتراضات بصره را به گردن ایالات متحده انداخت و کنسول‌گری آمریکا در بصره را متهم کرد که در پشت این اعتراضات قرار دارند. او گفت که آمریکا به دنبال تفرقه‌افکنی بین شیعیان است.

سخنان او به مواضع و تحلیل‌هایی شباهت دارد که رسانه‌های حکومتی ایران در روزهای اخیر منتشر کرده‌اند. بر اساس این تحلیل‌ها، عربستان و آمریکا به به انحراف‌کشیدن اعتراض‌ها متهم شده‌اند. مدرکی برای این اتهامات ارائه نشده است.

این در حالی است که وزارت خارجه ایالات متحده جمعه خشونت‌ها در بصره را محکوم کرد اما از حق معترضان برای برپایی اعتراضات مسالمت‌آمیز نیز دفاع کرد.

بسیاری از حامیان صدر در انتخابات پارلمانی عراق از نفوذ آمریکا در سیاست این کشور نیز ناراضی هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.