ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح «ایثار» بسیج: کارگران یک روز بدون دریافت مزد کار کنند

«شیفت خدمت» طرح سازمان بسیج کارگری است برای «کار بدون مزد» کارگران همزمان با مانور نظامی سپاه پاسداران. مسئولان بسیج می‌گویند: چهل هزار کارگر در این طرح حضور دارند.

کارگران ایران گاه نزدیک به یکسال دستمزد نمی‌گیرند. با این حال «بسیج کارگری» با طرح تازه‌ای می‌خواهد کارگران را به یک روز کار مجانی تحت عنوان «شیفت ایثار» مجبور کند.

اعتراض کارگران حفاری معراج

شماری از کارگران ایران، سه شنبه ۲۰ شهریور را بدون دستمزد کار می‌کنند. این خبر را چند روز پیش علی‌حسین رعیتی‌فرد رئیس سازمان بسیج کارگری اعلام کرد.

او گفته است که این اقدام همزمان با برگزاری مانور سپاه پاسداران انجام می‌شود و « ۴۰ هزار کارگر بسیجی به جای شرکت در رزمایش میدان رزمی در خود کارخانجات اقدام به برگزاری شیفت ایثار می‌کنند.».

رعیتی‌فرد هدف از این اقدام را «کمک به کشور در شرایط جنگ اقتصادی» عنوان کرده و گفته است که در روزهای بعد نیز ادامه خواهد داشت.

در پیوند با همین موضوع مسئولان پایگاه‌های بسیج کارگری در چند شهر ایران گفته‌اند که این طرح در شماری از واحدهای تولیدی اجرا شده است.

محمد سلیمانی فرمانده پایگاه بسیج کارگری تهران گفته است: این طرح به صورت متمرکز در ۳۰ کارخانه و بیش از ۱۲ شهرستان استان تهران برگزار می‌شود و بالغ بر ۵ هزار کارگر که او آنها را «بسیجی» نامیده در آن شرکت می‌کنند.

فرمانده بسیج کارگری بروجرد، گیلان، کرمانشاه، زنجان، گلستان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و چند استان دیگر نیز به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که اجرای این طرح در «شیفت شب» چندین واحد تولیدی اجراء شده است.

به گفته آنها در برخی از واحدهای تولیدی کارگران پس از پایان ساعت کار به صورت «داوطلبانه» و «بدون دستمزد» کار کرده‌اند.

محمدعلی محرابی رئیس سازمان بسیج کارگری اصفهان هم گفته که این طرح از دو سال پیش در دستور کار بسیج کارگری قرار گرفته است.

طرح شیفت ایثار در شرایطی اجرا شده که کارگران در بسیاری از واحدهای تولیدی چندین ماه دستمزد معوق دارند.

مسئول سازمان بسیج کارگری گفته که این نیروی نظامی حاضر است برای «رفع اختلاف کارفرمایان و کارگران» دخالت کند و این موضوع را به مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    یک بار هم شده این طرح ایثار را کارفرمایان محترم اجرا کنند . مثلا یک روز به کارگران مرخصی با حقوق بدهند. یا یک روز رئیس ، مالک یا مدیر عامل بیاید پای خط تولید و به جای او یک نفر کارگر برود روی مبل استراحت کند ، قهوه و چای بنوشد و موزیک گوش کند .....

  • Ali

    ۴۰ هزار کارگر بسیجی? خالی بند بند ناف شماها را با قیچی خاله بند انداز بریدن

  • کارو

    رایگان کار کردن یک استثنا نیست، قانون نظام منحط و ضدبشری سرمایه داری است. کارگر همواره بخشی از ساعات کاری خود و بخش اعظم آن را به رایگان برای سرمایه دار کار میکند. درواقع اگر اینگونه نباشد که سرمایه داری به هدف خود نرسیده و باید جای خود را به «کنترل کارگری» بسپارد. همواره بخشی از ساعات کاری یک کارگر به تولیدی ارزشی اختصاص دارد که اختصاصا به سرمایه دار رسیده، و فقط و تنها فقط آن مقدار از ارزش تولید شده توسط کارگر به وی داده می شود که برای بازتولید نیروی کار (یعنی از گرسنگی نمردن) کافی باشد، تا کارگر فردا هم بتواند به کارخانه بیاید و استثمار شود و برای سرمایه دار تولید ارزش کند. امادر این مورد خاص ببینیم سود سیستم (سپاه و سرمایه داران که همدست هم هستند) از این اجبار کثیف و تظاهر به ایثار چقدر است: حداقل حقوق کارگر ایرانی 1 میلیون و 114 هزار تومان است که با اندکی حق بیمه (برای اقلیتی از کارگران) و حق عائله مندی و غیره همراه است. اگر برای سادگی کار حقوق را 1 میلیون و 200 هزار تومان در نظر بگیریم، هر روز حقوق کارگر 40 هزار تومان خواهد بود. 40 هزار کارگر در این روز حقوق مسلم خود را که حداقل حق ایشان هم هست دریافت نمیکنند، بنابراین 1 میلیارد و 600 میلیون تومان در این روز از حق مسلم کارگران دزدیده خواهدشد. اما این ماجرا استثنا نیست و یک روال است. بسیج و سپاه با این مانور اعلام میکنند که همه باید مزدور ما باشد و برای ما رایگان کار کنید. کارگر قطعاً مزدوری را نمیپذیرد.

  • کارگر

    ▪️4000آقازاده در اروپا و آمریکا زندگی میکنند. ▪️30میلیارد دلار در 2ماه از کشور خارج شده است. ▪️150هزار میلیارد تومان «وام»در اختیار 110 «بدهکار بانکی»ست. ▪️اما «شیفت ایثار» برای گرفتن «ژست مقاومت» را کارگرانی باید برگزار کنند که طی 3ماه قدرت خریدشان 52درصد کاهش یافته است.