ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات علیه بشار اسد در ادلب

معترضان علیه روسیه و ایران هم شعار دادند. شعار اصلی آنها همان شعار آغاز تظاهرات بود: «مردم خواستار سرنگونی رژیم هستند» و «جایگزینی برای سرنگونی رژیم وجود ندارد».

مخالفان بشار اسد در ادلب ظهر جمعه ۱۴ سپتامبر/ ۲۳ شهریور به خیابان آمدند. آنها پرچم سه رنگ سبز، سفید و سیاه با ستاره‌های حک شده بر آن را همراه داشتند؛ همان نشان مخالفان بشار اسد در سال ۲۰۱۱.

تظاهرکنندگان در ادلب نوشته‌اند: «هیچ جایگزینی برای سرنگونی نظام وجود ندارد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده که مخالفان بشار «خیابان‌ها را پر کردند» و «شعارهای علیه بشار اسد شنیده می‌شد».

شبکه خبری عربی «الجزیره» نیز تظاهرات علیه بشار اسد و روسیه را «گسترده» توصیف کرد که در «بیش از هفتاد نقطه ادلب» و شهرها و روستاهای کوچک دیگر انجام شد.

برپایه این گزارش معترضان سکوت جامعه بین‌المللی علیه حملات نظامی بشار اسد و حامیانش به ادلب را محکوم کردند و خواستار حفاظت جامعه بین‌المللی از چهار میلیون غیرنظامی از جمله حدود یک میلیون کودک در این استان در مقابل حملات نظامی رژیم بشار اسد شدند.

معترضان دست‌نوشته‌های به همراه داشتند که بر آن نوشته بود: «آزادی ابدی از بشار اسد». معترضان همچنین شعار می‌دادند: «هیچ جایگزینی برای سقوط نظام وجود ندارد». «مردم خواهان سرگونی نظام هستند» از دیگر شعارهای معترضان بود.

آنها همچنین علیه توافق نظامی بشار اسد و روسیه برای اقدام نظامی علیه ادلب شعار دادند.

نیروهای نظامی بشار اسد از هفته گذشته حملات نظامی به ادلب را آغاز کرده‌اند. بنا بر گزارش رسانه‌ها در جریان این حملات ده‌ها غیرنظامی کشته شدند.

بشار اسد و حامیان او، جمهوری اسلامی ایران و روسیه، به بهانه تسلط «گروه‌های تروریستی» بر ادلب حمله نظامی به این استان را در دستور کار قرار داده‌اند.

وصام زرقا مدرس دانشگاه در ادلب اما به خبرگزاری «آسوشیتد‌پرس» گفته که ادعای تسلط نیروهای نزدیک به القاعده بر ادلب نادرست است و تظاهرکنندگان نیز امروز با همراه داشتن پرچم سه رنگ  ادعای بشار اسد در این باره را رد کردند.

این حملات با واکنش کشورهای دیگر روبرو شده اما تا به حال اقدام عملی برای مقابله و یا جلوگیری آن صورت نگرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صبح جمعه ۱۴ سپتامبر تلفنی با اعضای شورای امنیت درباره آخرین تحولات سوریه گفت و‌گو کرد. خبرگزاری «رویترز» درباره محتوای این گفت و‌گو جزئیات بیشتری را منتشر نکرده است.

او قرار است که دوشنبه ۱۷ سپتامبر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سوچی دیدار کند.

دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه نسبت به اقدام نظامی و بمباران ادلب توسط بشار اسد هشدار داده و نیروهای نظامی خود را در مرز سوریه به حالت آماده‌باش قرار داده است.

به گزارش منابع خبری و نهادهای بین‌المللی ناظر بر وضعیت سوریه، از آغاز حملات بشار اسد به ادلب بیش از ۴۰ هزار تن آواره شده‌اند.

ادلب یکی از مناطقی است که هنوز بشار اسد بر آن مسلط نشده است و نزدیک به ۱,۵ میلیون تن از آوراگان سوری به این استان گریخته‌اند. معترضان در تظاهرات امروز گفته‌اند که نمی‌خواهند در مناطق تحت کنترل بشار اسد زندگی کنند.

یک ویدئو از تظاهرات را در ادامه ببینید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Arman

    مساله سوریه آنقدر پیچیده شده است که انسان نمیتواند جانب دار باشد. از طرفی رزیم اسد رژیمی استبدادی و فاشیستی است ولی غیر مذهبی است از طرف دیگر مخالفان مسلح ادمی خوارگانی هستند مذهبی و فاشیست. ترکیه و غرب به دنبال تجزیه کشور هستند و نیرو های دموکراتیک سوری توان به دست گیری قدرت را ندارند. تنها دو راه میماند که آن هم انتخاب بین طاعون و وبا است. تجربه افغانستان، عراق و لیبی نشان داد که غرب خواهان دموکراسی نیست. واقعا چه باید کرد؟

  • کارو

    اگر نیروهای تروریست اقاعده و نزدیکان به ترکیه در ادلب نبستند، پس اردوغان چرا مانند مرغ پرکنده خود را به در و دیوار میزند تا جلوی هرگونه حمله به ادلب را بگیرد؟؟ این هم از آن دروغ های رسانه ای است که به بهانۀ مخالفت با جمهور یاسلامی و اسد به خورد مردم ایران داده می شود. ترکیه در ادلب از طریق گروه های تروریستی نفوذ دارد و پرچم مزبور را هم اتفاقا ارتش آزاد به کار میبرد که توسط رژمی ترکیه به صورت کنتراتی ایجاد شد. ترکیه می ترسد حمله به ادلب به عفرین بکشد و ارتش آزاد هم از عفرین بیرون انداخته شود. اگر گروه غیرتروریست و مخالف اسدی با مشی غیراسلامگرا در ادلب هست، همین اکنون باید تکلیفش را علاوه بر اسد با ترکیه هم روشن کند. نمیتوان به شعارهای ضد اسد که هیچ کاری با ترکیه و اشغالگریش ندارند اعتماد کرد و رادیوزمانه هم نباید بدون توجه به این مسئله این خبر را که به نظر خوراک تبلیغاتی ترکیه ای ها و خبرگزاری آنانولی و ینی شافاک میرسد منتشر میکرد.