ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: ایران به همکاری با شرکا ادامه می‌دهد

ترامپ می‌گوید ایرانی‌ها عاقبت نزد من می‌آیند و یک توافق خوب خواهیم داشت. ظریف پیام داده در گام اول آمریکا «شایستگی ظاهری» را حفظ و صلاحیت خود را احیا کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیام‌هایی در توییتر از ایالات متحده آمریکا خواسته است که برای حل مناقشه با ایران در نخستین گام برای «احیای صلاحیت» خود تلاش کند و با حفظ «شایستگی ظاهری» مانند یک دولت عادی رفتار کند. ظریف در پیام دیگری خاطرنشان کرده که جمهوری اسلامی ایران به همکاری با شرکای خود ادامه می‌دهد.

۲۱ مه ۲۰۱۶: محمد جواد ظریف در سفرش به نیویورک (عکس: آرشیو)

محمد جواد ظریف، بامداد پنجشنبه ۲۷ سپتامبر/ ۵ مهر با انتشار پیام‌هایی در توییتر در واکنش به برگزاری اجلاس شورای امنیت و همچنین نشست خبری رئیس جمهور آمریکا نوشته است:

«ایران به همکاری با شرکا ادامه خواهد داد تا محیط جدیدی ایجاد کند که در آن ملت‌هایی که برای خود احترام قائل هستند، بتوانند تعهدات بین‌المللی و منافع خویش را پیگیری کنند. ما همچنان در جهت خنثی کردن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و حذف برگشت‌ناپذیر پدیده بی‌ثبات‌کننده قوانین فرامرزی آمریکا کار می‌کنیم.»

 چهارشنبه ۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر اجلاس شورای امنیت به ریاست رئیس جمهور آمریکا برگزار شد. موضوع این جلسه مبارزه با سلاح‌های جمعی با توجه ویژه به ایران بود. بیش و کم همه کشورها از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کردند. ترامپ، بعد از سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، جلسه شورای امنیت را به طور ناگهانی ترک کرد و اداره جلسه را به نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل واگذار کرد. رئیس جمهور آمریکا ساعتی بعد در یک نشست خبری اعلام کرد که ایران چاره‌ای جز آغاز مذاکرات برای یک توافق جدید با آمریکا ندارد:

«اهمیت ندارد که رهبران جهان درباره ایران چه فکر می‌کنند. ایرانی‌ها عاقبت نزد من خواهند آمد و یک توافق خوب خواهیم داشت.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی خود در مجموع عمومی سازمان ملل گفته بود که راهی جز گفت وگو وجود ندارد. روحانی بعد از برگزاری اجلاس شورای امنیت در یک نشست خبری همان خط سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل را پیش برد: الفاظ تند به کارنبرد، به گفتارش بیان حقوقی داد، روابط با اروپا را خوب جلوه داد و بر پشتیبانی اروپا از برجام تأکید کرد، نظام ایران را در صف مقدم مبارزه با تروریسم توصیف کرد و گفت نیرویی که در همه و پیش از همه علیه داعش و القاعده جنگیده خود نمی‌تواند تروریست باشد. روحانی در پاسخ به پرسشی در مورد وضع اقتصادی ایران مدعی شد که گرانی ارز مسئله عموم مردم نیست و بر روی حجم اندکی از معاملات و کسر کوچکی از مردم تأثیر می‌گذارد. رئیس جمهوری اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی نیویورک درِ گفت‌وگو با آمریکا را بازگذاشت. او کوشش کرد حملات متقابل مقامات دو کشور به هم یکدیگر را در روزهای اخیر امری غیر عادی نخواند و گفت این نوع برخورد همواره در چهل ساله گذشته وجود داشته است. او گفت که ایران خواهان گفت‌وگو با آمریکاست، چنانکه محمد جواد ظریف، با وزیر خارجه پیشین آمریکا، رکس تیلرسون، در نیویورک گفت‌وگو کرده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه گذشته همزمان با این تحولات اعلام کرده که طرح اتحادیه برای تسهیل تبادلات مالی با ایران قبل از نوامبر سال جاری (آبان) که تحریم نفتی آمریکا علیه ایران اعمال می‌گردد، به اجرا درمی‌آید. ۴+ ۱ متعهد شده در قالب ساز و کار ویژه‌‌ای اقدامات مشخص و مؤثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی را پیگیری کنند. معامله پایاپای نفت در برابر خدمات و کالا بخشی از این ساز و کار است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.