ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله ائتلاف عربی به جاده حدیده ـ صنعا در یمن

در پی شکست مذاکرات صلح یمن در ژنو، نیروهای دولت یمن و ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی حملات خود به بندر حدیده را تشدید کرده‌اند. آن‌ها جاده حدیده به صنعا را مسدود کردند.

نیروهای ارتش یمن، که توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شوند، جاده اصلی حدیده به صنعا را مسدود کردند. این جاده از آن نظر مهم است که شیعیان حوثی کنترل هر دو شهر را در دست دارند.

نیروهای دولتی یمن با حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به بندر حدیده حمله کرده‌‌اند ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، ائتلاف نظامی عربی به‌رهبری عربستان سعودی که از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود، پس از شکست مذاکرات صلح روز شنبه گذشته در ژنو، حملات خود به بندر حدیده را شدت بخشیده است.

سازمان ملل که قصد داشت مذاکرات صلح بین دولت یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی و شیعیان حوثی را هدایت کند و مانع از حمله به بندر حدیده شود، نتوانست به این مهم دست یابد.

حدیده از این نظر اهمیت دارد که بیشترین مواد غذایی و مورد نیاز مردم یمن از این بندر وارد می‌شود و با حمله به این شهر و ناامنی در آن، کشوری که دچار بحران گرسنگی و بیماری است از این کمک‌ها محروم می‌ماند. سازمان ملل از این بابت نگران است.

ائتلاف عربی بارها گفته است که با به‌دست گرفتن کنترل حدیده می‌تواند از یک سو خطوط ارتباطی حوثی‌های مورد حمایت ایران را قطع کند و از سوی دیگر آن‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند.

یک منبع نظامی نزدیک به ائتلاف عربی به رویترز گفت: «پس از آن‌که نیروهای حمایت‌شده توسط امارات متحده عربی کنترل جاده را به‌دست گرفت، ورودی اصلی حدیده که به صنعا منتهی می‌شود، بسته شد.»

ساکنان حدیده می‌گویند دروازه اصلی شرق این بندر توسط بمباران‌ جنگنده‌های ائتلاف عربی آسیب دیده و درگیری‌های نظامی در خیابان‌های اطراف جاده اصلی ادامه دارد.

جاده دیگری نیز وجود دارد که هنوز می‌تواند امکان ارسال کمک‌ها از حدیده در ساحل غربی یمن به پایتخت در شمال را فراهم کند.

حوثی‌ها اعلام کردند که محمد عبدالملک صالح عاطف فرمانده لشکر ۱۴۰ و سرلشکر صلاح محمد قیری فرمانده لشکر ۱۹۰ پدافند هوایی آن‌ها، در جبهه ساحل غربی در جنوب شهر حدیده کشته شدند.

شیعیان حوثی حملات جدید ائتلاف عربی به حدیده را «یکی از بزرگترین عملیات در ساحل غربی» توصیف کرده‌اند که تاکنون ۶۰ حمله هوایی در آن صورت گرفته است.

شبکه العربیه به‌نقل از منابع محلی گفته است که نیروهای ارتش یمن به‌طور کامل میدان مطاحن دریای سرخ، ورودی خیابان خمسین، منطقه کارخانه‌های اخوان ثابت و بخشی از خیابان صنعاء را به کنترل خود درآورده‌اند.

از سوی دیگر شیعیان حوثی از دفع «بزرگترین حملات» نیروهای وابسته به دولت یمن و ائتلاف عربی در در حدیده خبر دادند. یک منبع نظامی از حوثی‌ها نیز گفته است که هشت خودروی زرهی آمریکایی منهدم، ۱۵ نفر از آن‌ها کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ به‌منظور پشتیبانی از دولت عبد ربه منصور هادی وارد جنگ یمن شد. این ائتلاف موفق شده است که بخش بزرگی از مناطق جنوبی یمن را به‌تصرف خود در آورد. جنگ یمن را جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران نیز می‌دانند.

شنبه گذشته، ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور یک تلاش دیگر برای پیشبرد مذاکرات صلح در یمن شکست خورد زیرا هیئت نمایندگی شورشیان حوثی نتوانستند در آن حضور یابند. عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌ها شنبه در تلویزیون المناره، وابسته به انصارالله گفت که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی مانع سفر هیأت نمایندگی حوثی‌ها به ژنو شده است. حوثی‌ها جمعه گفته بودند که هنوز منتظر تضمین سازمان ملل برای حفظ امنیت هواپیمای حامل هیأت نمایندگی این گروه در پرواز به ژنو هستند تا عربستان سعودی به ردگیری و انهدام آن دست نزند. آن‌ها تقاضا داشتند که شماری از مجروحان را نیز از یمن خارج کنند. خالد الیمنی، وزیر خارجه دولت منصور هادی اما مقصر اصلی در شکست مذاکرات را حوثی‌ها دانست و گفت «اگر برای رسیدن به صلح صداقت داشتند، حتماً می‌آمدند.»

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اما تأکید کرد که روند مذاکرات صلح هنوز شکست نخورده‌است و توافق برای تخلیه مجروحان و بیماران از صنعا، پایتخت یمن (که در دست حوثی‌ها است) به قاهره، پایتخت مصر به دست آمده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • xxx

    خوبه که حداقل در تیتر زدن انصاف داشته باشید؛ دولت مستعفی و فراری یمن