ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمپین حقوق بشر ایران: روحانی در نیویورک پاسخگو باشد

این نهاد حقوق بشری از دیپلمات‌ها و رسانه‌ها خواسته است در سفر حسن روحانی به نیویورک وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران را با او مطرح کنند.

کمپین حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه‌ای از دیپلمات‌ها و رسانه‌های جمعی خواسته است در جریان سفر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی به نیویورک برای شرکت در هفتاد و سومین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران را با او مطرح کنند.

کمپین حقوق بشر ایران: قوه قضاییه مستقل نباید به این معنی باشد که آنها آزادانه شهروندانی را که فعالیت مسالمت‌آمیز دارند بازداشت کنند

بر اساس برنامه‌ریزی این سازمان، در زمان حضور روحانی در نیویورک و در جریان اجلاس مجمع عمومی، بیلبوردی متحرک همراه با عکس‌هایی از زندانیان سیاسی در اطراف ساختمان اصلی سازمان ملل حرکت خواهد کرد.

در بیانیه کمپین حقوق بشر ایران که ۲۹ شهریور/ ۲۰ سپتامبر منتشر شده، آمده است: «دیپلمات‌ها باید موارد بازداشت فعالانی را که به صورت مسالمت‌آمیز فعالیت می‌کردند و نیز وکلا و سایر زندانیان سیاسی عقیدتی را با روحانی مطرح کنند و رسانه‌های بین‌المللی باید مقامات ایرانی را در مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های خبری با طرح سوال‌های مستقیم و صریح در مورد وضعیت حقوق بشر ایران پاسخگو نگه‌ دارند.»

به گفته هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران حسن روحانی در طول پنج سال گذشته به بهانه استقلال قوه قضائیه از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری درباره وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران شانه خالی کرده‌ است:

«قوه قضاییه مستقل نباید به این معنی باشد که آنها آزادانه شهروندانی را که فعالیت مسالمت‌آمیز دارند بازداشت کنند.»

قائمی در ادامه سخنانش در انتقاد از عملکرد دولت روحانی در زمینه حقوق بشر گفته است که وزارت اطلاعات که زیر نظر دولت عمل می‌کند با بازداشت فعالان و وکلا، یکی از عمده‌ترین ناقضان حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود.

مدیر کمپین حقوق بشر در ایران بر این نکته نیز تاکید کرده که اصولاً حقوق بشر جایی در برنامه‌های حسن روحانی ندارد:

«پنج سال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، امروز بیش از هر زمان دیگری روشن است که با وجود وعده‌هایی که او در دوران انتخابات خود داد، حقوق بشر جایی در برنامه‌های حسن روحانی ندارد.»

در طول دو سال گذشته و همزمان با افزایش اعتراض‌های سراسری و خیابانی شهروندان به بحران اقتصادی و وضعیت معیشتی، فساد اداری و سرکوب حکومتی نیز تشدید شده و در ماه‌های اخیر شماری از وکیلان دادگستری و مدافعان حقوق بشر نیز به جمع محکومان و بازداشت شدگان اضافه شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نسرین ستوده، یکی از برجسته‌ترین وکیلان حقوق بشری، قاسم شعله ‌سعدی، وکیل دادگستری و فعال سیاسی، آرش کیخسروی، وکیل دادگستری و ... اشاره کرد.

همچنین شمار زیادی از فعالان مدنی نیز به دلیل تلاش برای دفاع از حقوق شهروندان بازداشت و زندانی شده‌اند. به عنوان مثال، نرگس محمدی، یکی از فعالان برجسته حقوق بشر با شکایت وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی بازداشت و محکوم به زندان شده و با وجود شرایط وخیم جسمانی‌اش از حق درمان و حق مرخصی، محروم مانده است.

  • بیشتر بخوانید:

از دیگر بازداشت شدگان در روزها و ماه‌های اخیر در ایران می‌توان به رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، فرهاد میثمی، فعال مدنی، هدی عمید، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان و نجمه واحدی، فعال حقوق زنان اشاره کرد.

در بیانیه کمپین حقوق بشر ایران برای درخواست طرح مستقیم موضوع نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی با حسن روحانی در سازمان ملل همچنین آمده است:

  • رهبران فعالین کارگری به دلیل دفاع از حقوق کارگران زندانی شده‌اند.
  • حقوق بازداشت‌شدگان با توجه به طی نشدن روند قانونی به ویژه عدم دسترسی به وکیل به طور مرتب نقض می‌شود.
  • اعدام‌ علی‌رغم شواهدی از اعترافات ناشی از شکنجه، انجام شده است.
  • اقلیت‌های مذهبی به ویزه بهایی‌ها و افرادی که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند آزار و اذیت می‌شوند و از اینکه آشکارا مناسک دینی خود را انجام دهند، ممانعت می‌شود.

به گفته مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، با توجه به محدودیت قدرت رئیس جمهوری اسلامی، روحانی همچنان می‌تواند با نظارت بر وزارت اطلاعات، مانع از نقض حقوق شهروندان ایرانی شود. علاوه بر این، به گفته قائمی روحانی می‌تواند آشکارا «نقض وسیع حقوق مردم توسط قوه قضائیه» را به چالش بکشد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مصطفی

    این کمیسیون ، کە خودرا کمیسیون حقوق بشر مینامد، بە خود اجازە ندادە است در این نامە خود بە موج اعدامها در کردستان، دستگیری فعالین مدنی و سیاسی و فرهنگی در کردستان و بمباران مقرات احزاب کرد اشارە کند. در هفتە گذشتە نزیک بە ١٠ فعال سیاسی کورد در زندانهای رژیم اعدام شدند. اما نهادهای ایران و مرگزگرا حاضر نیستند از آنها اسمی ببرند. بیشتر از ٣٠ جوان کرد در حال حاضر در انتظار حکم اعدام هستند بە خاطر مبارزە برای ازادی. اما کجاست اسمی از این جوانان؟