ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: حادثه لاذقیه تأثیری در مأموریت آمریکا ندارد

فرستاده سازمان ملل و نماینده بریتانیا نگران‌ درگیری وقوع جنگ بین کشورها در سوریه‌اند. رئیس جمهور آمریکا اما از پیشرفت مأموریت این کشور در سوریه راضی است.

دوشنبه ۱۸ سپتامبر /۲۷ شهریور هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ روسیه در حال بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بود که  ۴ جنگنده اف-۱۶ اسرائیلی در حال هدف قرار دادن مناطقی در لاذقیه بودند. سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه  با این حمله مقابله می‌کرد  که اشتباهاً هواپیمای نظامی روسیه با ۱۵ سرنشین مورد اصابت قرار گرفت و در دریای مدیترانه سقوط کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که این اقدام را خصمانه تلقی می‌کند و حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند. رئیس جمهور روسیه نیز گفته است که اقدام تلافی‌‌جویانه روسیه عبارت خواهد بود از تقویت هر چه بیشتر امنیت نیروهای نظامی و زیرساخت نظامی روسیه در سوریه. در طی شامگاه گذشته واکنش‌ها به این حادثه ادامه داشت. ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید یادآوری کرد که ارتش آمریکا مأموریتش در سوریه را به خوبی انجام می‌دهد و به زودی این مأموریت به پایان می‌رسد.

شامگاه دوشنبه ۱۸ سپتامبر، واشنگتن: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور لهستان در کاخ سفید

سایر واکنش‌ها:

گفت‌و‌گوی تلفنی پوتین با نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تأثر خود از اصابت موشک به هواپیمای نظامی روسیه را بیان کرد.

رئیس جمهور روسیه اما به اسرائیل هشدار داد که تنها راه پیشگیری از تکرار حادثه سقوط هواپیمای نظامی روسیه این است که اسرائیل در آینده از حملات هوایی به سوریه خودداری کند.

کرملین با انتشار بیانیه‌ای گفته است که پوتین از نتانیاهو خواست به حاکمیت دولت سوریه و به معاهده نظامی با روسیه درباره جلوگیری از درگیری نظامی در خاک سوریه احترام بگذارد و در آینده مانع از وقوع چنین حوادثی شود.

نتانیاهو پیشنهاد داد که فرمانده نیروی هوایی اسرائیل برای پاسخگویی به مسکو اعزام شود و بر ضرورت هماهنگی‌های امنیتی بین اسرائیل و روسیه در خاک سوریه تأکید کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از تماس تلفنی خود گفت اسرائیل به مقابله با اقدامات ایران در سوریه ادامه می‌دهد.

در سازمان ملل

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هشدار دارد که سقوط هواپیمای نظامی سوریه ممکن است اقدامات تلافی‌جویانه روسیه را در پی داشته باشد و سوریه به صحنه یک جنگ بزرگ تبدیل شود.

دی‌میستورا گفت سقوط هواپیمای نظامی روسیه، وضعیت پیچیده سوریه را بغرنج‌تر خواهد کرد.

کارن پیرس، نماینده بریتانیا در سازمان ملل، شامگاه گذشته در نشست شورای امنیت، ساقط شدن یک هواپیمای نظامی روسیه در نزدیکی سواحل سوریه را به اقدامات ایران و حزب‌الله در راستای حمایت از دولت قانونی دمشق در برابر تروریست‌ها ارتباط داد. پیرس گفت:

«مسئله‌ای که از شرایط فعلی سوریه وحشتناک‌تر است، دورنمای به راه افتادن جنگی میان کشورهاست. استفاده از خاک سوریه برای حمله موشکی به اسرائیل، مشروع نیست و این باعث می‌شود مردم سوریه که این روزها از سوی دولت خودشان مورد تهاجم هستند، در معرض خطر قربانی شدن در یک مناقشه وسیع‌تر قرار بگیرند. این هواپیما توسط نیروی هوایی سوریه ساقط شد و تقریباً می‌توان گفت که علت این مسئله، اقدامات ایران و حزب‌الله در سوریه بود.»

کارن پیرس به ایران هشدار داد و گفت: «این ماجرا باید هشداری بسیار جدی باشد برای مقامات سوریه و همچنین ایرانی‌ها و روس‌ها در خصوص دورنمای ماجراهایی وحشتناک‌تر در سوریه.»

دولت آمریکا

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ساقط شدن هواپیمای نظامی روسیه توسط سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه، رابطه پوتین با اسد را پیچیده‌تر می‌کند اما تأثیری در مأموریت نیروهای نظامی آمریکا در سوریه در مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش) نخواهد گذاشت.

متیس گفت حادثه‌ای که پیش آمد اهمیت تلاش آمریکا برای خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه با تکیه بر سازمان ملل را یادآوری می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نگرانی خود را از پیامدهای حادثه سقوط هواپیمای نظامی روسیه بیان کرد. ترامپ که شامگاه گذشته در یک نشست خبری مشترک با رئیس جمهور لهستان شرکت کرده بود در پاسخ به خبرنگاران درباره حادثه لاذقیه گفت:

«موضوع غم‌انگیزی بود. موقعیت خوبی نیست.»

ترامپ اما یادآوری کرد که ارتش آمریکا مأموریتش در سوریه را به خوبی انجام می‌دهد و به زودی این مأموریت به پایان می‌رسد.

وزیر خارجه آمریکا، سقوط هواپیمای روسی را یک «حادثه تاسف‌بار» خواند و خواستار حل ‌و فصل این مسئله از راه سیاسی شد. مایک پمپئو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«حادثه تاسف‌بار دیروز لزوم نیاز به یافتن راه حل‌های دائمی، صلح‌آمیز و سیاسی برای بسیاری منازعات موازی در منطقه و خطر تراژیک خطای محاسباتی در صحنه عملیاتی شلوغ سوریه را به ما یادآوری می‌کند».

پمپئو همچنین از جمهوری اسلامی خواست از انتقال سلاح از خاک ایران به سوریه خودداری کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    سخنرانی #مریم_معمار_صادقی یکی از موسسان گروه جدید «برانداز» به نام #فرشگرد در دفاع از تجاوز نظامی آمریکا و بمباران ایران. این گروه به رضا پهلوی نزدیک است