ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی به نیویورک می‌رود

وزارت خارجه اعلام کرده به رغم مخالفت‌های جریان «نه به دیپلماسی» رئیس جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که «تصور» می‌کند حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند. مخالفت‌ها با سفر روحانی به نیویورک در روزهای گذشته بالا گرفته بود. بهرام قاسمی گفته است اگر روحانی به نیویورک برود، در حاشیه مجمع عمومی با برخی همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با مقامات دولت ترامپ را ممنوع اعلام کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر نشست شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ برگزار می‌شود. با توجه به پروتکل سازمان ملل درباره دعوت از رهبران کشور‌های جهان برای مشارکت در این نشست، از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی هم دعوت خواهد شد که در این اجلاس شرکت کند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست خبری ۱۴ شهریور خود در نیویورک گفته بود: ترامپ به دنبال صدور بیانیه و قطعنامه در این نشست نیست، بلکه به دنبال فرصتی است که آشکارا درباره نقض حقوق بین‌الملل از سوی ایران و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی صحبت کند. جمهوری اسلامی هم می‌تواند درخواست کند که روحانی در این اجلاس سخنرانی داشته باشد. اما جریان «نه به دیپلماسی» با سفر روحانی به نیویورک و سخنرانی او در شورای امنیت مخالف است. ناصر مکارم شیرازی گفته است که ایالات متحده خواهان خلع سلاح حزب‌الله لبنان و حشد شعبی و حذف سپاه پاسداران است و به کمتر از آن هم رضایت نمی‌دهد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دوشنبه ۲۶ شهریور خود در تهران از سفر روحانی به نیویورک به رغم مخالفت‌ها خبر داده و گفته است:

«تصور من این است که رئیس‌جمهور امسال به مانند سال‌های گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت و در حاشیه آن با تعدادی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

 بهرام قاسمی همچنین در مورد چگونگی حضور ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل و سطح حضور تهران در این اجلاس گفت:

«پس از اتمام بررسی‌های لازم، نحوه حضور ایران در این جلسه اعلام خواهد شد.»

 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران چهارشنبه ۱۴ شهریور با انتشار پیامی در توئیتر ترامپ را متهم به سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت کرد و گفت که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در این جلسه توجهات را از موضوع فلسطین منحرف کند.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری هم هشدار داده بود که ترامپ «با شیطنت» می‌خواهد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با روحانی دیدار کند. رئیس دفتر روحانی اما این اظهارات را از جنس حرف‌های مردم کوچه و بازار دانسته و آن را بی‌اساس خوانده بود.

برخی رسانه‌های داخلی از اختلاف نظر بین ظریف و روحانی درباره سفر او به نیویورک خبر داده بودند. سه‌شنبه هفته گذشته اما روابط عمومی وزارت خارجه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که اختلاف وزیر خارجه با نهاد ریاست جمهوری پیرامون سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد «بی‌اساس» است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به صراحت تاکید کرده که در شرایط کنونی اجازه مذاکره با آمریکا را نخواهد داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ممل

    خواهید دید با تمام مشکلاتی که ترامپ برای مردم ایران درست کرده، به هیچ کدام از اهداف از پیش تعیین شده خود نخواهد رسید و با رویی سیاه کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

  • reza

    حیف از اون پولی که از جیب مردم هزینه میشه برای سفر این ملا به نیویورک ؛ صد حیف... چهار دهه تحریم تراشی با هدف رونق بازار دلالی؛ چپاول مردم و غارت کشور؛