ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت‌ها با حضور روحانی در نیویورک بالا گرفت

جریان «نه به دیپلماسی» استدلال می‌کند که حضور روحانی در مجمع سازمان ملل و شرکت او در اجلاس شورای امنیت با حضور ترامپ بی‌فایده است. باید به مشکلات داخلی پرداخت.

قرار است روحانی ۱ مهر سال جاری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر ‌کند. احتمال دارد که در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست دونالد ترامپ تشکیل می‌شود، روحانی و ترامپ با یکدیگر دیدار کنند. رسانه ولی فقیه پیشنهاد نه چندان تازه‌ای مطرح کرده: روحانی به نیویورک نرود. مشاور رسانه‌ای دولت پاسخ داده استدلال برای عدم حضور در مجمع از ترس امکان حضور در جلسه شورای امنیت غلط است.

حضور روحانی در مجمع سازمان ملل و شرکت او در اجلاس شورای امنیت با حضور ترامپ؟

۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر نشست شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ با موضوع ایران برگزار می‌شود. با توجه به پروتکل سازمان ملل درباره دعوت از رهبران کشور‌های جهان برای مشارکت در این نشست، از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی هم دعوت خواهد شد که در این اجلاس شرکت کند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست خبری ۱۴ شهریور خود در نیویورک گفته بود: ترامپ به دنبال صدور بیانیه و قطعنامه در این نشست نیست، بلکه به دنبال فرصتی است که آشکارا درباره نقض حقوق بین‌الملل از سوی ایران و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی صحبت کند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده. روزنامه کیهان، رسانه ولی‌فقیه در سرمقاله سه‌شنبه ۲۰ شهریور از روحانی خواسته که به نیویورک نرود. کیهان نوشته:

«خودداری آقای روحانی از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند پاسخ دندان‌شکنی به اهانت‌های بی‌وقفه ترامپ به ایران اسلامی باشد. ضمن آنکه مگر حضور همه ساله آقای روحانی در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل چه دستاوردی داشته است که با عدم حضور ایشان از دست برود؟»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای دولت در پاسخ، از کیهان به عنوان «قدیمی‌ترین و ارشدترین سخنگوی جریان کوچک ولی قدرتمند "نه به دیپلماسی" در ایران» یاد کرده و گفته «استدلال برای عدم حضور در مجمع از ترس امکان حضور در جلسه شورای امنیت» غلط است.

برخی رسانه‌های داخلی از اختلاف نظر بین ظریف و روحانی درباره سفر او به نیویورک خبر داده بودند. صبح سه‌شنبه اما روابط عمومی وزارت خارجه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که اختلاف وزیر خارجه با نهاد ریاست جمهوری پیرامون سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد «بی‌اساس» است.

احمد جنتی پیش از این در اجلاس مجلس خبرگان که در غیاب روحانی برگزار شد هشدار داده بود که برخی می‌خواهند به نیویورک بروند که با ترامپ دیدار کنند. محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی سخنان رئیس خبرگان رهبری را به حرف‌های کوچه و بازاری تعبیر کرده بود. واعظی گفته بود:

«از همه بزرگان کشور می‌خواهم وقتی می‌خواهند سخنرانی یا مصاحبه کنند، بیشتر بررسی کنند تا مطالبی که می‌گویند را مردم بیشتر باور کنند.»

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفته است ترامپ می‌تواند با یک سخنرانی قیمت ارز را در بازارهای ایران بالا و پایین ببرد. بنابراین بهتر است حسن روحانی به جای سفر به نیویورک به مشکلات داخلی بپردازد.

برخی رسانه‌های اسرائیلی پیش‌بینی کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو، تخست‌وزیر اسرائیل همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اجلاس شورای امنیت درباره ایران حضور داشته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدرضا کیانفر

    کمال دهقانی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رییس جمهور در سازمان ملل نسبت به زیادی‌خواهی‌های آمریکا هشدار دهد، دوست گرامی آقای دهقانی، از شما انتظار می رود عاقلانه توصیه بفرمایید، این فرمایش شما بنزین ریختن به روی آتش است، عزیز محترم، آقای رئیس جمهور وظیفه دارد به هشدار آقای ترامپ که از حدود دو سال پیش به ما داده پاسخ دهد و مانع اجرای تحریمهای کمرشکن که در 13 آبان فرا می رسد گردد نه اینکه هشدار دهد، سرور ارجمند، ما 13 آبان 58 بدون هشدار به سفارت آمریکا حمله و گروگانگیری کردیم و چنان ضربه مهلکی به آن کشور زدیم که در طول تاریخ نخورده بود، اکنون وظیفه داریم برای جبران آن اشتباهمان هر چه زودتر: 1- برای رفع تهدیدات خارجی با آقای ترامپ مذاکره کنیم، 2- جهت حل مشکلات داخلی حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی را به رسمیت شناسیم، باتشکر از توجه شما،

  • سیمین

    وقتش رسیده یه بار برای همیشه بفهمن که آمریکا قدرت بلامعارض جهانه و با مرگ بر این و اون گفتن ره به هیچ جا نمیبرن .....یا باید به غلط کردم بیفتن یا تا پایان امسال کارشون تمومه

  • نادر

    میخائیل گور باچف در کتاب پروستریکا به مطلبی به این مضمون اشاره میکند : که ما با وجود زرادخانه های عظیم نظامی از جمله آخرین مردمانی بودیم که پی به ارزش دانائی بردیم. وفروپاشی سیستم اتحاد شوروی از اینجا آغاز شد .دانائی به حقایقی که در جهان اتفاق می افتد و ما خواه ونا خواه از ان تاثیر می پذیریم .ضروری ترین کار برای نظام جمهوری اسلامی درک حقایق است .حقیقت تلخ است اما فروپاشی یک تاریخ تلختر.

  • نادر

    گویا کارشناس محترم حقوق بین الملل اقای مولائی فراموش کرده اند که مشکلات داخلی بوجود آمده ناشی از همان سخنرانی های ریاست جمهور آمریکا می باشد وبا گوش نکردن وشرکت در یک اجلاس نمی توان مشکلات وبحرانهای داخلی را حل کرد .چه موافق وچه مخالف حقیقت این است که در این بزنگاه تاریخی گزینه های زیادی نداریم یا باید مانند دون کیشوت به جنگ با اسیاب های بادی برویم وبرای عالمیان رجز خوانی کنیم کاری که چهل سال انجام داده وثمره انرا لمس می کنیم .یا برای اولین بار در جمهوری اسلامی منافع جمعی یک ملت زخم خورده واز پا افتاده را به منافع جناحی وباند بازی درون حکومتی ترجیح دهیم .دولتمردان باید اگاه باشند فرصت زیادی ندارند صبر این ملت تا ابد ادامه نخواهد داشت .اقتداری که با یک گفتگو از دست برود اقتدار نیست وحشت است .وحشت از عریانی حقیقتی که تاریخ یک سرزمین را به لبه پرتگاه کشانده است.

  • Faryad

    یک قاضی فدرال در آمریکادر واشینگتن روز دوشنبه ۱۹ شهریور ایران را به پرداخت ۱۰۴ میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان محکوم کرد. در بمب‌گذاری برج های «الخبر»، ۱۹ آمریکایی کشته و ۳۷۲ نفر مجروح شدند و دو نفری که کاميون نفتکش را پارک کرده و با يک ماشين شورلت از محل دور شده بودند، بعدا توسط پليس سعودی دستگیر شدند. تحقیقات اف بی آی درباره پرونده بمب‌گذازی «الخُبَر» در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۱ به تنظيم ادعانامه‌ای عليه ۱۳ عضو حزب الله لبنان منجر شد. یک دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۶ ایران را به اتهام آنچه که دست داشتن در این انفجار خواند، به پرداخت ۲۵۴ میلیون دلار به خانواده‌های ۱۷ قربانی این انفجار محکوم کرد. در کیفرخواست ۲۰۹ صفحه‌ای این دادگاه آمریکایی اشاره شده بود که کامیون بمب‌گذاری شده مورد استفاده در انفجار الخبر، در یک پایگاه نظامی در دره بقاع که تحت کنترل حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران است، تجهیز شده بود و این حمله با مجوز آعلی خامنه‌ای، صورت گرفته است.