ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۴ نفر از کارگران معترض فرودگاه جدید استانبول زندانی شدند

۴۰۰ نفر از کارگرانی که به شرایط کار برای تحقق یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های اردوغان معترض بودند بازداشت شدند.

کارگرانی که در پروژه ساخت فرودگاه جدید استانبول کار می‌کردند در اعتراض به شرایط کاری خود هفته گذشته دست به تظاهرات زدند. پلیس ۴۰۰ نفر از آن‌ها را دستگیر کرد. اکنون دستگاه قضائی ترکیه تصمیم گرفته است که ۲۴ نفر از کارگران را تا آغاز محاکمه آن‌ها در زندان نگه دارد.

اعتراضات کارگران فرودگاه جدید استانبول پس از تصادف اتوبوس کارگران که منجر به زخمی شدن ۱۷ کارگر شد، شکل گرفت

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترکیه چهارشنبه ۱۹ سپتامبر / ۲۸ شهریور گزارش داد که دادگاهی در ترکیه ۲۴ نفر از کارگرانی که در هفته گذشته در تظاهرات اعتراضی علیه شرایط کاری خود در پروژه ساخت فرودگاه جدید استانبول شرکت کرده بودند را به زندان محکوم کرد. آن‌ها تا برگزاری دادگاه در زندان خواهند ماند.

ساخت این فرودگاه طرح ۱۵ ساله‌ای است که در برنامه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه قرار داشت. این فرودگاه با ظرفیت اولیه برنامه‌ریزی‌شده برای ۹۰ میلیون مسافر در سال، یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان خواهد بود.

فرماندار استانبول روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ نفر به دلیل شرکت در تظاهرات بازداشت شدند. طبق اعلام سندیکا‌های کارگری، روز دوشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و با حضور چشمگیر مأموران پلیس و ژاندارمری، کار در فرودگاه جدید استانبول از سر گرفته شد.

شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید، در مجموع ۴۳ نفر از بازداشت‌شدگان به دادگاه استانبول فرستاده شدند تا در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود. ۱۹ نفر از آن‌ها تحت نظارت قضائی قرار گرفتند و ۲۴ نفر به‌طور رسمی به اتهام مقاومت در برابر پلیس، تخریب اموال عمومی و نقض قانون تظاهرات، به زندان موقت منتقل شدند.

کارگران فرودگاه جدید استانبول مدت‌هاست که نسبت به وضعیت غذای خود، مسکن و ایمنی کار معترض‌اند و سندیکاهای کارگری شرابط کاری آن‌ها را به «اردوگاه‌های کار اجباری» تشبیه می‌کنند.

در ماه فوریه گذشته، وزارت کار ترکیه اعلام کرد که از زمان آغاز کار ساخت فرودگاه جدید در سال ۲۰۱۵، ۲۷ کارگر به دلیل حوادث کاری و یا مشکلات سلامتی، جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که سندیکای کارگران ترکیه (دیسک) می‌گوید از زمان اجرای این پروژه دست‌کم ۳۵ کارگر کشته شده‌اند.

اعتراضات کارگران در روز جمعه ۱۴ سپتامبر / ۲۳ شهریور پس از تصادف اتوبوس کارگران که منجر به زخمی شدن ۱۷ کارگر شد، شکل گرفت.

«فرودگاه بزرگ استانبول» (IGA)، شرکت عامل این پروژه عظیم روز یکشنبه اعلام کرد که کارهای ساخت فرودگاه جدید استانبول طبق پیش‌بینی‌ها پیش می‌رود و بازگشایی فرودگاه که برای ۲۹ اکتبر / ۷ آبان سال جاری در نظر گرفته شده بود به تعویق نخواهد افتاد. این شرکت همچنین گفت که اقداماتی برای بهبود شرایط کاری و زندگی در محل کار انجام شده است اما کارگران این موضوع را رد می‌کنند.

روز یکشنبه همچنین اوزگور اوزل، رئیس فراکسیون حزب جمهوری‌‌خواه خلق ترکیه (CHP) خواستار تشکیل یک کمیته ویژه در رابطه با بازداشت کارگران فرودگاه استانبول شد.

فرودگاه جدید استانبول در منطقه «آرناووت کوی» واقع در بخش اروپایی استانبول ساخته می‌شود. این سومین فرودگاه بین‌المللی در استانبول پس از فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیحه گوکچن خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد

    این حاج رجب هم‌دقیقا ی دیکتاتور واقعی مثل اخوندهاست .ولی داره نفسهای اخرو میکشه