ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله تروریستی اهواز: ده‌ها کشته و زخمی

چهار مهاجم مسلح در پوشش لباس نظامی، جایگاه ویژه مقامات در رژه اهواز را به رگبار بستند و دستکم ۲۴ تن را کشتند. اغلب کشته‌شدگان از اعضای سپاه هستند.

در اهواز، حمله افراد مسلح به رژه نیروهای مسلح که به مناسبت آغاز هفته «دفاع مقدس» برگزار می‌شد، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. این حمله هنگام پخش زنده مراسم از تلویزیون صورت گرفت. سخنگوی «جنبش الاحواز» اعلام کرد «مقاومت ملی الاحواز» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

مهاجمان لباس نظامی بر تن داشتند/ عکس: خبرگزاری مهر

چهار فرد مسلح در این حمله  جایگاه ویژه مسئولان، محل سخنرانی و یکی از ستون‌های رژه رونده را هدف قرار دادند. این رژه در محل لشکر ۹۲ زرهی اهواز صورت گرفته است.

علی حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی استاندار خوزستان ابتدا اعلام کرده بود «در پی حادثه صبح امروز رژه نیروهای مسلح در اهواز ۱۱ نفر کشته شدند». ساعاتی بعد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) شمار کشته‌شدگان این حمله مسلحانه را ۲۴ تن دانست.

تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه نیز اعلام کرد در این حمله «تروریستی» دستکم هشت تن از نیروهای سپاه از جمله مسئول ایثارگران سپاه استان خوزستان کشته شده‌اند.

افزون بر این، گزارش شده که یک خبرنگار نیز در میان کشته‌شدگان این حادثه حضور دارد. اما این خبر ساعاتی بعد تکذیب شد.

گزارش‌ها حاکی است شمار کشته‌شدگان رو به افزایش است. ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرده در جریان این حمله ۶۰ تن نیز مجروح شده‌اند.

اغلب کشته‌شدگان این حادثه از نیروهای سپاه پاسداران بودند/ خبرگزاری میزان

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی نوشته تیراندازی از پشت جایگاه مخصوص مسئولان انجام شده و مهاجمان لباس نظامی به تن داشته‌اند.

این تیراندازی حدود ۱۰ دقیقه ادامه داشته است.

خبرگزاری تسنیم در گزارش اولیه خود از این حادثه نوشته مهاجمان از محل گریخته‌اند. مقامات امنیتی تأیید کرده‌اند که مهاجمان چهار تن بودند. بعدتر خبرگزاری فارس دیگر منبع نزدیک به سپاه از کشته شدن سه تن از مهاجمان و دستگیری یک مهاجم دیگر خبر داده است.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران به خبرگزاری ایسنا گفته «افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان الاهوازیه هستند».

اما يعقوب حر التُستری، سخنگوی «جنبش الاحواز» اعلام کرد «مقاومت ملی الاحواز» مسئولیت این حادثه را می‌پذیرد و اعلام کرده در این حمله نیروهای نظامی هدف قرار گرفته‌اند. این گروه اهداف این حمله تروریستی را «مشروع» خوانده است. گفته می‌شود «مقاومت ملی الاحواز» که وبسایت آن در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده، اتحادی از چند گروه مسلح در خوزستان است. گروه «جنبش الاحواز» نیز می‌گوید برای استقلال خوزستان فعالیت می‌کنند. ایران این گروه را تجزیه‌طلب می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این حمله ساعت ۹ به وقت محلی و نیم ساعت پس از آغاز مراسم رژه رخ داد.

استاندار خوزستان، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، فرماندار اهواز، دو نماینده خوزستان در مجلس خبرگان و سایر فرماندهان ارشد نظامی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

این رژه به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق برپا شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کریم

    در اینکه حمله به رژه اهواز سناریوی سپاه برای سرکوب مردم خوزستان است شکی باقی نمانده است. مردم خوزستان باید آگاه باشند و به دام توطئه‌های سپاه گرفتار نشوند. بالاخص جوانان خوزستانی امروز باید بیش از هر زمان دیگری با تدبیر قدم بردارند و دوست و دشمن را از عملکرد آن از یکدیگر جاکنند. امروز رژیم آخوندی-میلیتاریایی جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری ضعیف و ناکارمد است، مطابق معمول چهل سال گذشته، رژیم نیاز به جنگ و خونریزی دارد تا خود را بازسازی کند. با توجه به فساد گسترده و ناکارامدی و ضعف اقتصاد امکان ایجاد جنگی را با همسایگان ندارد، لذا در فکر جنگ داخلی است تا دستکم افکار عمومی بخشی از مردم کشور را بدلیل کشته شدن عزیزانشان - برای مثال - در غرب کشور با خود همراه کند. این ترفندی بود که در ابتدای آن‌قُلاب 57 در کردستان بکار بردند و در سوریه دوباره آزمایش کردند (و دوباره جواب گرفتند). در سوریه، با استفاده از این ترفند و ایجاد تنفر میان مردم جنگ داخلی را شعله‌ور کردند، و نهایتاً آن کردند که همه می‌دانیم. باید هشیار بود این رژیم چیزی را برای از دست دادن ندارد. تمامی پلهای پشت سرش را خراب کرده است. کارش از آبرو و حیثیت گذشته و علناً آب و خاک کشور را برای حفظ خود می‌بخشد. کارنامه‌ای خونین دارد و جایی برای مخفی شدن ندارد.

  • شاهد

    برای نوکران حکومت تمامیت خواه ایران بدل شدن حکومت اسلامی به تیتر,همه خبر گزاری ها افتخار است. زمانی هیتلر و المان هیتلری تیتر همه عالم بود و فاشیست های المانی به ان افتخار می کردند.روزگاری هم اتحاد شوروری با سیستم تمامیت خواه نصفرجهاندراددر اختیار گرفته بود و گفته می شد کسی قادر نیست جلو ان بایستد وعدهداتحاددشوروری بر 1990بود و وعده هواداران حکومت تمامیت خواه ا یران 2020 این جماعت قلم به مزد سرکوب زنان در خیابان سرکوب کارگران در کارخانه ها سرکوب هر انکه باوری جز ایده لوژی حکومت دارد را نمی بیند و از همه دعوت می کند به حکومت اقتدا کنندد.خواب اینان تعبییر نخواهد شد همچنانکه در المان هیتلری و روسیه استالینی تعبیر نسد.بر پایهدسرکوب زنانوو جوانان و کارگران حکومت اسلامی پایدار نخواهد ماند و ژاژ خواهی هایدنوکران تمامیت خواهان بر عزم زنان و جوانان برای عقب نشاندن حکومت اسلامی تاثیر نخواهد داشت

  • xxx

    یعنی واقعا هنوز یه عده فکر میکنن عامل حمله مشخص نیست؟ کجا زندگی می کنید تو شوروی هم یه همچین خفقانی نبوده ...

  • روزبه

    کی پشتِ رویداد تروریستی در اهواز است؟ کسی که ازش بهره میبرد: رژیم و سپاه. اینکه رژیم میگه عربستان و اسرائیل و امارات و آمریکا پشت این رویداد هستند پذیرفتنی نیست. اگر اینها میخواستند "نا‌امنی" ایجاد کنند، برای سپاه میکردند، نه برای مردم، یعنی به سپاه ضربه میزدند. رژیم با ایجاد بحران خودش رو سرپا نگاه داشته. همیشه همین بوده. چون دستش رو در سرکوب و جنایت باز میکنه. به ویژه پس از خیزش دی، رژیم دیگر نگران بر‌آوردن خواسته‌های مردم نیست، و تنها به فکر آماده کردن زمینه و ساختار سرکوب است.

  • آقایی

    این جنایت کار کیه؟ یه سعید امامی دیگه پشت پرده است؟

  • سورنا

    آقای کارو, دمت گرم , به واقع حرفه دل بنده رو گفتی امریکاه به خوبی میدانه که دیگه توانی مهار ایران در خاور میانه رو نداره, امریکا تمام کارت هاشو در خاور میانه بازی کرده, و هر بار به دوار ضخیم و بلند ایران برخورد کرده. در حقیقت این انقلاب ایران بود که چهل سال پیش کلید مهار امریکا در خاور میانه رو زد , و امروز به خوبی نتیجه این مهار امریکا در خاور میانه رو میبینم. نفوذ, امریکا در این منطقه بیشتر از شصت درصد از بین رفته, امروز نفوذه امریکا خلاصه میشه در کشورهای حاشیه و از نقطه نظر استراتژیک به اهمیت که چندان تاثیری در روند حوادث خاور میانه ندارن , حتی کشوری مثل اسرائیل . در خاور میانه اگه در ایران نفوذ نداشته باشی , نفوذی در کل خاور میانه نداری در خاور میانه اگر ایران رو در کنار خودت نداشته باشه قادر به انجام هیچ کاری نخوای بود , همونطور که میبینیم تمامی سیاست های امریکا در چهل ساله گذشته , به شکست کشید ه شوده. تمام کوشش امریکا برای مذاکره و بستن قرارداد جدید با ایران به خاطر بیرون آمدن از مهار چهل ساله که در اون گیر افتاده.

  • کارگر

    بازداشت های فعالان در اهواز ▪️اردوی کار: در حالی که براساس گزارش خبرگزاری مهر تعداد كشته شدگان 24 نَفَر و زخمى ها به 60 نَفَر رسيده، منابع مطلع اپوزیسیون می گویند که این عملیات بهانه سرکوب و بازداشت های وسیع شده است. ▪️براساس این خبرها در مناطق كوى علوى، کوت سیدصالح و کوت عبدالله، چند تن از فعالان عرب از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده اند

  • کارگر

    واکنش انتقادی به عملیات صبح امروز در اهواز ▪️اردوی کار: مستقل از بهره برداری های فرصت طلبانه دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی، عملیات مسلحانه صبح امروز در اهواز واکنش های انتقادی و اعتراضی مستقل و وسیعی در شبکه های اجتماعی برانگیخته است. محورهای اصلی بخشی از این واکنش های انتقادی به شرح زیر است: ▪️عملیات تروریستی به جای تضعیف نظام جمهوری اسلامی، فرصت انکار بحران های لاینحل این نظام را برای سرکوبگران حاکم فراهم می آورد ▪️مشروعیت جنبش ضد دیکتاتوری را با بیرون راندن ابتکار و اعتراضات توده ای و جایگزینی آن با عملیات تروریستی جمعی معدود، خدشه دار می کند ▪️تازاندن نارضایتی های توده ای در مسیر واگرایی های منطقه ای است ▪️مسیر عمومی مبارزه مدنی توده ای مسالمت آمیز علیه کلیت نظام اسلامی را منحرف می سازد و به جای اتحاد بزرگ و سراسری علیه دیکتاتوری و برای دمکراسی و عدالت اجتماعی، مسیر تنش های قومی و رویارویی های منطقه ای و در فرجامش جنگ داخلی را هموار می سازد. ▪️دامن زدن به نفرت قومی و واگرایی های ملی است به جای اتحاد داوطلبانه خلق های ایران علیه دیکتاتوری و برای حق تعیین سرنوشت. ▪️در شرایط رشد اعتراضات کارگری و جنبش مطالباتی اردوی کار، به نیروهای سرکوب برای میلیتاریزه کردن فضا و نسبت دادن هر اعتراض کارگری و مردمی حتی برای آب آشامیدنی و علیه ریزگردها به عوامل خارجی و «دشمن» بهانه می دهد ▪️از این ظرفیت برخوردار است که عامل تقویت بلافصل انسداد سیاسی را فراهم سازد ▪️بستر تسویه حساب سیاسی با فعالین مدنی خوزستان را مهیا می کند. ▪️در هر دو سوی قدرت و ضد قدرت، نیروهای سیاه و متکی به اسلحه و زور را به جای مردم و مقاومت سازمان یافته مردم میدان دار صحنه می سازد. ▪️تروریسم روش مبارزه با دیکتاتوری و تروریسم سازمان یافته دولتی نیست

  • شریعت کاشانی

    جناب مجید، حالا که ادعای فهمیدن و درک درست همه چیز را دارید و بخصوص از «استقلال» ایران پس از آشوب های 57 (یا «انقلاب») دم می زنید بفرمایید که استقلال ملت ایران را از چهل سال پیش به این سو در چه چیز دیده اید و می بینید؟ در سلطنت طایفه آخوندهای انحصارجو و سرکوبگر بر مردم و مملکت؟ در نوکرصفتی این طایفه و وابستگی ناگزیر و مفتضح آن به چین سوداگر و یابه روسیۀ همیشه زیرک و مزور و امتیازچو؟ در بلندپروازی ها و رویارویی های احمقانه (و نه سیاست ورزی های حساب شده و سنجیده) بادنیای پیشرفته؟ در تشدید فقر و تهیدستی روزافزون مردمان ایران که تا حدود زیاد نتیجۀ سلطه گری و زیاده خواهی و دزدی های کلان این نابکاران و جیره خواران و مداحان ریز و درشت شان بوده و هست؟ و یا در توسعه طلبی نابخردانه برون مرزی شان که هدفی جز تحمیل باورهای دینی و یک ایدئولوژی تیره و تار و قهقرایی به دیگران ندارد. از کدام استقلال واقعی حرف می زنید.آیا معنای واقعی واژۀ «استقلال» را می فهمید؟ آیا درک روشن و درستی از شرایط وجودی یک استقلال واقعی دارید؟ و یا این که واژه «استقلال» را طوطی وار به زبان می آورید؟ دست کم به یک واژه نامۀ معمولی رجوع کنید تا مگر، چنانچه استعدادتان اجازه دهد، معنای آن را در ابعاد اجتماعی و سیاسی و کشوری بتوانید بفهمید و درک کنید. ظاهرا به بهانۀ مسأله سوریه و آنچه در یمن و غیره می گذرد از شکست آمریکا و دیگران در برابر ایران سخن می گویید و به نحوی به اقتدار جمهوری اسلامی می بالید. کمی خجالت بکشید. زورگویی و سلطه جویی منطقه ای آمریکا و هم پیمانانش برکسی پوشیده نیست. ولی هیچ انسان عاقل و باشعوری نمی آید این مسأله را در جهت مشروع و به حق جلوه دادن رژیم سرکوبگر و مردم ستیز (و درواقع ایران ستیز و اسلام گرای) حاکم بر ایران امروز علم کند و یا آن را نشانۀ «استقلال» ایران به شمار آورد.

  • اشکان

    کار هر که باشد احتمالا هدفش انتقام از نظام فاشیستی- شیعی ایران بوده که چه در ایران و چه در دیگر کشورهای منطقه, رسما سیاست سنی کشی را دنبال میکند. به قول فردوسی: پدر کشتی و تخم کین کاشتی پدرکشته را کی بود آشتی؟ سالها بود که میگفتند اگر در سوریه نجنگیم باید در ایران بجنگیم. درستش این بود که: اگر در سوریه بجنگیم باید در ایران هم بجنگیم! در آخر شاید حکایتی از سعدی وصف حال جمهوری اسلامی باشد: " هندویی نفط اندازی همی آموخت، حکیمی گفت: ترا که خانه نئین است بازی نه اینست".

  • علی

    اقای علی شریعت کاشانی اگه شما واقعا ایرانی باشید که فکر کنم نیستید باید اینو بدونید اگه پای همون ادمخوارا که سنگه شونوبه سینه می زنید پاشون به ایران بازشه به هیچکس رحم نخواهند کرد همه را خواهند کشت وبه همه زنها تجا وز گروهی خواهند کرد ونخواهند گفت مثلا به این خانوم دست نزنید این خواهر یا مادر اقای علی شریعت کاشانی هست که واسه ما رو سایتهای اینترنت نظر می نوشت . اقای علی شریعت کاشانی ان قایق که از دور پیداست قایق نجات نیست بلکه کشتی دوزدان دریاییست که به کشتن ما امده است پس قایق خود را سوراخ نکن حتی اگر باهمه مسافران قایق موافق نباشی

  • majid

    آقای شریعت کاشانی تا قبل انقلاب توان حفظ مرزهای خود را بدون کمک آمریکا و غرب نداشتیم یه پهلوان پنبه ای بیش نبودیم. حالا بعد چند سال جنگ سوریه ، آمریکا و اروپا به همراه عربستان و کویت و مصر و امارات و قطر گفتند بشار اسد باید سقوط کند و روسیه هم راضی شده بود به تجزیه سوریه الان حرف کدام کشور عملی شده؟ جواب ایران. ما از نوکر آمریکا تبدیل شده ایم به تیتر تمام روزنامه ها و خبرگزاری های معتبر دنیا که جنگ قدرت ایران و آمریکا در عراق. آمریکا فهمیده که اگر تا سال 2020 نتواند جلو ایران را بگیرد دیگر نخواهد توانست. چرا شما نمی فهمید دیگر چقدر واضح نتانیاهو باید بگوید که در خاورمیانه هر کس قدرت نداشته باشد حکومت و مردمش له می شوند. نمی فهمید نمی بینید درک نمی کنید ائتلاف جهانی علیه کشور یمن (فقیرترین کشور عربی) تشکیل داده اند چند ساله فقط دارند جان می کنند بعد می پرسید چرا ائتلاف پیروز نشده ، قرار بود 48 ساعته بگیرید می گویند کمک غیر مستقیم ایران. نتیجه کمک غیر مستقیم ایران > اورپا + آمریکا + ائتلاف عربی وقتی استعمار گران برای شما کف می زنند به معنی حفظ ایرانیت شما نیست.

  • کارو

    حالا باز سروکلۀ یک عده دلواپس باطناً و ظاهراً ناسیونالیست پیدا شد که میخواهند با استفاده از کلمۀ «ترور» و «تروریسم» کل معالده را مخدوش کنند. هنوز معلوم نیست چه کسی یا پروهی چنین عملیاتی انجام داده و حتی شائبۀ خودی بودن آن هم وجود دارد، دوستان دلواپس زیاد عجله نکنند. اگر به دنبال محکومیت ترور و تروریسم هستند، تا قبل از پیدا شدن عوامل این حمله، همان عملیات تروریستی سپاه پاسداران علیه حزب غیرمسلح دمکرات کردستان و موشک پراکنی به خاک کشور همسایه را محکوم کنند تا عیار ضدیتشان با تروریسم مشخص شود. کم کم مشخصات تروریست های جدید هم مشخص میشود و میتوان با شفافیت بیشتری دربارۀ آن موضع گرفت.

  • علی شریعت کاشانی

    در توضیح پیرامون حملۀ تروریستی اخیر در اهواز. درود بر عزیزان، ایران دوستان. واقعیت تلخ و ناگوار این است که از حدود چهل سال پیش به این سو، و در پی غائله و نکبتی که نام «انقلاب» به آن داده اند، ایران روز به روز از روحیه و جایگاه ایرانیت اش بازپس گرفته شده است، طعمۀ آزمندی و ویرانگری باندهای دینی ـ مافیایی درونی شده است، و درنتیجۀ بی تدبیری و بی لیاقتی این نابکاران در مسیر دستبرد گرگان جهانی و منطقه ای هم قرار داده شده است. ایران امروز یک ایران مظلوم و ستمدیده، عمیقا زخم خورده، و سراپا دردمند و رنجور است. سردارسپه تازه نفسی می طلبد تا بر زخم هایش مرحمی بگذارد، تندرست و پرتوانش گرداند، از شر و گزند اهریمنان درونی و بیرونی دورش سازد، به ایرانی برآزنده و سرافراز بدلش گرداند و به ایرانیان بازش بسپارد. سپس به صورتی از نظام سیاسی و اجتماعی مردم سالار و توده ای نیز می شود، و می باید، اندیشید که فارس و ترک و کرد و عرب ایرانی را در دل خود گردهم آورد و فارغ از ایدئولوژی زدگی، تبعیض و اجحاف، و تعصبات سیاسی و فرقه ای، به زندگانی شان سر و سامانی انسانی و شایسته ببخشد. تردیدی ندارم که ایران دردمند و ستم دیدۀ امروز و مردمان آن چنان روز خجسته ای را دیر یا زود بازخواهند یافت و آن را به کوری چشم دشمنان درونی و بیرونی جشن خواهند گرفت.

  • xxx

    تعدادی زن و کودک هم کشته شدند اگر تروریستی نیست پس چی هست؟ با تطهیر تروریستها استاندارهای خبریتون تامین میشه؟

  • majid

    حمله تروریستی . زن و کودک هم بین کشته شدگان هستند. شما با اعدام جانیان و قاتلان مخالفید ولی حمله تروریستی را حمله مسلحانه می خوانید. شما با جانیان و قاتلان و تروریستها همزاد پنداری می کنید. بازم دم مصطفی تاجزاده گرم. −−−−−−−−−− ویراستار: حمله تروریستی بوده است. اما در مورد اینکه چرا ابتدا آن را حمله مسلحانه نامیدیم، لازم است به روند کار رسانه متعهد به حفظ استانداردها توجه داشته کنیم. خبر که می‌رسد گاه فورا نمی‌توان تشخیص داد که در چه مقوله‌ای می‌گنجد. ابتدا فکت‌ها بیان می‌شوند و دسته‌بندی حادثه به شکلی کلی صورت می‌گیرد. پس از بررسی بیشتر می‌توان حادثه را مقوله‌بندی کرد.