ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ادلب منطقه «حائل» ایجاد می‌شود

دیدار دو جانبه پوتین با اردوغان به نفع مخالفان اسد تمام شد. ایجاد یک منطقه غیر نظامی عملاً مانع از حمله گسترده ارتش سوریه به آخرین دژ شورشیان می‌شود.

رجب طیب اردوغان در دیدار با ولادیمیر پوتین اعلام کرده بود که بیانیه پایانی مذاکراتش با رئیس جمهور روسیه «امیدواری جدیدی» را برای تمامی منطقه به ارمغان خواهد آورد. بعد از پایان نشست دوجانبه او با پوتین مشخص شد که اردوغان به ایجاد یک منطقه حائل در استان ادلب امیدوار بوده است. ایجاد این منطقه غیرنظامی عملاً حمله گسترده ارتش سوریه استان ادلب به عنوان آخرین مقر شورشیان مخالف اسد را به تعویق می‌اندازد.

دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در سوچی

رؤسای جمهور روسیه و ترکیه دوشنبه ۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور در نشست دوجانبه در شهر سوچی به این توافق دست یافتند که در استان ادلب یک منطقه حائل ایجاد شود. این منطقه بین ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت. ولادیمیر پوتین در یک نشست خبری مشترک اعلام کرد که این منطقه غیرنظامی حائل میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح می‌بایست از ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر ایجاد شود. قرار است واحدهای نظامی سیار ترکیه و روسیه در این منطقه گشت‌زنی داشته باشند. در پی اعلام این توافق، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که هیچ عملیات نظامی در این استان انجام نخواهد شد.

حدود سه میلیون غیرنظامی و هزاران شورشی که اکثریت آن‌ها را اسلامگرایان تندرو مربوط به شبکه القاعده تشکیل می‌دهند در استان ادلب زندگی می‌کنند. در میان شورشیان گروه‌هایی که ترکیه از آن‌ها حمایت می‌کند نیز وجود دارند.

ترکیه از ۳,۵ میلیون پناهنده سوری نگه‌داری می‌کند و به‌گفته اردوغان در حال حاضر بار سنگین «سیاسی و انسانی» را در این زمینه بر دوش می‌کشد. این کشور به تلاش‌هایش به‌منظور یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل بحران ادلب با روسیه و ایران ادامه می‌دهد اما تا کنون ناموفق بوده است.

روسیه و ایران خواهان حمله به ادلب هستند اما ترکیه با این دو کشور هم‌پیمان خود در مذاکرات صلح آستانه، با این حمله موافق نیست.

اردوغان تأکید کرد که «باید با هم تمامی اقدامات لازم علیه گروه‌های تروریستی حاضر در میان مخالفان در ادلب به‌کار برد».

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، خلوصی آکار وزیر دفاع، فاتح دونماز وزیر انرژی، برات آلبایراک وزیر اقتصاد و روخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه در سفر اردوغان به سوچی او را همراهی می‌کنند.

چاووش اوغلو سه روز قبل در یک نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی خود از آمادگی ترکیه برای همکاری با مبارزه با گروه‌های تروریستی در استان ادلب در شمال سوریه برای دستیابی به یک آتش‌بس پایدار خبر داد. چاووش‌اوغلو اعلام کرد که اردوغان و پوتین درباره جزئیات خلع سلاح گروه‌های تروریستی در ادلب گفت‌وگو می‌کند.

خلع سلاح گروه‌‌های تروریستی مسلح در ادلب و بازگشت این نیروها به کشورهایشان و خروج امن گروه‌های مخالف اسد از ادلب به منطقه‌ای حائل در حومه ادلب برای مقابله با یگان‌های مدافع خلق کرد، همزمان با تضمین امنیت پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم و لاذقیه، بسته از پیشنهادهای ترکیه به روسیه است.گفته می‌شود که این پیشنهادها فقط حمله نظامی اسد را به تعویق می‌اندازد. جمعه هفته گذشته هزاران نفر از اهالی ادلب علیه بشار اسد تظاهرات اعتراضی برپا کردند و خواهان تغییر حکومت اسد شدند.

این دومین نشست دو رهبر روسیه و ترکیه در ماه سپتامبر است.

آن‌ها دو هفته پیش در اجلاس سه جانبه تهران با هم دیدار کردند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدارهای سه‌جانبه شرکت داشت.

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.