ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه و ارتش در خلیج فارس رژه هوایی برگزار کردند

دومین رژه هوایی مشترک سپاه و ارتش رسماً به‌مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق برگزار می‌شود. مسئولان نظامی می‌گویند می‌خواهند «اقتدار» جمهوری اسلامی را به «دشمنان» نشان دهند.

سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در خلیج فارس رژه مشترک هوایی برگزار کردند. مسئولان نظامی ایران می‌گویند این رژه هم «نمایش قدرت» است و هم «پیام صلح» به همسایگان. این مانور نظامی در حالی برگزار می‌شود که سران جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند.

جنگنده‌های نیروهای مسلح ایران ـ عکس از آرشیو

رژه مشترک هوایی ارتش و سپاه در خلیج فارس جمعه ۳۰ شهریور آغاز شد.

سرهنگ یوسف صفی‌پور، جانشین معاون تبلیغات ارتش اعلام کرد که این رژه به مناسبت آغاز هفته سالگرد جنگ هشت ساله ایران و عراق در خلیج فارس و دریای عمان برگزار می‌شود.

یوسف صفی‌پور افزود: «این مراسم علاوه بر نمایش قدرت، پیام صلح و دوستی برای کشورهای دوست و همسایه است و اگر دشمنان و استکبار چشمداشتی به مرز و بوم ایران اسلامی داشته باشند در کسری از ثانیه پاسخ کوبنده دریافت خواهند کرد.»

در این رژه هوایی که دومین تمرین هوایی مشترک سپاه پاسداران و ارتش ایران به محوریت ارتش است، ۹ فروند هواپیمای اف ۴، ۴ فروند میراژ، ۶ فروند سوخو۲۲، ۴ فروند توکانو، ۳ فروند یاک۱۲، ۳ فروند بالگرد شنوک، ۲ فروند بالگرد ۲۱۲ شرکت دارند.

قرار است در روز ۳۱ شهریورماه در بندرعباس نیز به میزبانی سپاه پاسداران رژه نیروهای مسلح برگزار شود که در آن علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی حضور خواهد داشت.

در این رژه نیز یگان‌های نیروهای مسلح و ۶۰۰ فروند شناورهای سنگین، سبک و پرنده نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه و نیروی انتظامی و همچنین جنگنده‌های نیروهای هوایی ارتش و سپاه به نمایش گذاشته می‌شود.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران برگزاری این مراسم در سواحل خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز را نشان‌هنده آمادگی برای مقابله با تهدیدات «دشمن» خواند.

ایران و آمریکا در طول سال‌ها تیرگی روابط هرگاه که با تنش‌های جدیدی در روابط خود روبه‌رو بوده‌اند موضوع امنیت تنگه هرمز را برجسته کرده‌اند.

با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و هدف این کشور در به صفر رساندن صادرات نفت ایران مسئولان جمهوری اسلامی چند بار موضوع بستن تنگه هرمز را مطرح کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اواسط تیر سال جاری در سفرش به سوئیس تلویحاً آمریکا را به بستن تنگه هرمز تهدید کرده و گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید، تا نتیجه‌اش را ببینید.»

علیرضا تنگسیری فرمانده جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران  ۵ شهریور اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه و ارتش بر خلیج فارس و بر دریای عمان تسلط کامل دارند. تنگسیری در نخستین اظهاراتش بعد از انتصاب به فرماندهی نیروی دریایی سپاه خواهان خروج نیروهای خارجی از خلیج ‌فارس شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، حاکمیت ایران بر تنگه هرمز را به‌رسمیت نشناخت. پمپئو اعلام کرد که تنگه هرمز بخشی از یک آبراه بین‌المللی است و به ایران تعلق ندارد.

تنگه هرمز آبراهی بین‌المللی است که آب‌های آزاد اقیانوس هند و دریای عمان را به منطقه اقتصادی خلیج‌ فارس متصل می‌کند. این تنگه در مجاورت کشورهای ایران و عمان قرار دارد. در خصوص تنگه هرمز هیچگونه مقررات و معاهده‌ای خاص که متضمن حاکمیت ایران باشد وجود ندارد. در زمان صلح، تمامی کشتی‌ها، اعم از جنگی، دولتی و تجاری، به هنگام عبور از تنگه هرمز، بر طبق معاهده ۱۹۸۲، از حق عبور ترانزیت برخوردارند. جمهوری اسلامی اما این حق را صرفا برای کشورهایی به رسمیت می‌شناسد که عضو عهدنامه حقوق دریاها باشند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.