ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات سوئد: مهاجرستیزان قدرت بیشتری می‌گیرند

بحث مهاجرت انتخابات امسال سوئد را نیز تحت تأثیر قرار داده. بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب راست افراطی «دموکرات‌های سوئد» در آستانه بدل‌شدن به دومین حزب بزرگ سوئد است.

شهروندان سوئدی صبح یکشنبه ۹ سپتامبر / ۱۸ شهریور به پای صندوق‌های رأی رفتند تا در یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های چند دهه اخیر در این کشور شرکت کنند. بحث درباره مهاجرت انتخابات سوئد را به رقابتی نزدیک بدل کرده و راست افراطی همچون دیگر کشورهای اروپایی در چند سال اخیر قدرت گرفته است.

راست افراطی در حال بدل شدن به دومین حزب بزرگ سوئد است

حدود ۷,۵ میلیون تن واجد شرایط رأی‌دادن در انتخابات امروز هستند. آنها ۳۴۹ نماینده پارلمان را برای دوره‌ای چهارساله از میان شش هزار و ۳۰۰ نامزد انتخاب خواهند کرد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، بعید است هیچ ائتلافی به اکثریت دست یابد و بیش از ۱۷۴ کرسی از آن خود کند. نظرسنجی‌ رسانه دولتی سوئد نشان می‌دهد که حزب حاکم سوسیال دموکرات با حدود ۲۵ درصد آراء برنده خواهد شد اما کرسی‌های زیادی را نسبت به انتخابات پیش از دست می‌دهد.

بر اساس این نظرسنجی، حزب دموکرات‌های سوئد، حزب راست افراطی و ضدمهاجرت سوئد با کسب آراء بیشتر نسبت به چهار سال پیش، ۱۹,۱ درصد رأی دارد و دومین حزب بزرگ این کشور است. این حزب در ۲۰۱۴ تنها ۱۳ درصد آراء را کسب کرده بود.

حزب «میانه‌روها»، حزب راست‌گرای میانه‌رو نیز با ۱۷,۷ درصد آراء در جایگاه سوم است. میانه‌روها رهبری ائتلاف احزاب راست میانه را برعهده دارند و سوسیال دموکرات‌ها رهبری ائتلاف چپ میانه را.

مهاجرت؛ مسئله داغی که سرد نمی‌شود

انتخابات یکشنبه نخستین انتخابات سوئد پس از «بحران پناهجویی» ۲۰۱۵ در اروپا است. دولت سوئد آن سال به ۱۶۳ هزار پناهجو اجازه ورود به کشور را داد.

این تعداد نسبت به حدود یک میلیون پناهجویی که آلمان پذیرفت، کمتر است. اما با توجه به جمعیت ۱۰ میلیونی سوئد در برابر جمعیت ۸۰ میلیونی آلمان، نسبت تعداد پناهجویان سوئد به کل جمعیت این کشور از هر کشور اروپایی دیگری بالاتر است.

سوئد همچون دیگر کشورهای اسکاندیناوی یک دولت رفاه با برنامه‌های امنیت اجتماعی است. اما میزان مخارج عمومی دولت سوئد در دهه گذشته کاهش یافت و خصوصی‌سازی بیشتر شد. دولت سوئد از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بیش از ۲۱ میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرد. بنیاد هریتیج در ۲۰۱۲ سوئد را «سریع‌ترین کشور در خصوصی‌سازی» معرفی کرد.

خصوصی‌سازی و کاهش بودجه خدماتی و عمرانی دولت با افزایش‌نیافتن قابل توجه دستمزدها و حقوق بازنشستگی همراه شده است. این موارد سطح رفاه را نسبت به آنچه تصویر غالب از زندگی در سوئد است و حاصل دهه‌ها دولت رفاه در نیمه دوم قرن بیستم، تغییر داد.

همین موضوع باعث شده تا راست افراطی مهاجرت را عامل افزایش بیکاری و نابرابری‌ها و کاهش امنیت اجتماعی در سوئد بداند. کلیشه تکراری و مهاجرستیزانه راست افراطی در سال‌های اخیر اروپا و آمریکا در سوئد نیز تکرار شده است: پناهجویان با پول مالیات‌دهندگان و بدون کار کردن زندگی می‌کنند یا فرصت‌های شغلی را می‌دزدند، اما کارگران و بازنشستگان بومی کمک لازم را از دولت خودشان دریافت نمی‌کنند.

جیمی اکسون، رهبر حزب راست‌گرای افراطی دموکرات‌های سوئد جمعه در آخرین مناظره انتخاباتی بین رهبران احزاب مختلف به همین استدلال‌ها توسل کرد و دولت سوسیال دموکرات را به «اولویت‌دادن به پناهجویان» متهم کرد.

حزب دموکرات‌های سوئد در جنبش نئونازی ریشه دارد اما همچون دیگر احزاب اروپایی مشابه در سال‌های اخیر سعی کرد تا تصویر خود را بهبود ببخشد.

راست افراطی و مهاجرستیز در اروپا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی حامیان خروح بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) قدرت بیشتری گرفته است. آنها در دو دولت ایتالیا و اتریش در اروپای غربی بخشی از ائتلاف حاکم هستند.

همزمان استیو بنن، استراتژیست ارشد پیشین کاخ سفید و یک راست‌گرای افراطی آمریکایی نیز سازمانی تازه برای پوپولیست‌های راست‌گرا و مهاجرستیز اتحادیه اروپا تأسیس کرده است تا در انتخابات در این قاره تأثیرگذار باشد. این جنبش تازه «جنبش» (The Movement) نام دارد و ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا نخستین مقام ارشد یک کشور اروپایی است که به عضویت آن درآمده است.

سازمان تازه‌تأسیس بنن با استفاده از متخصصانی در حوزه نظرسنجی، تحلیل داده و پیام‌رسانی، ایجاد اتاق‌های جنگ در کارزار تبلیغاتی و انجام تبلیغات خانه به خانه قصد دارد جنبش راست‌گرایان پوپولیست و ناسیونالیست اروپایی را تقویت کند.

این روش‌ها پیش از این باعث پیروزی حامیان برگزیت و نیز رسیدن ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا شده‌اند. شرکت تبلیغاتی و تحلیل داده «کمبریج آنالتیکا» به خاطر سرقت اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک و انجام کارزار روانی برای پیروزی این دو انتخابات با رسوایی روبه‌رو شد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.