ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشارها بر شهروندان بهایی، از بازداشت‌های پرشمار تا محرومیت از تحصیل

در دور تازه فشارها بر بهاییان، علاوه بر محروم شدن دست‌کم ۵۱ بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و بازداشت شماری از آنان در شیراز، سه بهایی ساکن کرج نیز بازداشت شده‌اند.

در دور تازه فشارها بر شهروندان بهایی در ایران، علاوه بر محروم شدن دست‌کم ۵۱ شهروند بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و بازداشت شماری از شهروندان بهایی در شیراز، سه بهایی ساکن کرج نیز بازداشت شده‌اند.

این سه عصر روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این سه شهروند بهایی را مریم غفارمنش، جمیله پاکرو و کیارش سلمان‌زاده معرفی کرده است.

یک منبع نزدیک به افراد بازداشت شده گفته است: «غروب ۲۵ شهریور ۹۷ ماموران وزارت اطلاعات به منزل رامین صدقی در شهرک اندیشه کرج رفتند که گروهی از بهاییان برای آموزش‌های محیط‌‌زیستی به مربیگری خانم مریم غفارمنش آنجا گرد هم آمده بودند. آنها موبایل‌های تمامی افراد حاضر را گرفتند و پس از گرفتن اطلاعات فردی در فرم‌های جداگانه از افراد حاضر، منزل میزبان را بازرسی و هارد کامپیوتر و کلیه آثار بهایی از جمله کتاب‌ها و اسناد منزل ایشان را ضبط کرده و سه نفر از حاضران (مریم غفارمنش، جمیله پاکرو و کیارش سلمان‌زاده) را بازداشت کردند.»

بر اساس گفته‌های این منبع آگاه، ماموران سپس با حضور در خانه جمیله پاکرو ضمن تفتیش، اقدام به ضبط موبایل‌ها، کامپیوتر شخصی و هارد و اسناد منزل‌ او کردند و در نهایت سه بازداشتی را به زندان اوین بردند: «حدود ۲۰ ساعت بعد طی تماس تلفنی خانم غفارمنش از بند ۲۰۹ اوین گفتند برای آزادی ایشان وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.»

همزمان با بازداشت این سه شهروند بهایی در کرج، چهار بهایی نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت شدند. سه تن از این افراد روز شنبه ۲۴ شهریور در شیراز بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. صبح یک‌شنبه ۲۵ شهریور هم یک شهروند بهایی دیگر در همین شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات (پلاک ۱۰۰) منتقل شد. نوید بازماندگان، بهاره قادری (همسر نوید بازماندگان) و الهه سمیع‌زاده روز شنبه و احسان محبوب راه‌وفا روز یک‌شنبه بازداشت شدند.

مرداد ماه امسال هم شمار دیگری از شهروندان بهایی در شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق آزادی عقیده و باور برخوردار نیستند.

این محرومیت سیستماتیک در حالی است که بر اساس ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر فردی حق دارد از آزادی دین و آزادی تغییر دین و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

منابع غیررسمی در ایران می‌گویند بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در این کشور ساکن هستند که حقوق بسیاری از آنها به شکل‌های مختلف تضییع می‌شود.

در طول سال‌های گذشته محل کسب و کار شمار زیادی از بهاییان برای مدت‌های طولانی پلمب شده و حق تحصیل آنان در دانشگاه نقض شده است.

مطابق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهاییان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند و هر سال گزارش‌های زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود.

این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند نیز در بر می‌گیرد.

در نمونه‌ای تازه از این ماجرا، میثاق اغصانی، دانشجوی بهایی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام‌نور ارومیه به دلیل بهایی بودن از دریافت مدرک و ادامه تحصیل محروم شده است. محرومیت این دانشجوی بهایی در حالی‌ست که پدر او، فردین اغصانی اسیر و «جانباز» جنگ ایران و عراق است که محل کسبش ۱۴ ماه است پلمب شده. محل کسب پدربزرگ میثاق اغصانی، (فریدون اغصانی ۸۳ ساله‌) نیز پلمب شده و آنها ناچارند بیرون مغازه خود کار کنند.

در نمونه‌ای دیگر دانشجوی بهایی‌ای به ‌نام نیکان شیدان شیدی -دانشجوی ترم سه مقطع کاردانی رشته قالب‌سازی دانشکده فنی انقلاب تهران- به دلیل بهایی بودن از این دانشگاه اخراج شده است.

۲۴ شهریور ماه نیز خبر ضبط مدرک کاردانی یک دانشجوی بهایی دیگر به نام شقایق ذبیحی امریی در دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج منتشر شد.

از سوی دیگر در روزهای گذشته و پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۷ مشخص شد دست‌کم ۵۱ دانشجوی بهایی با گزینه «نقص پرونده» در مقابل نام خود روبه‌رو شده و به این بهانه از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شده‌اند.

گزینه نقص پرونده یا «نقص در پرونده» در مورد شهروندان بهایی که قرار است از تحصیل محروم شوند به کار می‌رود. این جریان از سال ۱۳۸۵ متداول شده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نوید

    جمهوری اسلامی ایران براساس تعصّبات و خرافات و برداشت های غلط و با ریا و دروغ و تهمت دست از ستم بر بهائیان و دیگر دگراندیشان برنخواهد داشت. وقتی حکومتی فردی همچون سرکار خانم نسرین ستوده و خانواده اش را به بند می کشد به این جرم که وکیل مدافع مظلومین بهائی و دیگران بوده، معلوم است که با موکلینش چه کرده و می کنند. بیش از 230 شهید بهائی در 40 سال اخیر و هزاران زندانی و هزاران محرومیت از دانشگاه و بعضا تحصیلات مدرسه ای تا دبیرستانی، محرومیت از کسب و کار و بستن و پلمب مغازه ها و تخریب قبرستان های بهائیان و ادامۀ ستم ها تا الان گویای این حقیقت است. اینک بر ملت عزیز ایران ثابت شده که این حکومت ظالم است و بس و اقدامات عادلانه اش بسیار کم است.