ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح سنای آمریکا برای تحریم گروه‌های شیعه عراقی وابسته به سپاه

با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا در جنوب عراق، جمهوری‌خواهان پیش‌نویس طرحی را برای شناسایی گروه‌های شیعه به عنوان گروه‌های تروریستی آماده کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که سه سناتور جمهوری‌خواه در سنای آمریکا پیش‌نویس طرحی را آماده کرده‌اند که بر اساس آن گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی مرتبط با سپاه پاسداران تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گیرند. قرار است ابتدا فهرستی از این گروه‌ها تهیه شود.

سنای آمریکا  (عکس آرشیو)

خبرگزاری رویترز گزارش داده که بر اساس متن پیش‌نویس طرح جمهوریخواهان در سنای آمریکا، قرار است گروه‌های شبه‌نظامی مانند عصاب اهل حق، خشد شعبی و سپاه بدر تحت تحریم‌های ویژه گروه‌های تروریستی قرار گیرند. وزارت خارجه آمریکا هم فهرست این گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران را منتشر خواهد کرد.

این طرح، «قانون تحریم نایبان تروریستی ایران» نامگذاری شده و سه سناتور به نام‌های دیوید پردیو،‌ تد کروز و مارکو روبیو حامی آن هستند. سناتور تد پو نیز به دنبال ارائه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا است.

هنوز مشخص نیست که پیش‌نویس طرح یاد شده چه زمانی آماده می‌شود و در اختیار کنگره آمریکا قرار می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داده بود که عراق به پایگاه موشکی سپاه پاسداران تبدیل شده. وزارت خارجه ایران اما این خبر را تکذیب کرده و وزارت خارجه عراق هم رسماً اعلام کرده بود که انتشار این خبر سبب شگفتی مسئولان عراقی شده است.

از جمعه هفته گذشته تاکنون تنش بین گروه‌های شیعه عراقی مرتبط با سپاه با دیپلمات‌های آمریکایی در عراق بالا گرفته است. بعد از آنکه معترضان به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند و ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند، سه خمپاره به نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد اصابت کرد. یک روز بعد، به یک روایت سه کاتیوشا و به روایتی دیگر سه خمپاره به نزدیکی کنسولگری آمریکا در بصره در حوالی فرودگاه این شهر اصابت کرد. منشأ این حملات مشخص نیست.

کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه ۲۰ شهریور با انتشار بیانیه‌ای به جمهوری اسلامی هشدار داد که چنانچه گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق به سفارتخانه این کشور در بغداد یا کنسولگری آمریکا در بصره تعرض کنند، پاسخ «سریع و قاطعانه» می‌دهد. کاخ سفید اعلام کرده که ایران را مسئول تعرض گروه‌های شبه‌نظامی شیعه به ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در عراق می‌داند.

کنسولگری ایالات متحده در بصره هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای از «حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان عراقی برای بیان مطالباتشان از دولت این کشور و ابراز عقیده‌شان» دفاع کرده و از شهروندان عراقی خواسته بود که «از خشونت و از حمله به مراکز دولتی و ساختمان‌هایی که در تملک اشخاص قرار دارد خودداری کنند.»

اعتراضات در جنوب عراق به کمبود آب آشامیدنی و وضع بد معیشتی مردم فعلاً فروکش کرده. در این میان مقتدی صدر (ائتلاف سائرون) و هادی عامری (ائتلاف فتح) نیز با یکدیگر دیدار و پیرامون تسریع در تشکیل دولت و معرفی روسای سه‌گانه توافق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.