ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اتحادیه میهنی از سفر «یکجانبه» نچیروان بارزانی به بغداد و نجف

حزب دموکرات و اتحادیه میهنی برای تقویت موضع کردها در رایزنی‌های مربوط به تشکیل دولت آینده عراق متحد شده بودند اما بر سر نامزد پست تشریفاتی ریاست‌جمهوری دچار اختلاف شده‌اند.

نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر حکومت محلی اقلیم کردستان عراق از حزب دموکرات کردستان، به شهرهای مهم عراق سفر کرده تا درباره تشکیل دولت مرکزی بعدی به رایزنی بپردازد. حزب اتحادیه میهنی کردستان، دیگر حزب حاکم در اقلیم کردستان این سفر را «یکجانبه» و تهدیدی برای «اتحاد کردها» خوانده است.

دیدار نچیروان بارزانی با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق (راست)

نچیروان بارزانی یکشنبه اول مهر / ۲۳ سپتامبر به شهر نجف رفت تا با مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه و رئیس ائتلاف «سائرون»، ائتلاف پیروز در انتخابات پارلمانی عراق بر سر تشکیل دولت آینده و رئیس‌جمهوری بعدی رایزنی کند.

او شنبه ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبر به بغداد رفته بود و با حیدر عبادی، نخست‌وزیری، هادی عامری، فرمانده سپاه بدر و ائتلاف «فتح»، عمار حکیم، روحانی شیعه و رهبر جریان «حکمت ملی»، ایاد علاوی، موسس جنبش «وفاق ملی»، نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین و رهبر ائتلاف «دولت قانون» دیدار کرد.

موضوع اصلی این دیدارها تشکیل دولت بعدی و انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی عراق بود. بنا به بیانیه دفتر نوری مالکی، او و بارزانی نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق را با یکدیگر بررسی کردند.

جلال طالبانی و فواد معصوم، دو رئیس‌جمهوری عراق پس از سقوط صدام حسین، دیکتاتور پیشین از حزب اتحادیه میهنی کردستان بودند که با حزب دموکرات کردستان سابقه‌ای طولانی از رقابت و گاه خصومت دارد. حزب دموکرات اعلام کرده که با نامزد کنونی اتحادیه میهنی، برهم صالح برای تصدی پست رئیس‌جمهوری مخالف است و می‌خواهد نامزد خود را معرفی کند.

ضرب‌الاجل معرفی نامزدهای رئیس‌جمهوری امروز یکشنبه ساعت ۱۵ به وقت محلی است. اما مقام‌های حزب دموکرات می‌گویند بر اساس قانون اساسی تا سوم اکتبر برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید در پارلمان فرصت وجود دارد.

پست ریاست‌جمهوری در عراق تا حد زیادی تشریفاتی است و بنا به سنت دهه اخیر پس از سقوط صدام یک کرد آن را بر عهده می‌گیرد. نخست‌وزیری به یک شیعه می‌رسد و ریاست مجلس را نیز یک سیاستمدار سنی برعهده می‌گیرد.

محمد حلبوسی، رئیس جدید پارلمان عراق نیز شنبه به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان رفت تا با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات و مسرور بارزانی، رئیس سازمان امنیت اقلیم به رایزنی بپردازد.

واکنش اتحادیه میهنی

حزب اتحادیه میهنی سفر نچیروان بارزانی را تهدیدی برای اتحاد کردها خوانده است.

این حزب در بیانیه‌اش سفر نخست‌وزیر اقلیم کردستان به بغداد برای رایزنی بر سر نامزدهای ریاست‌جمهوری را «یکجانبه» خواند و مدعی شد که از طریق رسانه‌ها از سفر نچیروان بارزانی به بغداد مطلع شده است.

اتحادیه میهنی اعلام کرد که در واکنش به سفر نچیروان بارزانی، نامزد خود را برای ریاست‌جمهوری رسماً به سرعت اعلام می‌کند.

اتحادیه میهنی و حزب دموکرات برای تقویت موضع کردها در رایزنی‌های مربوط به تشکیل دولت آینده عراق به ائتلاف با یکدیگر وارد شده بودند.

سیاستمداران عراقی پس از انتخابات پارلمانی در ۱۲ مه امسال که در آن ائتلاف‌ سائرون، منتقد مداخله ایران در عراق، و ائتلاف فتح، متشکل از اعضای شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران (حشد شعبی) جایگاه اول و دوم را از آن خود کردند، هنوز موفق به تشکیل دولت جدید نشده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.