ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوپک و روسیه درخواست ترامپ برای افزایش تولید نفت را رد کردند

با تحریم‌های آمریکا سهم نفت ایران در بازار جهانی کاهش می‌یابد. اوپک و روسیه درخواست ترامپ برای افزایش تولید نفت را اجابت نکردند. قیمت نفت دو درصد افزایش یافت.

در اجلاس کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) – غیراوپک (JMMC) با ریاست عربستان سعودی درخواست دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تولید نفت رد شد. عربستان سعودی و روسیه گفته‌اند که افزایش تولید نفت در شرایط کنونی ضرورتی ندارد. قیمت نفت صبح دوشنبه دو درصد گران‌تر شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، اوپک و روسیه، اصلی‌ترین کشور تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک، در اجلاس الجزایر اعلام کردند که افزایش تولید نفت در کوتاه‌مدت ضرورتی ندارد و با این تصمیم درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را رد کردند.

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی یکشنبه ۲۳ سپتامبر / یکم مهر در الجزایر گفت: «من بر قیمت نفت تأثیر نمی‌گذارم.»

او افزود عربستان سعودی می‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد اما این موضوع «در شرایط کنونی ضرورتی ندارد».

خالد فالح گفت: «بازارها به‌خوبی تأمین می‌شوند. من حتی یک پالایشگاه را در جهان سراغ ندارم که در پی نفت باشد اما آن را از انبارها نیابد.»

به‌گفته فالح عربستان سعودی در صورت نیاز توان آن را دارد که تولید نفت خود را روزانه تا ۱,۵ میلیون بشکه افزایش دهد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز گفته است که افزایش سطح تولید ضروری نیست. با این حال او از چالش‌های تازه بر اثر جنگ تجاری آمریکا و چین بر سر تعرفه‌ها و تحریم‌های نفتی ایران در آینده نزدیک سخن گفت.

نواک گفت: «تقاضای نفت در سه ماهه چهارم امسال و در سه ماهه اول سال آینده کاهش خواهد یافت. تا کنون تصمیم گرفته‌ایم که به توافق خود در ماه ژوئن پایبند بمانیم.»

اعضای اوپک ۲۲ ژوئن / ۱ تیر سال جاری توافق کردند که تولید روزانه نفت خام را از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کشورهای همراه با پیمان کاهش تولید که از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از قبل تولید خواهند کرد.

صبح دوشنبه ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر قیمت نفت در بازار جهانی با افزایش دو درصدی به بالاترین سطح خود از ماه مه رسید. بر قیمت نفت ۱,۶۳ دلار افزوده شد و هر بشکه نفت به ۸۰,۴۷ دلار رسید.

یک منبع نزدیک به مذاکرات الجزایر جمعه ۲۱ سپتامبر / ۳۰ شهریور اعلام کرده بود که اوپک و دیگر تولیدکنندگان عمده نفت در مورد امکان افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز به‌منظور جبران کاهش عرضه نفت ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا رایزنی کردند.

دونالد ترامپ پنج‌شنبه ۲۰ سپتامبر / ۲۹ شهریور در توئیتر نوشته بود: «ما از کشورهای خاورمیانه محافظت می‌کنیم، آن‌ها بدون ما مدت طولانی امن نخواهند ماند، با این وجود آن‌ها همچنان فشار می‌آورند تا قیمت نفت بیشتر و بیشتر شود! ما این را به‌خاطر خواهیم سپرد. انحصار اوپک باید هم‌‌اکنون قیمت‌ها را کاهش دهد!»

پیش از درخواست ترامپ بهای هر بشکه نفت در بازار جهانی به ۸۰ دلار رسیده بود و همین موجب شد تا درخواست ترامپ مطرح شود. او پیش از این نیز از اوپک خواسته بود تا قیمت نفت را کاهش دهد.

ایران از آن بیم داشت که کشورهای امضاکننده توافق اوپک، در الجزایر تصمیم بگیرند به‌منظور حفظ قیمت نفت کمبود نفت ایران را با افزایش تولید خود در بازار جهانی جبران کنند. روسیه و عربستان سعودی بارها از این موضع صحبت کرده بودند.

محمد بن حمد رمحی وزیر نفت عمان و بخیت رشیدی وزیر نفت کویت نیز گفته‌اند که تولیدکنندگان نفت به توافق ماه ژوئن پایبند می‌مانند.

روز یکشنبه اوپک در گزارشی پیش‌بینی کرد که کشورهای غیرعضو اوپک به‌رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۹ بر میزان تولید نفت خود ۲,۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد در حالی‌که تقاضای نفت در جهان به ۱,۵ میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

بر اساس برآوردها، تولید نفت آمریکا تا سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش خواهد یافت و اوپک سهم بیشتری را در بازار جهانی از دست خواهد داد.

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. در ماه سپتامبر صادرات ایران ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش یافت و به ۱,۵ میلیون بشکه در روز رسید.

وضعیت نفتی ایران در حالی است که آمریکا هنوز تحریم‌های نفتی خود علیه جمهوری اسلامی را به‌اجرا نگذاشته است. این تحریم‌ها قرار است از ۱۴ آبان به‌ اجرا در آید.

وزارت نفت ایران کارگروه‌هایی ایجاد کرده تا برای مشکلاتی که بر اثر تحریم‌های آمریکا در فروش نفت ایجاد می‌شود، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پنج‌شنبه گذشته در گفت‌وگویی وضعیت کنونی اوپک را مورد انتقاد قرار داد و گفت برخی کشورهای عضو اوپک در جهت انحلال آن و تمکین به خواسته‌های آمریکا عمل می‌کنند. او گفت این کشورها می‌خواهند کمیته مشترک نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک را بزرگ جلوه بدهند در حالی که این کمیته حق تصمیم‌گیری ندارد. زنگنه تأکید کرد که هر کشوری خواهان افزایش تولید نفت شود ضد ایران عمل می‌کند اما او به صراحت در مخالفت با روسیه که چنین خواسته‌ای را مطرح کرده چیزی نگفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.