ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جار و جنجال پیرامون بازداشت طلبه‌های فیضیه قم

دادسرای ویژه روحانیت پنج طلبه را بازداشت کرده. مخالفان دولت می‌گویند طلبه‌ها مظلوم واقع شده‌اند. دولت می‌گوید از طلبه‌ها شکایتی ندارد.

دادسرای ویژه روحانیت قم  ۵ نفر از طلبه‌های معترض را بازداشت کرده است. حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و از حامیان محمود احمدی‌نژاد از بدرفتاری ضابطان با طلبه‌ها خبر داده. دادسرای ویژه روحانیت قم تکذیب کرده. دولت هم اعلام کرده که از طلبه‌ها شکایت نکرده است.

تجمع ۱۵ مرداد طلبه‌های حوزه علمیه در قم: سرتان را زیر آب می‌کنیم

دادسرای ویژه روحانیت قم با انتشار اطلاعیه‌ای در خبرگزاری «میزان» اعلام کرده که به دنبال شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پنج نفر از طلبه‌هایی که در تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه قم شرکت کرده بودند تلفنی به دادسرا احضار شده‌اند. دو نفر از طلبه‌های بازداشتی بعد از بازجویی بلافاصله آزاد شدند و سه طلبه دیگر به دلیل عدم تأمین وثیقه ابتدا به ضابطین تحویل داده شدند، اما بعد از تخفیف قرار در کمتر از ۲۴ ساعت آزاد شدند.

حمید رسایی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که رد صلاحیت شده و یکی از حامیان محمود احمدی‌نژاد است با انتشار پیامی در توییتر از بدرفتاری با طلبه‌های بازداشتی خبر داده و نوشته است:

«استفاده دادگاه ویژه روحانيت از چشم‌بند، دستبند و نگهداری در سلول انفرادی برای پنج روحانی شرکت‌کننده در تجمع قانونی فیضیه که در اعتراض به وضعيت آشفته اقتصادی و انفعال دولت برگزار شده بود، آن هم باشکایت دولت حسن روحانی و به بهانه تابلو "استخر فرح در انتظارت" واقعاً جای سئوال دارد، چرا؟»

در تجمع ۲۵ مرداد طلبه‌های مدرسه فیضیه قم شعار «آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح در انتظارت» بعد از اعتراض ناصر مکارم شیرازی، در رسانه‌های طرفدار دولت پربازتاب شد. مکارم شیرازی که از سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی درباره «اشرافیت مذهبی» و «سکولاریسم حوزوی» ناخشنود بود، این شعار را به تهدید به قتل «رئیس جمهور محترم» تعبیر کرده بود. حسن روحانی نیز در جلسه پاسخگویی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استناد به همین شعار اعلام کرد که او را به قتل تهدید کرده‌اند.

دادسرای ویژه روحانیت اعلام کرده که با طلبه‌ها بدرفتاری نکرده و حتی آن‌ها بازداشت هم نشده‌اند، بلکه تلفنی احضار شده‌اند. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی نیز پنجشنبه ۲۲ شهریور در گفت‌و‌گو با رسانه‌های داخلی اعلام کرده که دولت از طلبه‌ها شکایت نکرده است:

«دولت شکایت خود را به طور کلی در دستگاه قضایی مطرح کرد. آخرین پیش‌نویس شکایت را که مدیر ما امضا کرد و فرستاد، دیدم. اسم [فرد خاصی] در آن نبود. ما در متن ارسالی به قوه قضائیه آوردیم "از کلیه کسانی که در آن ماجرا دخالت داشتند شکایت می کنیم" چون بعید است کار فردی باشد بنابراین هر کسی دخالت داشته شامل این شکایت می‌شود. جرم مشهود و آن هم تهدید به قتل است که جنبه عمومی دارد. دستگاه قضایی تکلیف دارد رسیدگی کند که البته مقامات قضایی نیز مشهود بودن جرم را تأیید و اعلام کردند ورود می‌کنند.»

 قرار است روحانی ۱ مهر سال جاری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر ‌کند. احتمال دارد که در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست دونالد ترامپ تشکیل می‌شود، روحانی و ترامپ با یکدیگر دیدار کنند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده. شعار «استخر فرح» که گفته می‌شود یک حرف رمز است، به احتمال مذاکره روحانی با ترامپ اشاره دارد. طرفداران «نه به دیپلماسی» می‌گویند بهتر است روحانی به جای سفر به نیویورک، به مشکلات داخلی بپردازد.

لعیا جنیدی، مشاور حقوقی رئیس جمهوری اسلامی گفته است دولت فهرستی از اشخاصی که در ماجرای فیضیه دخالت داشتند تهیه نکرده، بلکه پیگیری این ماجرا را به قوه قضائیه سپرده است: به ابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابراهیم

    طبق معمول مانند هر توطئة ای دیگری که در کشور اتفاق میفتد, سرنخ این تجمع "خود جوش" طلاب در قم نیز از ابتکارات سپاه بود. "سپاه به دروغ اعلام کرده که در برگزاری تجمع طلاب دخالتی نداشته و تجمع خودجوش بوده. شماره پیامکی گردان امام حسین سپاه برای اعضایش جهت شرکت در این تجمع؛ در آخرهم اضافه کرده حضور الزامیست."