ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: امنیت نیروهای نظامی روسیه در سوریه افزایش می‌یاید

رئیس جمهور روسیه گفت اصابت موشک به هواپیمای نظامی این کشور در لاذقیه عامدانه نبوده اما اقدامات بازدارنده روسیه قابل توجه خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه گفت اصابت موشک به هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ روسیه در لاذقیه با حادثه سرنگونی دو فروند جنگنده سوخوی ارتش روسیه توسط جنگنده اف ۱۶ ترکیه در سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست، بلکه حادثه لاذقیه در اثر مجموعه‌ای از عوامل تراژیک پیش آمده و عامدانه نبوده است. ولادیمیر پوتین گفت پاسخ تلافی‌جویانه روسیه ارتقای امنیت نیروهای نظامی‌اش در سوریه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه: اصابت موشک به هواپیمای نظامی روسیه عامدانه نبود (عکس آرشیو)

هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ روسیه با ۱۵ سرنشین در حال بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بود که  ۴ جنگنده اف-۱۶ اسرائیلی در حال هدف قرار دادن مناطقی در لاذقیه بودند. سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه در حال مقابله با این حمله بود که هواپیمای نظامی روسیه با ۱۵ سرنشین مورد اصابت قرار گرفت و در دریای مدیترانه سقوط کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سه‌شنبه ۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور در نشست خبری مشترکش با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در پاسخ به خبرنگاران درباره این حادثه گفت:

«مرگ انسان‌ها به ویژه در چنین شرایطی همواره دلخراش و مصیبت‌بار است. قبل از هر چیز مایلم به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت بگویم.»

پوتین در پاسخ به خبرنگاری که این حادثه را با درگیری دو جنگنده اف ۱۶ ارتش ترکیه با سوخوی ارتش روسیه در مرز با ترکیه مقایسه کرده بود گفت:

«این دو حادثه با هم تفاوت دارند. آنکارا جنگنده روسیه را آگاهانه و عامدانه ساقط کرد در حالی که اصابت موشک به هواپیمای نظامی روسیه در لاذقیه محصول شرایطی تراژیک بوده. اسرائیل به جنگنده ما عامدانه شلیک نکرده.»

پوتین اعلام کرد که روسیه این حادثه را بررسی می‌کند و امنیت نیروهای نظامی این کشور در سوریه را افزایش خواهد داد:

«پاسخ تلافی‌جویانه به این اتفاق در درجه اول با هدف تقویت هر چه بیشتر امنیت نیروهای نظامی و زیرساخت نظامی روسیه در سوریه صورت خواهد گرفت. این اقدامات قطعاً برای همه بسیار قابل توجه خواهد بود.»

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه صبح سه‌شنبه گفته بود اسرائیل فقط یک دقیقه قبل از عملیات جنگنده‌های اف ۱۶، روسیه را از حمله موشکی به لاذقیه آگاه کرده است. به گفته کوناشنکوف خلبان‌های اسرائیلی از  هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ ارتش روسیه به عنوان سپر و پوشش استفاده کردند و آن را در معرض حملات سامانه‌های دفاع هوایی سوریه قرار دادند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است که اقدام تحریک‌آمیز اسرائیل با «روح همکاری‌های فی‌مابین روسیه و اسرائیل» کاملاً در تناقض است و به همین سبب روسیه آن را را اقدامی خصمانه تلقی می‌‌کند و حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند. ساعتی بعد از انتشار اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه، سرگئی شوجوی، وزیر دفاع روسیه با آویگدر لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد. شوجوی در این گفت‌وگو مسئولیت حمله به هواپیمای نظامی روسیه را به عهده اسرائیل گذاشت.

بعد از گفت‌وگوی تلفنی وزیران دفاع روسیه و اسرائیل، وزارت دفاع اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به لاذقیه را به عهده گرفت اما اعلام کرد که هواپیمای نظامی روسیه در اثر اشتباه ارتش سوریه هدف قرار گرفته و ایران و حزب‌الله لبنان هم در این حادثه شریک‌اند. وزارت دفاع اسرائیل گفت تأسیسات ارتش سوریه که ایران قصد داشت از آن طریق موشک‌های نقطه‌‌زن و مرگبار برای حزب‌الله ارسال کند را هدف قرار داده است.

رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره حادثه اصابت موشک به هواپیمای نظامی روسیه تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد

    پوتین ی جنایتکار جنگیه و باید محاکمه بشه ..بخصوص در حق مردم ایران ظلم و ستم کرده است