ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باستان‌شناسان مصری یک مجسمه تازه ابوالهول کشف کردند

مجسمه تازه از جنس سنگ ماسه در معبد کوم‌آمبو در استان اسوان به دست آمده. پیشینه این مجسمه به دوران سلسله بطلمیوس در مصر می‌رسد.

وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرده که هیأتی از باستان‌شناسان موفق شده‌اند در معبد «کوم‌‌آمبو» در استان اسوان مصر یک مجسمه جدید «ابوالهول» را کشف کنند. جنس این مجسمه از سنگ ماسه است.

مجسمه ابولهول در معبد کوم‌آمبو در استان اسوان مصر

مجسمه «اِسفینکس» یا ابوالهول (پدر وحشت) غول افسانه‌های مصر باستان و اسطوره ادیپ، آمیزه‌ای از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزین به بال‌های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است. این موجود افسانه‌ای در فرهنگ مصر باستان مظهر آفتاب به شمار می‌آمد. اِسفینکس بزرگ که در مصر قرار دارد از صخره‌ای یکپارچه تراشیده شده‌ و ۲۰ متر ارتفاع و ۷۰ متر طول دارد. خبرگزاری رویترز گزارش داده  که هیأتی از باستانشناسان موفق شده‌اند با تخلیه آب در معبد «کوم‌امبو» در شهری به همین نام در استان اسوان مصر مجسمه تازه‌ای از ابولهول را بیابند.

وزارت آثار باستانی مصر یکشنبه ۲۵ شهریور/ ۱۶ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که جنس این مجسمه از «ماسه سنگ» است و در عملیات کاوش باستان‌شناسی در معبد »کوم‌آمبو» کشف شده. در همین معبد پیش از این مجسمه بطلمیوس پنجم که آن هم از ماسه‌سنگ بود به دست آمد. دودمان بطلمیوسی از ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد نزدیک به ۳۰۰ سال بر مصر باستان حکومت می‌کردند.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی وزارت آثار باستانی مصر گفته است که مجسمه ابوالهول به دوران «بطلمیوس» و حدود ۳۰۵ سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

— بوابة الوطن (@ElwatanNews) 16. September 2018

در قرن هفتم میلادی با تسلط اعراب بر مصر، درک مصری‌ها از دوران فراعنه دگرگون شد. پیامیر اسلام و زندگی او در مرکز توجه قرار گرفت، اما در برخی سنت‌ها و آیین‌های مصری‌ها، همچنان اساطیر مصر باستان به حیات خود ادامه دادند و به تدریج با برخی افسانه‌های قرآنی درآمیختند. در این دوران بود که ابوالهول که زمانی مظهر آفتاب به شمار می‌آمد، به نشانه‌ای از وحشت تغییر ماهیت داد.

در قرن چهاردهم میلادی، با قدرت گرفتن اسلامگرایان تندرو و متعصب، برخی از مجسمه‌های مصر باستان آسیب دید یا نابود شد. على المقريزى یکی از تاریخ‌نویسان مصر در این دوره گزارش داده که به فرمان یکی از مشایخ صوفیه اشخاص متعصب به مجسمه ابوالهول در جیزه مقابل حرم خفره حمله کردند و بینی و گوش این اثر باستانی را بریدند. این واقعه همزمان شد با یک طوفان مهیب شن و چنین بود که این باور خرافی رواج پیدا کرد که ابوالهول از قدرت شیطانی برخوردار است.

در سال‌های گذشته صنعت گردشگری مصر به دلیل ترور و ناآرامی‌های داخلی با بحران روبرو شد و شمار گردشگران در طی ۵ سال به یک‌سوم کاهش یافت. مقامات مصری امید دارند کاوش‌های تازه باستانشناسی به رونق گردشگری در این کشور کمک کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.