ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ در اختیار سوریه قرار می‌‌دهد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اسرائیل مسئول سقوط هواپیمای نظامی این کشور در لاذقیه است. مقامات اسرائیلی گفته‌اند واقعیت تازه‌ای برای اسرائیل به وجود آمده.

سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که به‌منظور تقویت دفاع هوایی ارتش سوریه تا دو هفته دیگر سامانه‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ در اختیار سوریه قرار خواهد گرفت. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که تنش بین روسیه و اسرائیل بر سر ساقط شدن هواپیمای روسی در سوریه بالا گرفته است.

سامانه‌ دفاع موشکی اس ۳۰۰ روسیه - عکس از آرشیو

سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه دوشنبه ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر در بیانیه‌ای گفت: «سامانه‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ از قدرت دفاعی بالایی برخوردار است و تحویل آن به ارتش سوریه توانمندی دفاعی آن را بالا خواهد برد.»

او همچنین یکی دیگر از تدابیر ارتش روسیه در سوریه را تجهیز مقرهای فرماندهی نظامی به سیستم خودکار عنوان کرد.

به‌گفته شایگو دفاع موشکی اس ۳۰۰ می‌تواند هر تهدیدی را تا شعاع ۲۵۰ کیلومتری مورد هدف قرار دهد.

وزیر دفاع روسیه دلیل ارسال این سامانه موشکی به سوریه را «تغییر شرایط کنونی» اعلام کرد و گفت روسیه در تغییر این شرایط مقصر نیست.

او گفت: «روسیه در سال ۲۰۱۳ شماری از نیروهای نظامی سوریه را به‌منظور استفاده از سامانه دفاعی اس ۳۰۰ آموزش داده بود. در آن زمان این سامانه را ارسال نکردیم، اما امروز وضعیت تغییر کرده است.»

اشاره سرگئی شایگو به ساقط شدن یک فروند هواپیمای ایلوشین‌ـ۲۰ روسیه در سوریه است. دوشنبه ۱۸ سپتامبر / ۲۷ شهریور هواپیمای نظامی ایلوشین‌ـ۲۰ روسیه در حال بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بود که  چهار جنگنده اف‌ـ۱۶ اسرائیلی در حال هدف قرار دادن مناطقی در لاذقیه بودند. سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه با این حمله مقابله می‌کرد که اشتباهاً هواپیمای نظامی روسیه با ۱۵ سرنشین مورد اصابت قرار گرفت و در دریای مدیترانه سقوط کرد. هر ۱۵ سرنشین هواپیما کشته شدند.

روز گذشته، یکشنبه ۲۳ سپتامبر / یکم مهر وزارت دفاع روسیه اطلاعات تازه‌ای را درباره سقوط هواپیمای ایلوشین‌ـ۲۰ ارائه داد و اسرائیل را در این زمینه مقصر خواند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری روز یکشنبه در مسکو گفت: «ما بر این باوریم که نیروی هوایی اسرائیل و کسانی که در مورد این اقدامات تصمیم‌گیری کردند، کاملاً مسئول فاجعه‌ای هستند که بر سر هواپیمای روسی ایلوشین‌ـ۲۰ آمد.»

به‌گفته کوناشنکوف اسرائیل تنها یک دقیقه قبل از حمله روسیه را در جریان آن قرار داده و این نقض توافق سال ۲۰۱۵ بین دو کشور از سوی اسرائیل است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود اسرائیل نیروهای روسیه را گمراه کرده و گفته است هواپیماهای اسرائیلی در شمال سوریه در حال عملیات هستند در حالی‌که آن‌ها در غرب سوریه و در لاذقیه دست به عملیات زده بودند.

ایگور کوناشنکوف گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، یک فروند جنگنده اسرائیلی به هواپیمای روسی نزدیک شده تا خود را در برابر پدافند هوایی سوریه حفظ کند. خلبان آن قطعاً باید درک می‌کرد که هواپیمای روسی که در مقایسه با جنگنده اف‌ـ۱۶ بزرگتر است، هدف برتری برای پدافند هوایی ارتش سوریه خواهد شد، چنین اقدامی را می‌توان اقدامی کاملاً غیرحرفه‌ای یا حداقل "اشتباه فاحش" خلبان اسرائیلی نامید.»

او همچنین افزود جنگنده‌های اسرائیلی حتی بعد از اصابت راکت پدافند سوری به هواپیمای ایلوشین‌ـ۲۰، به‌مدت ۱۰ دقیقه به عملیات خود ادامه دادند و ۵۰ دقیقه بعد پیشنهاد کمک دادند.

سقوط هواپیمای روسی در حالی رخ داده است که به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، مسکو به اسرائیل تضمین داده که نیروهای ایران و دیگر متحدانش در سوریه از شعاع ۸۵ کیلومتری مرزهای اسرائیل دور باشند تا این کشور از تهدیدات موشکی در امان بماند. همچنین روسیه در ارتفاعات جولان پست‌های نظارتی ایجاد کرده تا ضمانت کند که ارتش سوریه تهدیدی برای اسرائیل نباشد.

روزنامه هاآرتص نوشته است که مقامات اسرائیلی گفته‎‌اند پس از این رویداد واقعیت تازه‌ای برای اسرائیل به‌وجود آمده است.

روز گذشته (یکشنبه) آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که به‌رغم این رویداد اسرائیل به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد و «اجازه نمی‌دهد سوریه به خط مقدم جنگ ایران علیه اسرائیل تبدیل شود».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.