ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه: ضرورت توافق تازه بین اوپک و غیراوپک

همزمان با افزایش قیمت نفت، وزیر انرژی روسیه می‌گوید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک می‌توانند توافق‌نامه درازمدتی را در دسامبر امضا کنند. آمریکا می‌خواهد عربستان و روسیه تولید خود را افزایش دهند.

در حالی‌که در بازار جهانی قیمت نفت بیشتر می‌شود، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه خواهان بستن قرارداد جدید و درازمدت بین کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیرعضو اوپک شد. از سوی دیگر آمریکا در صدد است که روسیه و عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت ترغیب کند.

عکس از آرشیو

خبرگزاری تاس سه‌شنبه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور اعلام کرد که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته است که در ماه دسامبر کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیرعضو توافق‌نامه جدید و درازمدتی را برای تنظیم بازار نفت جهانی امضا کنند. او توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه نداد.

در ماه ژوئن گذشته اوپک و کشورهای غیرعضو اوپک تصمیم به بازگشت به ۱۰۰ درصد رعایت کاهش تولید نفت که در ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد، گرفتند. اما در ماه‌های بعد کاهش تولید در ونزوئلا و چند کشور دیگر این کشورها را وادار به عدم پایبندی به این تصمیم کرد.

کشورهای عضو اوپک، روسیه و چند کشور غیرعضو دیگر در ماه نوامبر ۲۰۱۶ توافق کردند که از ژانویه ۲۰۱۷  تولید روزانه نفت خود را یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش دهند و مانع از سقوط قیمت‌ نفت شوند.

در توافق‌ نوامبر ۲۰۱۶ مقرر شد ایران، نیجریه و لیبی که میزان تولید نفت آن‌ها به دلیل تحریم و بحران کاهش یافته، تا رسیدن به سطح تولید قبلی خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شوند.

این سیاست که دست‌کم تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت به افزایش ۴۰ درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر شد.

با این حال تولید نفت در عربستان سعودی، عراق، کویت، امارات متحده عربی و نیجریه افزایش پیدا کرده، اما در لیبی، ونزوئلا، آنگولا و ایران کاهش داشته است.

در آستانه تحریم نفتی ایران که قرار است از ماه نوامبر آغاز شود، کشورهای تولیدکننده نفت خام عضو اوپک و کشورهای غیرعضو بر سر افزایش تولید نفت خام در جهان به میزان یک میلیون بشکه در روز توافق کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دستور خروج از توافق هسته‌ای (برجام) و بازگرداندن برخی تحریم‌ها علیه ایران، مجوز صدور تحریم‌های نفتی علیه ایران را صادر کرد و پس از آن گزارش شد که واشنگتن با ریاض، متحدش در اوپک برای جبران کاهش عرضه نفت در بازار بر اثر این تحریم‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت این کالا هماهنگی کرده است.

افزایش قیمت نفت

در همین حال به‌دلیل تحریم‌های شدید آمریکا علیه صنعت نفت ایران و به‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای آن‌که سایر تولیدکنندگان عمده دیگر برای مقابله با اختلالات احتمالی بازار کمبود نفت را جبران کنند، روز سه‌شنبه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور قیمت نفت افزایش یافت.

نفت سبک وست تگزاس اینترمیدیت که به‌عنوان شاخص قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود، با افزایش ۶۵ سنت به قیمت آن، به بشکه‌ای ۶۷ دلار و ۷۰ سنت رسید که دو درصد نسبت به آخرین قیمت آن گران‌تر شد. نفت خام آمریکا نیز ۳۸ سنت افزایش قیمت داشت و به بشکه‌ای ۷۷ دلار و ۷۵ سنت رسید که ۰,۵ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

استفان اینس، مدیر تجارت در آسیا و اقیانوس آرام شرکت OANDA در سنگاپور می‌گوید: «انتظار می‌رود که بازارهای جهانی فشار قیمت قابل ملاحظه‌ای را به‌دلیل تحریم ایران تحمل کنند.»

واشنگتن بر کشورهای دیگر فشار وارد می‌کند که واردات نفت خود از ایران را متوقف یا کاهش دهند این فشارها از جمله بر متحدانش، ژاپن و کره جنوبی و همچنین هند به‌عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران دیده می‌شود.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا روز گذشته (دوشنبه) با خالد فلیح، وزیر انرژی در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد. او روز پنج‌شنبه آینده نیز با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه دیار خواهد کرد.

روسیه، آمریکا و عربستان سعودی سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان هستند که تقریباً یک سوم از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز  مصرف روزانه نفت خام را در اختیار دارند. تولید این سه کشور در مجموع از سپتامبر ۲۰۱۴، ۳,۸ میلیون بشکه افزایش داشته است که این بیشتر از بالاترین تولید روزانه، یعنی ۳ میلیون بشکه در روز است که ایران طی سه سال گذشته توانسته بود انجام دهد.

ریک پری می‌خواهد روسیه و عربستان سعودی قانع کند که تولید نفت خود را افزایش دهند. وزیران انرژی آمریکا و روسیه احتمالاً درباره بازار جهانی نفت و تبادلات میان اوپک و بزرگ‌ترین تولیدکننده آن عربستان سعودی و همچنین کشورهای غیر عضو اوپک گفت‌وگو کنند.

در کشورهای آسیایی شماری زیادی از پالایشگاه‌ها به‌دنبال تحریم نفت ایران به‌دنبال نفت جایگزین آن هستند. واردات نفت خام کره جنوبی و ژاپن از آمریکا در ماه سپتامبر رکورد شکست.

در همین حال، تولیدکنندگان آمریکایی به دنبال اختلافات تجاری بین واشنگتن و پکن به دنبال خریداران جدید برای نفت خام خود هستند که پیش از آن به چین می‌فروختند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.