ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیامد خشکسالی در کرمان: «کشاورزان به دلیل بدهی بانکی زندان می‌روند»

کشاورزان کرمان دیگر توان هزینه زندگی خود را ندارند. بانک‌ مرکزی هنوز مصوبه دولت برای «امهال بدهی بانکی کشاورزان» را ابلاغ نکرده است.

خشکسالی و گرما هزاران میلیارد تومان به کشاورزان استان کرمان خسارت وارد کرده است. دولت چندی پیش وعده داده بود که برای حمایت از کشاورزان، بدهی بانکی آنان را به مدت سه سال به تأخیر بیندازد. بانک مرکزی اما هنوز در این زمینه اقدام نکرده است. یک مقام مسئول در سازمان جهاد‌کشاورزی استان کرمان می‌گوید: سفره کشاورزان از هر زمان دیگری خالی‌تر است.

خشکسالی و گرما مزارع کشاورزان کرمان را خشکاند.

عباس سعیدی رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان دوشنبه ۲۶ شهریور گفت که کشاورزان «دیگر توان تامین هزینه‌های روزمره زندگی خود را ندارند».

به گفته او کشاورزان خسارت دیده به دلیل عدم توانایی در پرداخت تسهیلات بانکی «نزدیک است به زندان بروند».

سعیدی گرما و خشکسالی را عامل خسارت مالی کشاورزان دانسته و گفته پسته‌کاران در این استان «حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان» خسارت دیده‌اند، ۳۰ هزار تن خرما و ۱۸ هزار تن گردو هم به دلیل گرما از بین رفته است.

یعقوب موسوی مدیرکل جهادکشاورزی جنوب استان کرمان نیز خسارت وارده به کشاورزان این منطقه را سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری و یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته اعلام کرده و از بانک‌ها خواسته است: وام‌های کشاورزان را «امهال کنند».

بانک مرکزی مصوبه «امهال تسهیلات» را ابلاغ نمی‌کند

به گزارش روزنامه «کرمان نو» خشکسالی باعث از بین رفتن ۹۰ درصد محصول پسته‌کاران شده است. آنها چندی پیش از دولت خواسته بودند که با پرداخت «تسهیلات بلاعوض» و «امهال وام‌های بانکی» بخشی از خسارت وارده شده را جبران کند.

در همین راستا خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) ۱۰ شهریور به نقل از احمد انارکی نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی خبر داد: تسهیلات بانکی بلاعوض به پسته‌کاران پرداخت می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال کرمان اما گفته که این خبر «صحت ندارد» و با پیگیری‌های مسئولان جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس دولت امهال بدهی پسته‌کاران را تصویب کرده است.

به گفته او این مصوبه از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده اما بانک مرکزی هنوز آن را به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است.

احمد انارکی هم پس از رد خبر پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان کرمان گفته که «اعطای تسهیلات بلاعوض به پسته‌کاران صرفا یک پیشنهاد بوده که دولت آن را رد کرده است».

او در باره تأخیر در اجرای مصوبه امهال سه ساله بدهی کشاورزان هم گفته است که بانک مرکزی منتظر اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه در باره محل تامین اعتبار «امهال وام‌ها است».

خشکسالی و کاهش بارش طی سال‌های گذشته همراه با عدم خرید محصولات کشاورزان، موجب خسارت‌های فراوان به آن‌ها شده است. عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی فروردین سال جاری گفته بود که «دولت نمی‌گذارد کشاورزان متضرر شوند».

به گفته مقام‌های محلی ۳۱ درصد اشتغال استان کرمان در بخش کشاورزی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.